چالش اصلی در تبلیغ عدم ارتباط مؤثر با ظرفیت‌ها و نگاه تک بعدی است

اقتصاد ایران: تبریز-معاون استان‌های بنیاد سپهر سازمان تبلیغات اسلامی گفت: چالش اصلی در حوزه تبلیغ کشور عدم ارتباط مؤثر با ظرفیت های تبلیغی و نگاه تک بعدی و محدود به این بخش است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی حریزاوی روز سه‌شنبه در نشست کنش‌گران فضای مجازی اظهار کرد: در فضای رسانه اینکه شکل خاصی تعریف و با آن فضای رسانه‌ای را تحت تأثیر قرار دهد، تقریباً شکست خورده است و فضاهای مختلف تولید محتوا کرده و نسبت به آن موضوعی پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: شیوه‌ای که رسانه‌های غربی کشورهای دیگر در موضوع داخلی و رسانه‌های غربی فارسی زبان در بحث ایرانی دنبال می‌کنند، شامل آنتن ماهواره، فضای مجازی، انتشار، کنشگری و اتفاقات میدانی است که بر این اساس در فضاهای مختلف تولید محتوا کرده و به موضوع مدنظر نظر خود با ابزارهای مختلف پرداخت می‌کنند و مثلاً بر این اساس شاید صفحه‌های مجازی بی بی سی یا تولید محتوای کنشگران آن مؤثرتر و پربازدیدتر از شبکه‌های تلویزیونی آن باشد، این همان موردی است که صدا و سیمای ما از آن غافل شده است.

وی افزود: باتوجه به این خلأ سازمان رسانه‌ای سپهر تشکیل شد که خبرگزاری مهر و تبیان و مراکز رسانه‌ای دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهد و برنامه‌های میدانی وجشن ها که اساساً رسانه‌ای نیستند نیز انجام می‌شود.

حریزاوی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وقتی دکتر پزشکیان در حضور اخیر خود در مجلس شورای اسلامی بر روی صندلی مجلس می‌نشیند که سال‌ها بر آن نشسته یا زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور در خیابان‌های کیف راه می‌رود یا شهید آیت الله رئیسی پس از سخنرانی در مجمع سازمان ملل در یک خیابان شهر نیویورک پیاده روی می‌کند، هر یک اتفاق رسانه‌ای عنوان می‌شود.

وی گفت: گاه مبدا یک اتفاق رسانه‌ای از میدان شروع می‌شود و گاه یک اتفاق از رسانه شروع شده و امتداد آن را در میدان می‌بینیم مثل برنامه قرآنی محفل، جشن قرآنی امام حسنی‌ها و حتی سرود سلام فرمانده که یک کار رسانه‌ای بود و در ادامه شاهد اتفاقات و کنش‌های میدانی با این موضوعات بودیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از افرادی که در ایام محرم در فضای مجازی، کنش و واکنشی در حد استوری تسلیت دارند نیز از طرف کسی مأمور نشده‌اند بلکه این ابراز احساسات نشأت گرفته از باور درونی آن‌ها است.

معاون استان‌های بنیاد سپهر سازمان تبلیغات اسلامی متذکر شد: قبلاً نگاه سازمان تبلیغات اسلامی، تبلیغ توسط روحانیت، هیئات و مادحین بود اما اکنون حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است که یک راننده تاکسی که پشت ماشین خود عبارت السلام علیک یا حسین می‌نویسد نیز یک کار تبلیغی انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به واسطه ساختار مردمی خود و ارتباط با لایه‌های مختلف جامعه به دنبال توانمندسازی و تقویت عناصر و مجموعه‌های رسانه‌ای است که البته در این بخش هدف حمایت و پشتیبانی مدام از این مجموعه‌ها نیست بلکه توانمندسازی آنها برای فعالیت مستقل و بدون وابستگی را در دستور کار داریم.

وی یادآور شد: اگر در اجرای برنامه‌های فرهنگی ضعفی بنام موازی کاری را با تعاملات درست به هم افزایی تبدیل کنیم و به نگاه مشترک بین دستگاه‌های متولی فرهنگ برسیم، نتیجه را در برنامه‌های پرمخاطبی چون محفل و یا جشن غدیر خواهیم دید به گونه‌ای که نتیجه تعامل و همکاری مؤثر سازمان تبلیغات اسلامی با مجموعه‌ای چون صدا و سیما برنامه قرآنی ارزشمندی چون محفل شد که مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

وی یادآور شد: در امور فرهنگی اگر اصحاب این حوزه توانمند و مبتنی بر اصل تضارب آرا حرکت کنند، مخاطب نیز مجاب و ترغیب به نشستن پای کارهای فرهنگی خواهد شد و اگر مجموعه‌های فرهنگی به دنبال ادامه حیات خود هستند، باید توجه لازم به نیاز مخاطب را داشته باشند که در این صورت نه تنها نیازهای مالی خود را تأمین خواهند کرد بلکه به رسانه‌ای مردمی و اثرگذار تبدیل خواهند شد و سازمان‌ها و نهادهایی چون تبلیغات نیز به عنوان حامی اولیه چنین حرکت‌هایی ایفای نقش می‌کنند.

معاون بنیاد سپهر گفت: اصحاب فرهنگ نه تنها باید در بسترهای مجازی داخلی فعال باشند بلکه باید امکان حضور در فضاها و بسترهای غیربومی و خارجی را نیز داشته باشند و معتقدیم در جنگ فرهنگی باید اصحاب فرهنگ دارای پشتوانه فکری فعال باشند تا بتوان به سمت اصلاح و بهبود وضعیت موجود جامعه حرکت کرد چون در صورت وجود افراد رسانه‌ای دارای مخاطب می‌توان با خط شایعه مقابله کرد و روایت اول را با داده‌های صحیح و دقیق در دست گرفت، چرا که جنگ فرهنگی امروز در واقع جنگ روایت‌هاست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ