ارتباط بی واسطه مستندسازان با حامیان مالی را تدارک دیده‌ایم

اقتصاد ایران: زارع زاده دبیر جشنواره تلویزیونی مستند گفت: بخش جدید امسال فضایی را برای مستندسازان فراهم می‌کند تا بی واسطه با حامیان مالی درباره ایده‌های خود سخن بگویند و سرمایه‌گذار جذب کنند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین زارع‌زاده مدیر شبکه مستند سیما و دبیر هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور در شبکه خبر درباره این رویداد تلویزیونی صحبت کرد.

زارع‌زاده در مقدمه صحبت‌های خود درباره تفاوت این دوره از جشنواره با دوره‌های قبلی گفت: همانطور که می‌دانید جشنواره مستند امسال شامل 3 بخش اصلی است؛ فیلم مستند، عکس و مستندنگاری که البته بخش فیلم مستند شامل فیلم‌های بلند، نیمه‌بلند و کوتاه است؛ البته امسال یکی دو بخش به جشنواره اضافه شده است؛ یکی از اینها بخش فلسطین است که حالت بین‌المللی دارد و بخش جدید دیگر مربوط به ارایه طرح و پیچینگ از سوی مستندسازان است که به عنوان بخش جانبی و غیررقابتی در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند گنجانده شده است.

وی ادامه داد: براین اساس، مستندسازان می‌توانند طرح‌های خود را به دبیرخانه جشنواره ارایه بدهند تا حامیان مالی بدون هیچ واسطه‌ای این طرح‌ها را ببینید و در صورت تمایل برای ساخت و سرمایه‌گذاری روی آنها انتخاب کنند. باید اشاره کنم که مستندسازان تا پایان مهلت فراخوان جشنواره (25 مردادماه) فرصت دارند طرح‌های خود را ارسال کنند تا پس از پذیرش، در روزهای اختتامیه جشنواره در قالب تعدادی کارگاه‌ طرح‌ها مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

مدیر شبکه مستند سیما درباره بخش ویژه فلسطین نیز گفت: این بخش بین‌المللی است و مستندسازان داخلی و خارجی می‌توانند فیلم‌های مستند خود را ارسال کنند.

زارع‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تفاوت جشنواره تلویزیونی مستند با دیگر رویدادهای سینمایی تخصصی سینمای مستند گفت: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های جشنواره تلویزیونی مستند این است که این جشنواره تنها رویدادی است که همه حوزه‌های مستند را پوشش می‌دهد. حضور بخش‌های عکس، مستندنگاری و فیلم در این جشنواره به آن جامعیت بخشیده است. این اتفاق در حالی است که جشنواره‌های تخصصی‌های دیگر چنین امکانی را فراهم نمی‌کنند. خوشبختانه امسال نیز بخش پیچینگ و ارایه طرح به جشنواره اضافه شده که فرصت جدیدی برای مستندسازان فراهم کرده است. اضافه شدن بخش ویژه فلسطین نیز جامعیت بیشتری به جشنواره تلویزیونی مستند داده است.

وی نمایش آثار مستند قبل از اعلام جوایز را یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره تلویزیونی برشمرد و گفت: همانطور که می‌دانید جشنواره‌های دیگر اکران محدود 5 تا 7 روزه در سینماها دارند، اما جشنواره تلویزیونی اکران آثار راه‌یافته را بعد از اعلام فراخوان و در قالب یک کنداکتور منظم آغاز می‌کند. فیلم‌ها به مدت یک و نیم تا دو ماه و در زمان مشخصی از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و مردم به مستندها رای خواهند داد. مخاطبان جشنواره تلویزیونی مستند می‌توانند همزمان با داوران به فیلم‌ها رای بدهند و هم ارز با جایزه داوران، جایزه مردمی هم خواهیم داشت.

دبیر هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند به برگزاری اختتامیه این رویداد در خارج از پایتخت اشاره کرد و گفت: امسال نیز همانند دو سال گذشته، مراسم اختتامیه در یکی از شهرستان‌ها خواهد بود. منطبق بر سند تحولی صدا و سیما و برای تحقق عدالت در رسانه، مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی را در خارج از مرکز و تدارک دیده‌ایم. این مراسم، سال گذشته در کاشان برگزار شد که برکات بسیار زیادی برای آن منطقه داشت. معتقدم این کار منجر به گسترش فرهنگ مستندسازی و مستندبینی و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم آن مناطق خواهد شد. البته هنوز مکان اختتامیه معلوم نشده و 3 گزینه داریم که از بین آنها انتخاب خواهد شد.

زارع‌زاده به ارایه آماری درخصوص استقبال ویژه مستندسازان شهرستانی از جشنواره تلویزیونی پرداخت و گفت: باید اشاره کنم که در هفت دوره گذشته و در مجموع بیش از 3900 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، 2317 اثر که نزدیک به 60 درصد آثار است از شهرستان‌ها بوده است و جالب است بدانید با تکیه بر آرای خود مردم و داوران قسمت زیادی از جوایز هم به همین مستندها رسیده است. براین اساس، از 36 جایزه مستند، 26 جایزه به مستندسازان شهرستانی تعلق گرفته که عدد قابل توجهی است.

مدیر شبکه مستند سیما از برگزاری مراسمات بزرگداشت برای پیشکسوتان سینمای مستند نیز در جشنواره تلویزیونی مستند خبر داد.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین بخشی‌هایی که مدنظر ماست، بین‌المللی شدن جشنواره است. اکنون زمان آن فراررسیده تا با توجه به پتانسیل‌های بالای سینمای مستند، این رویداد از حیطه ملی خارج بشود. به یاد دارید که آقای جبلی رییس سازمان صدا و سیما در مراسم اختتامیه جشنواره سال گذشته تاکید داشتند با توجه به کیفیت بالای آثار بعد بین المللی جشنواره مورد توجه قرار بگیرد. به دلیل تمرکز اتفاقات متعدد فرصت نشد تا در همه بخش‌ها بین‌المللی باشیم و تنها بخش فلسطین پذیرای مستندسازان خارجی است اما سعی می‌کنیم در سال آینده بخش‌های بیشتری بین‌المللی شود.

زارع‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره اهمیت جایزه پژوهش در سینمای مستند گفت: یکی از جوایزهای تخصصی ما جایزه نویسندگی و پژوهش است. امسال تعداد جوایز را کاهش دادیم تا جشنواره تخصصی‌تر شود اما جایزه بخش نویسندگی و پژوهش حفظ شود. دقت داشته باشید کاهش جوایز به معنای کاستن از سطح ریالی جشنواره نیست، بلکه رقم جوایز 2 برابر شده است.

دبیر هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند درباره نمایش عکس‌های مستند ارسال شده به جشنواره تلویزیونی مستند گفت: در شبکه مستند برنامه ویژه‌ای برای عکس داریم و در قالب یک آیتم کوتاه تعدادی عکس به صورت منظم به نمایش گذاشته می‌شود. عکس‌هایی که برای این برنامه انتخاب می‌شود از همین عکس‌های راه‌یافته به جشنواره در دوره‌های قبلی است. علاوه براین سعی داریم در طول جشنواره امسال، نمایشگاهی از آثار عکس ارسال شده راه‌اندازی کنیم تا محلی برای نمایش این آثار باشد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ