برنامه گوگل برای حذف کوکی‌ها از مرورگر کروم لغو شد

اقتصاد ایران: گوگل کروم برخلاف سافاری و فایرفاکس به‌طور پیش‌فرض ردیاب‌های وب را غیرفعال نمی‌کند.

گوگل پس‌ از سال‌ها آزمایش، برنامه‌ریزی و تأخیر، سرانجام از غیرفعال‌کردن پیش‌فرض ردیاب‌های وب که ازطریق کوکی‌های متفرقه (Third-Party Cookie) انجام می‌شود، صرف‌نظر کرد. مرورگرهای سافاری و فایرفاکس قبلاً کوکی‌های متفرقه را به‌طور پیش‌فرض غیرفعال کرده بودند و با وجود نگرانی‌های رقبای گوگل، سازمان‌ها نظارتی و طرفداران حریم خصوصی، انتظار می‌رفت این تغییر به‌زودی به کاربران کروم هم برسد.

آنتونی چاوز، معاون واحد سندباکس حریم خصوصی گوگل می‌گوید کروم به‌جای کنار گذاشتن کامل کوکی‌های متفرقه، از کاربران می‌خواهد انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند و این انتخاب به‌طور کلی در وب‌گردی آن‌ها اعمال می‌شود. رویکرد گوگل می‌تواند شبیه سیستم ردیابی درون‌برنامه‌ای اپل باشد که طبق گزارش‌ها، در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ میلیارد دلار به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیسبوک ضرر زد. با اینکه گوگل پیامی برای میلیاردها کاربر کروم نمایش می‌دهد تا درمورد فعال‌بودن کوکی‌های متفرقه تصمیم بگیرند، همچنان امکان دارد تعداد کاربرانی که ردیابی با کوکی متفرقه را مجاز می‌دانند، به‌میزان چشمگیری کاهش یابد.

تیم تبلیغات گوگل همچنین سندی منتشر کرد که نتایج آزمایش‌های اولیه‌ی فناوری Privacy Sandbox را به‌عنوان جایگزینی برای ردیابی آنلاین با کوکی نشان می‌دهد. نتایج مربوط به بازدهی استفاده از سرویس تبلیغاتی گوگل بهبود ۹۷ درصدی را نشان داد که وب‌سایت Ad Age آن را بسیار چشمگیر ارزیابی کرد. البته بازدهی این سرویس در جذب مجدد همان مشتریان با نمایش تبلیغات بعدی کاهش یافت و نرخ بازگشت هزینه برای جذب مخاطبان ازطریق بازاریابی مجدد فقط ۵۵ درصد گزارش شد.

انتقاد از برنامه‌ی گوگل برای کنارگذاشتن کوکی‌های متفرقه و معرفی فناوری‌های جدید هدف‌گذاری تبلیغاتی در Privacy Sandbox، مانند FLoC یا Topics API، به‌ احتمال ایجاد خطرات جدید برای حریم خصوصی یا آسیب‌رساندن به رقابت و سود‌بردن غیرمنصفانه از کسب‌وکار تبلیغات غول جست‌وجو اشاره داشت.

اداره‌ی رقابت و بازار بریتانیا (CMA) می‌گوید کروم پیامی به کاربران نمایش می‌دهد تا فعال یا غیرفعال‌بودن پیش‌فرض کوکی‌های متفرقه را خودشان انتخاب کنند. هنوز جزئیاتی درمورد روش دقیق عملکرد این پیام وجود ندارد.

مقالات مرتبط:
  • قابلیت اسپلیت‌اسکرین مرورگر اج کاربردی‌تر شد؛ بارگذاری خودکار پنجره‌ها تنها با درگ‌کردن لینک
  • مرورگر اج و کروم اکنون بهتر از قبل از تصاویر SVG پشتیبانی می‌کنند

جیمز رزول، یکی از بنیانگذاران جنبش Open Web می‌گوید: «ما از مدت‌ها قبل خواستار رقابت عادلانه‌ی Privacy Sandbox بر اساس مزیت‌های آن شده‌ایم. اگر تبلیغ‌کنندگان رویکرد آن را ترجیح دهند و مزیت‌های حریم خصوصی آن برای مصرف‌کنندگان اهمیت داشته باشد، در آن شرایط فناوری مذکور در سرتاسر جهان پذیرفته می‌شود؛ اما اجبار به استفاده از راهکارهایی که گزینه‌های جایگزین را از بین می‌برند، قابل قبول نیست.»

گوگل می‌گوید APIهای Privacy Sandbox را همچنان در دسترس قرار خواهد داد و محافظت در برابر ردیابی IP را به‌عنوان لایه‌ی امنیتی اضافه دراختیار افرادی قرار می‌دهد که از حالت ناشناس استفاده می‌کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ