جدال نامحبوب‌ها؛ آیا پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ مسجل است؟

اقتصاد ایران: انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا به جای اینکه مشخص کند از نظر رأی‌دهندگان کدام طرف محبوب‌تر است قرار است به این پرسش پاسخ دهد که کدام طرف منفورتر است.

- اخبار بین الملل -

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد از گردونه رقابت‌های انتخاباتی ماه نوامبر کنار می‌کشد و از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، برای جانشینی‌اش حمایت می‌کند.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه بلافاصله بعد از اعلام این تصمیم مدعی شد که شکست دادن کامالا هریس از بایدن هم ساده‌تر است؛ مسئله‌ای که موجب شد برخی از رسانه‌ها همسو با این گفتمان دونالد ترامپ، پیروزی او را با توجه به حادثه ترور او در ایالت پنسیلوانیا و همچنین تغییر نامزد حزب دموکرات مسجل فرض کنند.

آیا پیش‌فرض پیروزی ترامپ درست است؟

با این حال، بررسی عوامل مختلف نشان می‌دهد که پیش‌بینی نتیجه این انتخابات در فاصله چند ماهه‌ای که تا رأی‌گیری مانده به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست، خصوصاً آنکه هنوز معرفی کامالا هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها در برابر ترامپ هنوز کاملاً قطعی نشده، هر چند که او بخش زیادی از راه را تا تضمین نامزدی رفته است.

روز یکشنبه پایگاه یاهونیوز گزارش داده بود که اگر دموکرات‌ها میشل اوباما را برای جایگزینی جو بایدن انتخاب کنند او در حال حاضر 11 درصد در نظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ جلوتر است. در همین حال اختلاف میان هریس و بایدن در اکثر نظرسنجی‌ها بسیار اندک و در حاشیه خطای نظرسنجی‌ها قرار دارد.

بر اساس میانگین نظرسنجی‌های کشوری انجام‌شده دونالد ترامپ، که هفته گذشته رسما نامزدی جمهوری‌خواهان را در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان پذیرفت تنها با 2 درصد اختلاف از هریس پیش است (47 درصد در مقابل 45 درصد) که این میزان اختلاف در حاشیه خطا است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا , کامالا هریس , جو بایدن ,

از طرف دیگر، مشکل اصلی در مقایسه این ارقام این است که عملکرد بایدن در دیدگاه‌های منفی نسبت به هریس هم نقش دارد. برخی از طرفداران کامالا هریس امیدوارند با کنار رفتن بایدن او به مرور وضعیتش را در نظرسنجی‌ها بهتر کند. آمارهایی که سی‌ان‌ان گزارش داده نشان می‌دهد هریس در میان زنان، رأی‌دهنده‌های مستقل و غیرحزبی، رنگین‌پوست‌ها و جوانان وضعیت بهتری نسبت به بایدن و همچنین ترامپ دارد. 

طبق این آمارها، کامالا هریس از حمایت 50 درصد رأی‌دهندگان زن ثبت‌شده برخوردار است در حالی که این رقم برای ترامپ 43 درصد است. در رقابت بین بایدن و ترامپ، 44 درصد زنان از بایدن و 47 درصد از ترامپ حمایت کرده بودند.

در میان زنان حومه شهرها که یکی از گروه‌های اصلی سبد رأی بایدن در انتخابات 2020 بودند هریس از حمایت 55 درصدی برخوردار است در حالی که این حمایت برای ترامپ 39 درصد است. در رقابت بین بایدن و ترامپ این مقایسه 49٪ به 43٪ به نفع بایدن بود.

در میان رأی‌دهندگان مستقل هریس و بایدن تقریباً عملکرد مشابهی داشتند. 43 درصد رأی‌دهندگان مستقل از هریس و 40 درصد از ترامپ حمایت می‌کنند. بایدن با وجود این با 44 درصد در برابر 34 درصد 10 درصد از ترامپ عقب‌تر بود.

 

در میان رنگین‌پوست‌ها هریس با 58 درصد نسبت به 29 درصد عملکرد بسیار بهتری از ترامپ دارد. در رقابت بایدن با ترامپ این ارقام با 54٪ در برابر 33٪ به نفع نامزد حزب دموکرات می‌بود.

میراث ضعف بایدن برای هریس

منتقدان هریس اما نظری عکس این دارند و معتقدند که تمامی این نظرسنجی‌ها در زمانی که او زیر سایه بایدن بوده‌اند انجام شده و چه بسا که کمپین او به محض آنکه از حالت تئوریک به جنبه عملی درآید نگاه‌ها نسبت به او حتی از بایدن هم منفی‌تر شود.

مضاف بر این، هریس با ضعف‌هایی بسیار جدی پای به میدان رقابت می‌گذارد. مهم‌ترین عاملی که ممکن است به ضرر او تمام شود این است که او میراث‌دار عملکرد بسیار ضعیف بایدن قلمداد می‌شود و با کارنامه‌ای عاری و پاک وارد کارزار انتخاباتی نمی‌شود.

همچنین او از سال 2021 که جو بایدن وارد کاخ سفید شده چهره‌ای به شدت منفعل و نامحبوب با مقبولیتی حتی کمتر از رئیسش نشان داده است. او بابت ظاهر نشدن به اندازه کافی در انظار عمومی در دوران فعالیت به عنوان معاون رئیس‌جمهور و عدم رسیدگی به مسائلی مانند امور مهاجران در سال‌های گذشته مورد انتقادهای جدی حتی از سوی دموکرات‌ها قرار گرفته است. 

کمپین ناموفق هریس برای انتخابات سال 2020 و کناره‌گیری او از انتخابات، بر خلاف انتظارهای امیدوارکننده اولیه به او عامل دیگری است که نگرانی‌های دموکرات‌ها درباره توانایی او برای راه‌‌اندازی کارزای موفق علیه ترامپ دو چندان می‌کند.

اگر انتخابات در یک فضای عادی برگزار می‌شد این ضعف‌ها برای تضمین پیروزی نامزد رقیب کافی بود اما هنگامی که در مقابل یک  مانند «دونالد ترامپ» با ضعف‌ها و بی‌کفایتی‌های بیشتر و رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر است.  

سابقه رای منفی رای‌دهندگان برای ترامپ

ترامپ 77 ساله نخستین رئیس‌جمهور سابق در ایالات متحده است که با پرونده‌های کیفری مواجه است. در حال حاضر چهار پرونده حاوی 91 اتهام علیه او در جریان است و علاوه بر این چند شکایت حقوقی هم در ارتباط با مسائل تجاری علیه او مطرح شده است.

علاوه بر اینها، دونالد ترامپ هم همانند کامالا هریس نامزدی است که پشت او کارنامه‌ای 4 ساله از عملکردی که از قضا یک بار با پاسخ نه مردم آمریکا روبرو شده قرار دارد.

او انتخابات چهار سال پیش را به دلیل عواملی نظیر مدیریت ضعیف در بحران کرونا، ناکامی‌های اقتصادی، راه انداختن جار و جنجال‌های بی‌مورد، عدم توجه به اقلیت‌ها، شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران، منفور بودن از نگاه عموم و غیره به جو بایدن واگذار کرد و بنابراین ضعف‌های زیادی دارد که می‌تواند مستمسک حمله به او از سوی نامزد حزب دموکرات قرار بگیرد.

اگر به همه این موارد ضعف ترامپ در مناظره را هم اضافه کنیم خواهیم دید که او کار بسیار سخت و پرمشقتی در برابر نامزد حزب دموکرات در پیش خواهد داشت. حتی در مناظره اول که جو بایدن عملاً حضور نداشت دونالد ترامپ به جای پرداختن به موضوعات اساسی مدام بحث را به مسائل بی‌ربط و شخصی می‌کشاند و در جایی از مناظره وارد مشاجره‌ای کودکانه با بایدن بر سر بازی گلف شد.

دوقطبی دانشگاهی-غیردانشگاهی به ضرر ترامپ

از طرف دیگر، مسئله دیگری که به ضرر دونالد ترامپ است عاملی است که آمریکایی‌ها به نام «دو قطبی‌های دانشگاهی-غیردانشگاهی» از آن یاد می‌کنند. طی یک دهه گذشته در آمریکا رأی‌دهندگان تحصیل‌کرده عموماً به سمت نامزدهای حزب دموکرات و رأی‌دهندگان غیرتحصیل‌کرده به سمت نامزدهای حزب جمهوری‌خواه متمایل بوده‌اند.

این ماجرا تا جایی که به همین قطب‌بندی محدود شود به ضرر ترامپ نیست زیرا او به هر حال می‌تواند همانند سال 2016 روی رأی شهروندان غیرتحصیل‌کرده حساب باز کند؛ مسئله اما آنجاست که انتخابات 2020 نشان داد که دموکرات‌ها از توانایی بیشتری برای جذب آرای غیردانشگاهی‌ها برخوردارند تا فردی مثل ترامپ برای جذب آرای دانشگاهی‌ها.

در آن انتخابات جو بایدن توانست آرای برخی از ایالت‌های کلیدی با رأی‌دهندگان غیردانشگاهی (مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان) را به سمت خودش جذب کرده و در انتخابات پیروز شود. در صورتی که کامالا هریس بتواند همین روند را تکرار کند کار برای ترامپ بسیار دشوار خواهد شد. 

جدال نامحبوب‌ها

با همه این عیب‌ها ترامپ را هم نمی‌توان از همین حالا نامزد شکست‌خورده در انتخاباتی تلقی کرد که به «جدال نامحبوب‌ها» تبدیل شده؛ انتخاباتی که به جای اینکه مشخص کند از نظر رأی‌دهندگان کدام طرف محبوب‌تر است قرار است به این پرسش پاسخ دهد که کدام طرف منفورتر است.

این مسئله را می‌توان از خلال نظرسنجی‌های اخیری مشاهده کرد که نشان می‌دهند ترامپ، بایدن و هریس هر سه تقریباً به یک اندازه در آمریکا نامحبوب و چهره‌های زوال آمریکا محسوب می‌شوند.

در جدیدترین نظرسنجی که پایگاه FiveThirtyEight روز 17 جولای منتشر کرده میزان مقبولیت هریس را 11.8- برآورد کرده است. در این نظرسنجی 38.6 درصد از پاسخ‌دهندگان عملکرد هریس را تأیید و 50.4 درصد آن را رد کرده‌اند.

روز 21 جولای نظرسنجی‌ دیگری که توسط همان پایگاه انجام شده مقبولیت ترامپ را 12- ارزیابی می‌کند. در آن نظرسنجی 41.7 درصد گفته‌اند نظرشان نسبت به ترامپ مثبت و 53.7 درصد گفته‌اند نظرشان نسبت به او منفی است. بنابراین در این نظرسنجی هر دو منفور و ترامپ اندکی از هریس منفورتر است.

در نظرسنجی‌های دیگری که دیگر مراکز افکارسنجی نظیر «اکونومیست»، «هریس‌ایکس»، «ردفیلد و ویلتون» و «ایپسوس» انجام داده‌اند. فقط جای ترامپ و هریس از لحاظ اینکه کدام‌یک منفی‌تر نگریسته می‌شود عوض شده، اما این اصل که هر دوی آنها ناخواستنی هستند ثابت مانده است.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد برخی پیش‌بینی‌های زودهنگام مبنی بر اینکه ترامپ یا هریس پیروز انتخابات نوامبر خواهد بود قضاوت‌هایی عاری از بررسی‌های کارشناسی هستند و تنها با گذشت زمان است که می‌توان تحلیل‌هایی که به واقعیت نزدیک‌تر است ارائه داد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ