مطالبه رفع کمبود پرستار/سهم پرستاران در شورای عالی بیمه سلامت

اقتصاد ایران: معاون پرستاری وزارت بهداشت بر لزوم مطالبه‌گری رفع کمبود پرستار تاکید کرد و در عین حال گفت: باید تلاش کنیم که سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده گروهی که در تولید ثروت در نظام سلامت نقش دارند، در شورای عالی بیمه سلامت حضور داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا، دکتر عباس عبادی، در اجلاس هیات مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور، با بیان اینکه جمعیت زیاد پرستاران، یک نقطه قوت در حوزه پرستاری به شمار می ‌رود، گفت: داشتن سازمان مستقل در حوزه پرستاری ارزشمند است، اما این سازمان باید تقویت شود و انسجام درونی خود را حفظ کند.

وی با بیان اینکه انتقاد سازنده راهگشا خواهد بود، گفت: مطالبات باید براساس ظرفیت‌ها مطرح شود تا دستاوردهای مثبت دیده شود؛ مثلا در ماه‌های اخیر گفته می‌شد که اضافه کار کمتر از ساعتی ۳۰۰ هزار تومان، باز هم اجهاف در حق پرستاران است. بنابراین چنانچه امروز اضافه کار پرستاران به ساعتی ۲۰۰ هزار تومان هم برسد، باز هم عده زیادی راضی نمی‌شوند؛ چراکه قبلا مطالبه بالاتری مطرح شده بود.

وی گفت: افرادی که در حوزه پرستاری فعال هستند، باید آداب مطالبه‌گری را بدانند. افزایش مداوم سطح مطالبات به نفع پرستاران نیست.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین، افرادی که در حوزه پرستاری مسئولیتی دارند، باید پاسخگو باشند؛ بنابراین آداب گفت‌ و گو در مورد انتظارات جامعه پرستاری باید رعایت شود و لازم است رفتارمان را بازتنظیم کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت رویکرد پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی در مدیریت حوزه پرستاری، خاطرنشان کرد: بهتر است قدرت از ساختار رسمی به سازمان نظام پرستاری منتقل شود، زیرا وسعت عملکرد آن بیشتر بوده و با اینکه قدرت اجرایی زیادی ندارد، اما در تصمیم‌سازی‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: باید از نمایندگان مجلس مطالبه کنیم تا مشکل کمبود پرستار را برطرف کنند، زیرا مردم از کمبود پرستار و کاهش کیفیت خدمات درمانی در پی آن، صدمه می‌بینند.

وی بیان کرد: نظام سلامت برای تربیت پرستاران میلیاردها تومان هزینه می ‌کند. اگر این پرستار ترک خدمت یا مهاجرت کند، مردم و نظام سلامت زیان می‌بینند. مردم باید قانع شوند که سازمان نظام پرستاری بیش از آنکه پیگیر مسائل صنفی پرستاران باشد، مدافع حقوق آنان است.

وی با بیان اینکه قدرت اقتصادی یکی از مؤلفه‌ های قدرت به شمار می‌ رود، خاطرنشان کرد: همواره ثروتی که تولید می‌شد، از محل تعرفه‌های پزشکی بود که ۱۷ درصد آن به گروه پرستاری اختصاص می‌یافت، اما اکنون با اجرای تعرفه‌ گذاری خدمات پرستاری، جامعه پرستاری به تولیدکنندگان منابع مالی تبدیل شده‌ اند.

عبادی گفت: در سال ۱۴۰۱ اولین بسته های خدمتی تعرفه خدمات پرستاری ابلاغ شد و در این مدت کای پرستاری ۵۰ درصد رشد داشته است و مجموعا با احتساب رشد ضرایب ریالی، ۳۰۰ درصد رشد در این زمینه داشته‌ایم که دستاورد مهمی به شمار می‌رود. باید تلاش کنیم که سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده گروهی که در تولید ثروت در نظام سلامت نقش دارند، در شورای عالی بیمه سلامت حضور داشته باشد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی ادامه داد:‌ سازمان‌های مردم نهاد یکی دیگر از منابع قدرت هستند و اکنون شش انجمن علمی و جامعه علمی پرستاری در حال فعالیت هستند و نقش حوزه پرستاری امروز نسبت به سنوات گذشته پررنگ‌تر شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پایان بر هم افزایی ساختارهای معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری به منظور قدرتمند شدن حوزه پرستاری، تاکید کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ