در «بازار» چه گذشت؛ ۷٫۸ میلیون بار نصب روزانه کافه بازار در سال ۱۴۰۲

اقتصاد ایران: تعداد برنامه‌ها و بازی‌های ایرانی منتشرشده در کافه‌بازار، در سال ۱۴۰۲ به ۲۲ هزار مورد رسید و شمار کاربران ثبت‌نامی از ۵۵٫۸ میلیون عبور کرد.

بازار که بزرگ‌ترین استور فارسی‌زبان معرفی می‌شود، در گزارش سال ۱۴۰۲ از نصب روزانه ۷٫۸ میلیونی اپلیکیشن کافه بازار در این سال خبر داد. داده‌های این گزارش نشان می‌دهد شمار نصب و به‌روزرسانی برنامه و بازی از این اپ‌استور در مقایسه با سال قبل ۳۰۰ میلیون رشد داشته و در همین حال بازی‌های بدون نصب بازار بیش از ۱٫۸ میلیون کاربر فعال ماهانه را به خود جذب کرده است.

بازار در گزارش مختصر جدید خود درباره میزان نصب، جست‌وجو، دستاوردهای توسعه‌دهندگان و رفتار کاربران در سال ۱۴۰۲ آمار داده است.

بر پایه این گزارش رکورد نصب روزانه از این اپلیکیشن بیش از ۷٫۸ میلیون و تعداد کاربران ثبت‌نامی کافه‌بازار تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۵٫۸ میلیون بوده است. همچنین تعداد کل نصب و آپدیت تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۲٫۷ میلیارد برآورد شده است. جمع نصب و به‌روزرسانی برنامه و بازی از بازار در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲٫۴ میلیارد می‌رسید. در نهایت سهم نصب اپلیکیشن از داخل بازار در سال گذشته، ۹۲ درصد برآورد شده است.

آمار جالب توجه دیگر در این گزارش حاکی از تمرکز بیشتر کاربران این اپ‌استور بر بازی است:

  • توسعه‌دهندگان ایرانی بازی: ۵ هزار نفر
  • توسعه‌دهندگان ایرانی برنامه: ۲۵ هزار نفر
  • توسعه‌دهندگانی که همزمان برنامه و بازی منتشر کرده‌اند: ۳ هزار نفر

گزارش سال ۱۴۰۲ بازار با بیان این آمار خبر می‌دهد که تعداد کاربران خریدار محتوای دیجیتال ۵٫۵ میلیون نفر بوده‌اند. در این سال ۴۶ میلیون تراکنش موفق از این طریق ثبت شده‌ و جمع درآمد توسعه‌دهندگان از محتوای دیجیتال ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

رشد برنامه‌ها و بازی‌های ایرانی در کافه‌بازار

در سال گذشته شمار دفعاتی که برنامه بازار از سوی کاربران باز شده به ۳٫۳ میلیارد بار رسیده است. برنامه‌های ایرانی منتشر‌شده ۱۰ هزار و بازی‌های ایرانی منتشرشده‌ ۱۲ هزار مورد بوده است.

مقایسه این ارقام با گزارش سال ۱۴۰۱ بازار نشان‌دهنده رشد تعداد برنامه و بازی‌های ایرانی منتشرشده در بازار است: طبق گزارش قبلی، جمع برنامه‌ها و بازی‌های متولد ایران ۱۸ هزار و ۸۰۰ مورد بود. گزارش ۱۴۰۲ جمع برنامه‌ها و بازی‌های ایرانی منتشر شده در کافه بازار را ۲۲ هزار مورد تخمین می‌زند.

همچنین در گزارش پیشین بازار، جمع تعداد جست‌وجوی برنامه و بازار به بیش از ۲ میلیارد می‌رسید اما این رقم هم در گزارش ۱۴۰۲ تغییر کرده است: تعداد کل جست‌وجو در بازار ۲٫۶ میلیارد مورد بوده است. همچنین بر اساس این گزارش کل برنامه‌های منتشرشده در کافه‌بازار ۲۶۵ هزار و کل بازی‌های منتشرشده ۱۲۴ هزار مورد برآورد شده است.

۱٫۴ میلیون دقیقه بازی فقط در یک روز

آمار سالانه کافه‌بازار از استقبال از بازی‌های بدون نصب حکایت دارد؛ چنان که طبق برآورد این اپ‌استور مینی‌گیم‌های بدون نصب به بخشی مستقل و پرمخاطب تبدیل شده‌اند.

حدود ۳۰۰ بازی تفننی و سرگرم‌کننده بدون نیاز به دانلود و نصب، تجربه تازه اپلیکیشن کافه‌بازار بود؛ با ورود به صفحه بازی‌های بدون نصب، فقط با یک کلیک وارد بازی می‌شوید، رکورد می‌زنید و هر وقت خسته شدید، بی‌دردسر وارد بازی بعدی می‌شوید.
- گزارش ۱۴۰۲ کافه‌بازار

بیشتر از ۱٫۴ میلیون دقیقه برای بازی در روز ثبت و بیش از ۳۶ میلیون دقیقه بازی در ماه رکوردی است که در این بخش ثبت شده است. بازی‌های بدون نصب بیش از ۱٫۸ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته و از میان آن‌ها یکی از کاربران رکورد ۱۳ ساعت بازی در یک روز را ثبت کرده است. در این مورد همچنین به اعداد دیگری مثل بیش از ۶۰۰ هزار بار رکورد بازی در روز و بیشتر از ۱۶ میلیون بار رکورد بازی در ماه در گزارش سال کافه‌بازار اشاره شده است.

۴۶٫۲ میلیون نصب سهم توسعه‌دهندگان ایرانی

این گزارش کوتاه به تلاش برای افزایش نصب اپلیکیشن‌ها در سال ۱۴۰۲ با استفاده از روش‌های متعدد اشاره دارد و می‌گوید:

در نگاه ما تبلیغات در بازار به معنای رساندن محتوای مناسب به کاربر مرتبط با بالاترین احتمال دانلود نصب است. در این ارتباط دوطرفه، هم کاربر به نیاز خود می‌رسد و هم صاحبان اپلیکیشن‌ها مخاطب درست خود را پیدا می‌کنند. در شرایطی که تبلیغات موبایلی در ایران روزبه‌روز با رشد بیشتر مواجه است، به‌طور قطع اپ‌استورها مهم‌ترین کانال جذب کاربر برای توسعه‌دهندگان ایرانی هستند.
- گزارش سال ۱۴۰۲ کافه‌بازار

بر این اساس تعداد کل برنامه‌ها و بازی‌هایی که در سال ۱۴۰۲ از سرویس تبلیغات بازار استفاده کرده‌اند، بیش از ۲ هزار مورد بوده است. همچنین میزان ایمپرشن کل جست‌وجو در بازار فراتر از ۲٫۶ میلیارد ثبت شده است. بازار از طریق تبلیغات در جست‌وجو و گشت‌وگذار بیش از ۴۶٫۲ میلیون نصب به توسعه‌دهندگان ایرانی ارائه کرده که نسبت به سال گذشته بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ