رمزگشایی از رای ایرانیان خارج

اقتصاد ایران: جمعی از ایرانیان خارج از کشور با سعید جلیلی به صورت مجازی دیدار کردند که در این دیدار در مورد نتایج دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از ایرانی خارج از کشور با سعید جلیلی و به صورت مجازی دیدار کردند؛ این دیدار در حالی انجام شده که وزارت کشور پیش از این در خصوص نتایج دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود آقای سعید جلیلی حائز اکثریت آرا ایرانیان خارج از کشور شده است.

در ادامه صحبت‌های سعید جلیلی و برخی از اظهارات شرکت کنندگان در این نشست را می‌خوانیم:

پارسا باقرزاده، پست‌داک دانشگاه مکیل در رشته کاربرد هوش مصنوعی در سرطان در انتقاد از برخی مواضع فعالان سیاسیِ ایران درباره فلسطین گفت: دانشگاه مکیل جزو اولین دانشگاه‌هایی بود که به اعتراضات حمایت از فلسطین پیوست. من آذر به کشور بازمی‌گردم و علی‌رغم پیشنهادی که از دانشگاه ییل داشتم، با افتخار اعلام می‌کنم که به کشورم باز خواهم گشت.

احمد جادری، دانشجوی دکتری سنت‌ژوزف، رشته مهندسی کامپیوتر و مؤسس مؤسسه «انوار بیننا» درباره مناظرات انتخاباتی گفت: به‌نظر بنده در مناظره‌ای که بین سعید جلیلی و مسعود پزشکیان انجام شد، حق و باطل مشخص بود؛

هلیا دوطاقی، استاد دانشگاه ییل گفت: ما باید تحریم‌کنندگان را پشیمان کنیم» که نکته بسیار مهمی است؛ اما سوال این است که تا چه حد برای این موضوع سازوکار مشخص وجود دارد؟

سارا لاریجانی، دانشجوی دکتری جغرافیای انسانی دانشگاه تریگر آلمان درباره رعایت‌نشدن برخی موضوعات اخلاقی در انتخابات گفت: رقیب سعید جلیلی با سوءاستفاده از مسئله زنان و اهریمن‌سازی، جلوی مطرح‌شدن مباحث مهمی که ایشان در حوزه زنان انجام دادند را گرفت؛ باید این بازنمایی‌ها شکسته شود.

طاها زینلی، دکتری اقتصاد سیاسی دانشگاه کاسل آلمان در ادامه این جلسه درباره نگاه سعید جلیلی به مناسبات جهانی گفت: در کارزار انتخاباتی دکتر جلیلی، شناخت درستی از شرایط ایران در منطقه، مناسبات جهانی و قدرت ایران وجود داشت. درک انتقادی دکتر جلیلی در نقد مذاکراتی که منجر به برجام شد، در اهمیت خنثی‌سازی تحریم‌ها و حرکت به‌سمت پشیمان‌سازی بلوک تحریم‌کننده، از ضرورت حمایت از مقاومت و درک ضرورت گسست از درک غرب‌گرا و گسترش و تعمیق روابط با همسایگان و کشورهای معارض با نظام امپریالیستی مثل چین و روسیه باعث امیدواری ما بود.

سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالی این فشار را تشدید می‌کند که هم از منظر امنیت ملی و هم از منظر عدالت اجتماعی نگران‌کننده است. از برنامه‌ها و حرف‌های دکتر جلیلی مشخص بود که می‌خواستند در یک ریل‌گذاری دیگر حرکت کنند

آزاده صفرچی، فوق‌دکتری میکروبیولوژی از سیدنی در انتقاد از برخی سیاست‌های انتخاباتی اصولگرایان گفت: در بحث‌هایی مثل کرسنت اطلاع‌رسانی نادرست به مخاطبان باعث گیج‌شدن آن‌ها شد.

لیلی کلهر، کارشناس ارشد مدیریت خدمات درباره چالش‌های امنیتی ایرانیان خارج از کشور گفت: زمان اغتشاشات زن‌زندگی‌آزادی من خیلی تهدید شدم اما بعد از گزارش به پلیس هیچ اقدامی انجام نشد

سید حسینی، فعال رسانه‌ای ایرانی در آمریکا درباره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: عجیب است که با مشخص‌شدن نتایج هم همچنان برخی طلبکارند که چرا دکتر جلیلی با رأی بیش از ۱۰ میلیونی به‌نفع فردی که رأی کمتری آورده، انصراف نداده است.

عسل اخوان، کارشناسی ارشد انسان‌شناسیِ رسانه از آلمان و فعال حوزه فلسطین در ادامه این نشست گفت: حمایت شما از مردم فلسطین در مناظرات بسیار ارزشمند بود. ما به شما رأی دادیم به‌خاطر اعتمادی که به عدالت‌خواهی شما داشتیم.

محسن فیروزی، دکتری علوم شناخت سیستمی از دانشگاه مونیخ آلمان هم در بخشی از این نشست در سخنانی درباره انتخابات ریاست‌جمهوریِ ایران گفت: یکی از غم‌انگیزترین موضوعات در انتخابات امسال این بود که دکتر جلیلی بودهایی را داشتند که نمود نداشت و رقیب نبودهایی که داشت را خوب نشان می‌داد. یکی از مشکلات دیگر در انتخابات امسال بحث گفتمان «صدای بی‌صدایان» بود که توسط رقیب مصادره شد؛ درحالی‌که اتفاقاً دکتر جلیلی‌ای که فسادستیز است و یک ریال فساد در زندگی شخصی‌اش پیدا نمی‌شود باید صدای بی صدایان باشد.

معصومه اسدی، فوق‌دکترای استاد آزمایشگاه‌های بایولوژی کالج نُوای آمریکا هم درباره رعایت اخلاق توسط دکتر جلیلی در انتخابات گفت: ما افتخار می‌کنیم که دکتر جلیلی اخلاق‌مدارانه در انتخابات شرکت کرد و معیارهای خود را در حد رقبا پایین نیاورد. رأی من وقتی به‌سمت دکتر جلیلی رفت که ایشان در مورد زن‌ها همه زن‌ها را دید و از زنان روستایی و زنان خانه‌دار صحبت کرد.

رضا مُشرِف، وکیل ایرانی از برلین آلمان گفت: هنگام برگزاری انتخابات در خارج از کشور هجمه عجیبی در مقابل سفارت وجود داشت و باعث ایجاد نگرانی برای ایرانیانی که خواهان شرکت در انتخابات بودند، شده بود.

این وکیل ایرانی همچنین درباره مشکلات ایرانیان در مهاجرت گفت: ای کاش می‌شد برای ایرانیانی که تمایل به مهاجرت دارند تبیین شود که چه چیزی در انتظارشان است و مقداری از غرب‌زدگی و مدینه فاضله‌ای که برای ایرانیان ترسیم شده، فاصله بگیریم.

سعید جلیلی پس‌از شنیدن نظرات ایرانیان خارج از کشور گفت: خیلی نکات خوبی شنیدیم و این چند ساعت برای بنده بسیار مغتنم بود. نکته‌ای که در این جلسه جای تأکید دارد و بارها روی آن تأکید کرده‌ایم این است که ما امروز در یک نقطه و بزنگاه تاریخی هستیم و این بزنگاه برای ما فرصت‌های بزرگ تمدنی، علمی، فرهنگی، فناوری و… دارد.

اگر ما صحبت می‌کنیم از یک جهان فرصت، گوشه‌هایی از آن همین ظرفیت‌های عزیزان ما در جای‌جای جهان است که دلسوزانه و با علاقه برای کشورشان تلاش می‌کنند و نسبت به سرنوشت کشورشان حساسیت به خرج می‌دهند.

برخی القاها از برخی نقاط دنیا برای مردم ایران ارائه می‌شود و اگر کسی به کشورهای خارجی نرفته باشد تصور می‌کند آنجا آرمانشهر است.

در طول تاریخ غفلت‌هایی صورت گرفته و در بزنگاه‌های تاریخی ما یا غایب بوده‌ایم، یا غفلت کرده‌ایم؛ من با عشق و علاقه مباحث شما را دنبال کردم و با مشاهده این مباحث یک شور و شعفی در بنده ایجاد شد که امروز اگر بزنگاهی وجود داشته باشد، با کمک شماها دیگر عقب نخواهیم ماند و دچار غفلت نخواهیم شد.

بنده به سهم خودم از همه شما تشکر می‌کنم که در انتخابات شرکت کردید؛ چون دیدیم که دشمنان چگونه از حتی یک رأی شما هم هراس داشتند و در مقابل آن بسیج شدند.

امروز جمهوری‌اسلامی یک بار دیگر جمهوریتش را به‌رخ کشید و همین که کسی تا لحظه آخر انتخابات نتایج را نمی‌دانست، یعنی این مردم هستند که انتخاب می‌کنند.

وظیفه امثال من و نهادهای مختلف است که در هرجای جهان که شما حاضر هستید، ارتباط با شما را حفظ کنند تا این هدف بزرگ برای جهش کشور را دنبال کنیم.

حالا حداقل نزدیک به ۱۴ میلیون نفر به این رویکرد اعتماد کرده‌اند و این وظیفه‌ای را بر دوش بنده می‌گذارد و این جمعیت باید این نگاه را دنبال کنند که می‌شود از یک جهان فرصت برای جهش ایران استفاده کرد و این ممکن نیست مگر به اینکه هرکدام از ما نقش مؤثر خودمان را ایفا کنیم.

شما شاهد بودید که من بعداز انتخابات هم این حرکت را متوقف نکردم و جلسات متعددی داشتم و حتی در سفر استانی‌ای به کهگیلویه‌وبویراحمد داشتم؛ به‌طور مثال در این سفر یک خانم به‌نمایندگی از گروهی از خانم‌ها گفت «ما با هم‌فکریِ حدود صد نفر از خانم‌ها هزینه‌ای برای تبلیغات کنار گذاشتیم، حتی وام گرفتیم و من شخصاً به بیش از ۴۰ روستا برای تبلیغ رفتم و با مردم صحبت کردم و این رویکرد را برای آن‌ها توضیح دادم». وقتی همچین رویکردی ازسوی ایرانیان برپا می‌شود، وظیفه ما تداوم آن است.

در استان‌های مختلف یکی از چیزهای جالب این بود که یک نسل نوجوان را شاهد بودیم که بسیار پویا و آگاه نسبت به مسائل کشور با شور و شعور ارزشمندی مباحث را دنبال می‌کرد. این همان چیزی است که ما را نسبت به آیند ه امیدوار می‌کند؛ من بسیار به آینده امیدوارم و بسیار معتقدم با کمک شما می‌توانیم آینده خوبی را رقم بزنیم.

دولت سایه یک گفتمان است که هرکدام از ما باید به آن کمک کنیم تا بهترین اتفاقات رقم بخورد؛ این گفتمان یعنی هرکدام از ما سایه‌به‌سایه تحولات کشور را دنبال کنیم و بر آن تأثیر مثبت بگذاریم.

ما سازوکارهایی را اندیشیده‌ایم تا بتوانیم با کمک عزیزانی که در این مسیر به ما اعتماد کرده‌اند، این مسیر را با قدرت ادامه بدهیم؛ بخشی از این سازوکار هم شما عزیزان خارج از کشور هستید که می‌توانید بسیار در این زمینه نقش مؤثری را ایفا کنید و در جلسات بیشتری که باهم خواهیم داشت و امیدوارم این جلسات ادامه پیدا کند،

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ