تنفیذ حکم رئیس‌جمهور اجازه برای تصرف در امور گوناگون است

اقتصاد ایران: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رئیس اجرایی کشور بیشترین تصرفات را در زمینه‌های گوناگون برعهده دارد و این اذن از جانب ولی‌فقیه داده می‌شود و ولی‌فقیه از جانب امام معصوم عهده‌دار اعتبار کارگردانیِ امور است و حکم رئیس‌جمهور را تنفیذ می‌کند.

- اخبار سیاسی -

آیت‌الله عبدالجواد ابراهیمی‌فر نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره اهمیت تنفیذ حکم رئیس‌جمهور توسط مقام معظم رهبری بیان کرد: مسئله‌ی تنفیذ جنبه‌ی حقوقی و شرعی دارد. چون در قانون اساسی مصوب است که مردم تمام شاکله‌ی نظام را با رأی خود تعیین می‌کنند بنابراین در مورد ریاست جمهوری هم آرای مردم رئیس‌جمهور را روی‌کار می‌آورد و این طبق قانون اساسی است که کسی که به‌عنوان رئیس اجرایی و کارگزار اجرایی نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح بالا قرار می‌گیرد با رأی مردم به این جایگاه می‌رسد.

وی افزود: قانون تکلیف کسی که می‌خواهد در رأس امور اجرایی قرار بگیرد را این‌چنین مشخص کرده که باید اکثریت آرای مردم او را برای این‌کار به رسمیت بشناسند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: چون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با قوانین اسلام مطابقت دارد و از این‌جهت هم قانون اساسی مصوب کرده شرعیّت تصرفات رئیس‌جمهور به اذن ولی‌فقیه است و این یعنی اذن خدای متعال و ما به‌عنوان بندگان خدا مکلف هستیم تمام تصرفات خود را بر اذن الهی قرار دهیم.

ابراهیمی‌فر اظهار داشت: رئیس اجرایی کشور بیشترین تصرفات را در زمینه‌های گوناگون برعهده دارد و این اذن از جانب ولی‌فقیه داده می‌شود و ولی‌فقیه از جانب امام معصوم عهده‌دار اعتبار کارگردانیِ امور است و حکم رئیس‌جمهور را تنفیذ می‌کند. به این جهت است که اجازه و اذن شرعی از جانب ولی‌فقیه صادر می‌شود.

وی بیان کرد: اگر تنفیذ نباشد، رأی مردم برای تصرفات امور کافی نیست و خود تنفیذ هم به تنهایی بر اساس آن‌چه در قانون اساسی آمده، کافی نیست؛ چون قانون اساسی سازوکار رسیدن به مقام ریاست اجرایی کشور را بر آرای مردم تعیین می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: با توجه به این دو جنبه‌ی قانونی و شرعی، تنفیذ آرای مردم درباره ریاست جمهوری از جانب ولی‌فقیه رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ