بلایی که یمن با فلج کردن بندر ایلات بر سر اسرائیل آورد

اقتصاد ایران: فلج شدن بندر ایلات اشغالی به عنوان یک بندر راهبردی و مهم برای صهیونیست‌ها، اولین و بارزترین خسارتی است که یمنی‌ها در نبرد کنونی به اشغالگران وارد کرده‌اند و هشدارهای زیادی درباره آینده این بندر مطرح شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، از کار افتادن بندر ایلات اشغالی بارزترین خسارت اقتصادی است که نیروهای یمنی از زمان پیوستن خود به نبرد طوفان الاقصی برای حمایت از مردم و مقاومت غزه، به صهیونیست‌ها وارد کرده‌اند.

از نوامبر 2023 به دنبال تهدیدات یمنی‌ها ضد کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌های مرتبط با این رژیم که از طریق تنگه باب المندب و دریای سرخ به سمت فلسطین اشغالی حرکت می‌کردند، فعالیت‌های دریانوردی، تجارت و واردات و صادرات در بندر ایلات اشغالی به تدریج به طور کامل متوقف شد.

در نتیجه مدیریت بندر ایلات اشغالی اعلام کرد که این بندر بر اثر پیامدهای ناشی از عملیات‌های یمنی‌ها تاکنون بیش از 50 میلیون شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) معادل 13.8 میلیون دلار خسارت دیده و مجبور به اخراج نیمی از کارگران و کارمندان خود شده است.

بندر ایلات به عنوان یکی از راهبردی‌ترین بنادر فلسطین اشغالی، دروازه جنوبی فلسطین به سمت کشورهای خاور دور، اقیانوسیه، استرالیا، شرق، جنوب آفریقا و هند محسوب می‌شود و بیشتر فعالیت‌های این شرکت مربوط به واردات کالا از خاور دور و صادرات محصولات شیمیایی است.

موقعیت راهبردی بندر ایلات اشغالی

بندر ایلات که نام فلسطینی آن «ام الرشراش» است در سال 1947 یعنی یک سال قبل از آغاز اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین و تشکیل رژیم جعلی اسرائیل افتتاح شد و در ابتدای دهه 50 میلادی، سالانه چندین کشتی وارد این بندر می‌شدند تا کالاهای خود را در وسط دریا تخلیه کنند. بعد از امضای چندین قرارداد تجاری با کشورهای خاور دور، تصمیم گرفته شد که بندر جدیدی در جنوب بندر اصلی ام الرشراش ساخته شود.

رژیم صهیونیستی کار ساخت بندر ایلات را در سال 1962 آغاز کرد و بندر جدید در سال 1965 افتتاح شد. در 25 اکتبر 1966 اسکله جدیدی برای تخلیه تانکرهای نفتی در این بندر افتتاح شد تا محصولات نفتی را از طریق خط لوله نفت به منطقه حیفا در شمال فلسطین اشغالی منتقل کند.

در سال 2013 کابینه وقت رژیم صهیونیستی بندر ایلات را به بخش خصوصی واگذار کرد و قرارداد خصوصی‌سازی این بندر تا سال 2028 امضا شد و این قرارداد به مدت 10 سال دیگر قابل تمدید است. به دلیل موقعیت راهبردی بندر ایلات اشغالی برنامه‌های زیادی برای توسعه این بندر وجود دارد که همه این برنامه‌ها به دلیل جنگ غزه به شکل موقت متوقف شد.

یکی از این برنامه‌ها انتقال پایگاه دریایی به منطقه بندر ایلات و گسترش و اتصال به خطوط ریلی مناطق مختلف فلسطین اشغالی بود؛ به طوری که ظرفیت تخلیه و جابجایی 300 هزار کانتینر، 5 میلیون تن کالای فله و 200 هزار خودرو در سال را داشته باشد.

برنامه‌های توسعه بندر ایلات اشغالی در راستای آرزوهای رژیم اشغالگر برای افزایش مقدار نفتی است که طبق توافق‌های عادی‌سازی با برخی رژیم‌های عربی، از طریق ایلات وارد می‌شود.

روزنامه اقتصادی اسرائیلی مارکر در این زمینه گزارش داد: علی رغم هشدار انجمن‌های حفاظت از محیط زیست در مورد وقوع یک فاجعه احتمالی در منطقه، در صورت بروز نقص در روند انتقال نفت به بندر ایلات و یا انفجار آن، اما تخمین زده می‌شود که سود اقتصادی حاصل از این پروژه 50 میلیون دلار در سال باشد.

فعالیت‌های بندر ایلات عمدتاً بر صادرات کالاهایی مانند پتاس و مواد معدنی به چین، هند و سایر کشورهای شرق و واردات دام از استرالیا و خودرو از خاور دور به ویژه چین، کره جنوبی و ژاپن متمرکز است.

دو سال قبل از آغاز جنگ غزه، بندر ایلات اشغالی شاهد دوره‌ای از رونق قابل توجه بود و میزان کالاهای عبوری از این بندر به شکل چشمگیری افزایش یافت و این بندر اصلی‌ترین نقطه ورود وسایل نقلیه به فلسطین اشغالی محسوب می‌شود.

در سال 2022 حدود 166 هزار وسیله نقلیه وارد بندر ایلات شد و این تعداد در سال 2023 به 150 هزار وسیله نقلیه رسید. این در حالی است که در سال 2024 و در حالی که در میان جنگ غزه قرار داریم، طبق داده‌های رسمی صادر شده از سوی اداره بندر ایلات، هیچ خودرو و وسیله نقلیه‌ای وارد این بندر نشده است.

یمنی‌ها چگونه بندر راهبردی ایلات را فلج کردند؟

اما طی چند روز گذشته مدیر اجرایی بندر ایلات اشغالی از تعطیلی کامل این بندر در نتیجه عملیات‌های یمنی‌ها خبر داد و رسماً اعلام کرد که بندر ایلات فلج شده است.

«گدعون گولبر» مدیر کل بندر ایلات اشغالی اعلام کرد: بندر به طور کامل تعطیل شده و به استثنای خدمات ارائه شده به ارتش اسرائیل از نوامبر گذشته تاکنون، بندر ایلات هیچ کار یا فعالیت تجاری انجام نداده است و به همین دلیل مجبوریم کارکنان را اخراج کنیم؛ زیرا قادر به تامین هزینه‌ها نیستیم و برای تامین حقوق کارگران در ماه به 3 میلیون دلار نیاز داریم.

وی افزود: با توجه به مشکلات پیش روی بندر، به 120 کارگر اطلاع داده‌ایم که نیمی از آنها را اخراج می‌کنیم. وضعیت بحرانی بندر ایلات در شرایطی است که کابینه از پرداخت غرامت به بندر و حمایت از آن خودداری کرده و حتی تهدید می‌کند که این بندر را از بخش خصوصی خارج خواهد کرد.

«دان رایان» خبرنگار امور حمل و نقل و زیرساخت در روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت در این زمینه اعلام کرد: بندر ایلات دروازه جنوبی اسرائیل (فلسطین اشغالی) و ورودی دریایی آن به شرق دور و استرالیاست. این بدان معناست که همه فعالیت‌های بندر ایلات به سمت این مناطق است و همه کشتی‌ها باید از تنگه باب المندب عبور کنند. به همین دلیل از زمان اولین حمله یمنی‌ها و بسته شدن مسیر کشتیرانی، فعالیت بندر ایلات به صفر رسید.

وی افزود: با وجود کمبود تردد ناوبری برای کشتی‌های تجاری، بندر ایلات همچنان مجبور است به ارتش اسرائیل خدمات بدهد. بندر ایلات یک زیرساخت داخلی و یک دارایی استراتژیک برای اسرائیل است و از این رو کابینه باید بودجه کافی را برای جلوگیری از بسته شدن کامل این بندر تخصیص دهد؛ زیرا محاصره و انزوای بندر ایلات پیامدهای زیادی به همراه دارد. علاوه بر آن در صورت گسترش جنگ با حزب‌الله، بندر حیفا و اسدود به طور کامل بسته خواهد شد و ایلات تنها دروازه دریایی اسرائیل خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ