روش های خانگی برای درمان عرق سوز شدن

اقتصاد ایران: یکی از مؤثرترین راه‌های کاهش فوری دمای بدن گرفتن دوش آب سرد است. دوش آب سرد یا وان آب سرد می‌تواند در عرض یکی دو دقیقه دمای بدن را پایین بیاورد. از صابون‌ها و شوینده‌ها و لوسیون‌های معطر استفاده نکنید؛ زیرا این محصولات می‌توانند پوست را تحریک کرده و باعث انسداد منافذ و مجراهای عرق شوند.

یکی از چیزهایی که در فصل تابستان آزاردهنده می‌باشد عرق‌سوز شدن است. عرق‌سوز شدن شاید خفیف باشد و چندان جدی محسوب نشود؛ اما به این معنی نیست که شما نباید جدی‌اش بگیرید. عرق‌سوز به‌هرحال ناراحت‌کننده است و نشان می‌دهد باید در برابر گرمای زیاد از هوا کارهایی برای محافظت بیشتر از خودتان انجام بدهید. همراه ما باشید تا در مورد مؤثرترین راهکارهای خانگی برای تسکین این عارضه صحبت کنیم.

راش حرارتی یا "میلیاریا روبرا" که به نام عرق‌سوز نیز معروف است یک عارضه پوستی است که در اثر انسداد غدد تعریق برون‌ریز و مجراهای تعریق رخ می‌دهد. بارزترین علامت عرق‌سوز، قرمزی و التهاب روی سطح پوست است که ممکن است شبیه جوش یا تاول به نظر برسد.

غدد تعریق برون‌ریز شما مسئول کمک به بدن در تنظیم دمای مرکزی‌اش هستند. این غده‌ها با ترشح آب روی سطح پوست به بدن در خنک‌شدن کمک می‌کنند. اما تعریق زیاد، هوای بسیار گرم و مرطوب و لباس تنگ و چسبان و اجازه تنفس به پوست نمی‌دهد می‌تواند غدد و مجراهای تعریق را مسدود نماید. وقتی غدد و مجراهای تعریق مسدود می‌شوند باعث برگشت عرق به زیر پوست می‌شوند. این تجمع عرق می‌تواند باعث جوش‌ها و تاول‌های ریز و پُر از عرق شوند که در زیر پوست به وجود آمده و ایجاد راش حرارتی می‌کنند.

راهکارهای خانگی مؤثر برای تسکین عرق‌سوز


هوای گرم، رطوبت هوا و شرایطی که باعث تعریق زیاد می‌شود از اصلی‌ترین دلایل عرق‌سوز هستند. راش حرارتی یا عرق‌سوز عارضه‌ای است که خودش خوب خواهد شد و نیازی به درمان ندارد. اما ازآنجایی‌که آزاردهنده است خیلی از افراد به دنبال راه‌هایی برای تسکین علائم می‌باشند.
درمان عرق‌سوز تا حدود زیادی به کاهش تعریق و التهاب و باز کردن مجراها و غدد تعریق مربوط می‌شود. معمولاً وقتی پوست خنک می‌شود احساس بهتری خواهید داشت و اما چند راهکار خانگی:

دوش آب سرد بگیرید


یکی از مؤثرترین راه‌های کاهش فوری دمای بدن گرفتن دوش آب سرد است. دوش آب سرد یا وان آب سرد می‌تواند در عرض یکی دو دقیقه دمای بدن را پایین بیاورد. از صابون‌ها و شوینده‌ها و لوسیون‌های معطر استفاده نکنید؛ زیرا این محصولات می‌توانند پوست را تحریک کرده و باعث انسداد منافذ و مجراهای عرق شوند.
عرق‌سوز نتیجهٔ انسداد غدد و مجرای تعریق است، نباید از لوسیون‌ها و پمادهای چرب و روغنی استفاده کنید؛ چون باعث بستن منافذ شده و اجازه تنفس به پوست نمی‌دهند. از پماد هیدروکورتیزون استفاده نکنید (با کرم هیدروکورتیزون فرق می‌کند) زیرا باعث انسداد غدد تعریق خواهد شد


از کمپرس سرد استفاده کنید


کمپرس سرد می‌تواند به تسکین عرق‌سوز کمک کرده و تحریکات پوستی را کاهش بدهد. می‌توانید هر یک ساعت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه کمپرس سرد روی ناحیه عرق‌سوز بگذارید.
در خانه می‌توانید تکه‌های یخ را در یک کیسه پلاستیک یا سیلیکونی بگذارید و سپس در حوله یا پارچه‌ای تمیز بپیچید و روی قسمت عرق‌سوز بگذارید. همچنین می‌توانید از آیس پک استفاده کنید؛ اما حتماً باید آن را در پارچه‌ای بپیچید تا پوستتان با یخ نسوزد و اوضاع بدتر نشود.

لباس گشاد و نخی بپوشید


لباس آزاد و نخی بپوشید تا پوستتان نفس بکشد و خنک شود. لباس‌های تنگ و چسبان با جنس مصنوعی باعث عرق‌سوز می‌شوند؛ زیرا گرما را در بدن گیر می‌اندازند. همچنین پوشیدن لباس تنگ و عرقی باعث تحریک بیشتر پوست می‌شود؛ چون با پوست اصطکاک مدام ایجاد می‌کند.
اگر قرار است در یک روز خیلی گرم بیرون باشید، چند دست لباس با خود ببرید تا مرتباً عوض کنید. به تن داشتن لباس خیس از عرق باعث عرق‌سوز می‌شود.

کرم هیدروکورتیزون بزنید


کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد می‌تواند التهاب ناحیه عرق‌سوز را کاهش بدهد. همچنین می‌توانید از لوسیون کالامین برای تسکین خارش و سوزش عرق‌سوز استفاده کنید.
ازآنجایی‌که عرق‌سوز نتیجهٔ انسداد غدد و مجرای تعریق است، نباید از لوسیون‌ها و پمادهای چرب و روغنی استفاده کنید؛ چون باعث بستن منافذ شده و اجازه تنفس به پوست نمی‌دهند. از پماد هیدروکورتیزون استفاده نکنید (با کرم هیدروکورتیزون فرق می‌کند) زیرا باعث انسداد غدد تعریق خواهد شد. از ضدآفتاب و پودر بچه نیز استفاده نکنید؛ زیرا منافذ پوست را می‌بندند.

از آنتی‌هیستامین کمک بگیرید


آنتی‌هیستامین‌های خوراکی به نام داروهای ضد آلرژی معروف‌اند اما می‌توانید برای عرق‌سوز هم از آن استفاده کنید. آنتی‌هیستامین‌های خوراکی مانند بنادریل می‌توانند به کاهش خارش متوسط تا شدید ناشی از عرق‌سوز کمک کنند.

عرق‌سوز چه علائمی دارد؟


عرق‌سوز یا راش حرارتی معمولاً قرمز و ملتهب است و سوزش و خارش و سوزن‌سوزن‌شدن در حد خفیف تا متوسط دارد.
علائم رایج عرق‌سوز:
. برآمدگی‌های ریز و قرمز و ملتهب روی پوست
. قرمزی غیرمعمول روی پوست
. خارش و گزگز و سوزش روی پوست
. التهاب و حساس شدن پوست
. تاول‌ها یا زخم‌های ریز و چرک‌دار
در افراد بزرگسال معمولاً عرق‌سوز در قسمت‌هایی اتفاق می‌افتد که لباس به بدن سابیده می‌شود، مثلاً کشاله ران یا زیربغل. معمولاً صورت عرق‌سوز نمی‌شود. در نوزادان، عرق‌سوز اغلب در ناحیه کشاله ران و گردن و زیربغل اتفاق می‌افتد.

پیشگیری از عرق‌سوز


بهترین راه پیشگیری از عوارض مرتبط با گرمای هوا، خنک نگه‌داشتن بدن و آبرسانی به بدن در دماهای بالاست.
. طی ساعات بسیار گرم روز در فضای بیرون فعالیت بدنی انجام ندهید.
. با نوشیدن آب و مایعات فراوان بدنتان را هیدراته نگه دارید.
. الکل مصرف نکنید؛ چون بدن را کم‌آب می‌کند.
. مستقیماً زیر نور خورشید قرار نگیرید.
. تا حد ممکن در فضاهایی باشید که خنک هستند یا پنکه و کولر دارند.
. لباس‌های آزاد و نخی بپوشید.
. اگر بانداژ یا چسبی روی بدن دارید وقتی خیلی گرمتان شد آن را باز کنید تا پوستتان نفس بکشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟


اگر بعد از سه روز همچنان علائم عرق‌سوز اذیتتان می‌کنند با پزشک مشورت کنید. اگر تاول‌های چرک‌دار دارید ممکن است دچار عرق‌سوز چرکی یا Miliaria pustulosa شده باشید که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.
در موارد متوسط تا شدید عرق‌سوز، پزشک ممکن است یک کرم کورتیکواستروئید تجویز کند، مانند تریامسینولون ۰.۱ درصد. همچنین اگر عرق‌سوزتان تبدیل به عفونت باکتریایی شده باشد شاید لازم باشد از یک آنتی‌بیوتیک موضعی مثل کلیندامایسین استفاده کنید که پزشک آن را تجویز خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ