حقوق شهروندی معلولان اولویت فراموش شده مسوولان/راهی که هموار نیست

اقتصاد ایران: زنجان-معلولان هم مانند سایر افراد جامعه حق شهروندی خود را پرداخت می‌کنند اما از حضور در بطن جامعه به دلیل بی توجهی به مناسب سازی معابر محروم هستند.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: موضوع مناسب‌سازی معابر و مکان‌های عمومی سال‌ها است در سرفصل جلسات دستگاه‌ها قرار دارد و باید توجه داشت که مناسب‌سازی فقط ویژه معلولان نیست و دیگر اقشار با محدودیت‌های حرکتی را نیز دربر می‌گیرد.

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را معلولان، ۱۰ درصد سالمندان و ۱۰ تا ۱۵ درصد خردسالان و افرادی مثل خانم‌های باردار که به شکل مقطعی دچار ناتوانی حرکتی می‌شوند، تشکیل می‌دهند.

در سال ۱۴۳۰ سونامی سالمندی را در پیش داریم و یک سوم جمعیت دچار سالمندی می‌شوند و این امر اهمیت مناسب‌سازی را بر جسته می‌کند.

حقوق شهروندی معلولان اولویت فراموش شده مسوولان/راهی که هموار نیست

دستگاه‌ها در مقابل مناسب‌سازی مقاومت نکنند

مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان با بیان اینکه یک معلول در عبور از خیابان و پیاده‌رو، استفاده از وسایل حمل و نقل و زندگی اجتماعی دچار مشکل است، اظهار می‌کند: از دستگاه‌ها تقاضا داریم در مقابل مناسب‌سازی مقاومت نکنند؛ چراکه رویکرد ما اجرای قانون است.

با وجود اینکه تا کنون اقداماتی برای مناسب‌سازی معابر و مکان‌های عمومی برای جامعه هدف انجام شده است، اما اگر اداره‌ها به این مهم روی آورند جای کار زیاد است

مهدی قنبری‌موحد ابراز می‌کند: با وجود اینکه تا کنون اقداماتی برای مناسب‌سازی معابر و مکان‌های عمومی برای جامعه هدف انجام شده است، اما اگر اداره‌ها به این مهم روی آورند جای کار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ به عنوان مشاور در شورای شهر حضور داشته ام و نگرش اعضا نسبت به ام ر مناسب‌سازی مثبت است، عنوان می‌کند: در پروژه‌های جدید مثل سبزه‌میدان و پارک شهر مواردی رعایت شده است.

مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان در مورد وضعیت خودروها برای استفاده معلولان بیان می‌کند: ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شده اما یک ویلچری نمی‌تواند از این وسایل استفاده کند.

وی با بیان اینکه اداره‌ها و نهادهای مختلف به ضوابط مناسب‌سازی به دید هزینه نگاه می‌کردند، یادآور می‌شود: اما اکنون این دیدگاه تغییر کرده و آن را ضرورت می‌دانند اما باید اهتمام بیشتری برای عمل به آن داشته باشند.

حقوق شهروندی معلولان اولویت فراموش شده مسوولان/راهی که هموار نیست

قنبری خاطرنشان می‌کند: برای تحقق قانون جامع حمایت از معلولان همه دستگاه‌ها دخیل هستند و سازمان بهزیستی نقش ناظر را دارد و در کنار جامعه هدف است.

دامنه حرکت معلولان در جامعه را تصمیمات مسئولان تعیین می‌کند

مسؤول دبیرخانه مناسب‌سازی استان زنجان یادآور می‌شود: بعد از ابلاغ قانون افراد دارای معلولیت در سال ۹۸، ستاد مناسب‌سازی به ریاست وزیر کشور و در استان‌ها به ریاست استاندار و دبیری بهزیستی شکل گرفته و اقدامات خوبی در سال‌های اخیر انجام شده هر چند این اقدامات خیلی کم است و با نقطه مطلوب فاصله داریم.

احمدی با اشاره به اینکه دبیرخانه مناسب‌سازی به ارزیابی جشنواره شهید رجایی راه یافت، می‌گوید: اتفاقات خوبی در برخی ادارات اتفاق افتاده و شرایط محیطی را برای رفت‌وآمد معلولان هموار کردند.

وی با بیان اینکه معلولان بزرگترین اقلیت جامعه ما هستند، ابراز می‌کند: آن‌ها مثل بقیه شهروندان حقوق شهروندی را پرداخت می‌کنند اما از کوچک‌ترین حق شهروندی که حضور در بطن جامعه است، محروم هستند، در حالی‌که باید با حفظ عزت نفس و آزادانه برای انجام کارهای روزانه در اجتماع حضور یابند.

مسؤول دبیرخانه مناسب‌سازی استان زنجان با بیان اینکه دامنه محدودیت برای معلولان به عملکرد تصمیم‌گیران و مجریان مسئولان بازمی‌گردد، عنوان می‌کند: امر مناسب‌سازی زمان‌بر و هزینه‌بر است، البته باید سازمان برنامه و بودجه کشور اعتباری مختص برای مناسب‌سازی در اعتبارات سالیانه دستگاه‌ها قرار دهد و دستگاه‌ها موظف شوند تا این مبلغ را فقط برای این کار هزینه کنند.

حقوق شهروندی معلولان اولویت فراموش شده مسوولان/راهی که هموار نیست

در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های اعتباری دستگاه‌ها مبالغ را برای اولویت‌های کاری دیگر اختصاص می‌دهند و مناسب‌سازی مغفول می‌ماند

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های اعتباری دستگاه‌ها مبالغ را برای اولویت‌های کاری دیگر اختصاص می‌دهند و مناسب‌سازی مغفول می‌ماند.

احمدی با اشاره به اینکه بانک‌ها به عنوان یکی از محل‌های پرتردد متأسفانه در ارزیابی جشنواره شهید رجایی قرار ندارند، خاطرنشان می‌کند: بانک‌ها وضعیت مطلوبی ندارد البته در سرپرستی وضعیت بهتر است، همچنین امسال چند بانک در ارزیابی شهید رجایی قرار گرفتند و امیدواریم این اتفاقات تأثیر مناسبی در روند کار بگذارد.

وی مناسب‌سازی را یک تکلیف قانونی خواند و می‌گوید: این ضوابط در حد پیشنهاد نیست و انجام ندادن آن برای مدیران ترک فعل محسوب می‌شود، در این بین دستگاه‌هایی هم هستند که مشتاقانه پیگیری می‌کنند و دستگاه‌هایی هم هستند که بی‌تفاوت هستند.

مسؤول دبیرخانه مناسب‌سازی استان زنجان می‌افزاید: در شهر مسیر ویژه نابینایان ایجاد شده اما به طور کامل همه موارد رعایت نشده ولی شهرداری همکاری خوبی با ما دارد و برای پروژه سبزه‌میدان جلسات متعددی برگزار شد.

احصای نقاط نامناسب برای مناسب‌سازی

وی در مورد احصای مکان‌های نامناسب شهر و تهیه و بانک اطلاعاتی اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر نقاط نامناسب در ۱۰ معبر اصلی شهر در بستر جی آی اس برده شد و در موضوع هزینه‌کرد شهرداری و بودجه‌بندی شورا پیشنهاد می‌دهیم که بودجه شهرداری با چه اولویتی و در کجا هزینه شود.

احمدی در خصوص ساختمان‌های پزشکان عنوان می‌کند: در ساختمان‌های جدید سازمان نظام مهندسی هم نقشه‌ها را کنترل می‌کند و وضعیت خیلی بهتر شده و بسیاری از ساختمان پزشکان دارای آسانسور و ورودی آن‌ها همسطح خیابان است.

ضوابط مناسب‌سازی به شهرداری‌های مناطق مختلف ابلاغ شده و مواردی مانند مبلمان شهری، ایجاد خطوط بریل در پیاده‌روها و تعبیه رمپ در مکان‌های مورد نظر اجرا می‌شود

عضو شورای شهر زنجان با بیان اینکه در امر مناسب‌سازی برای افراد توان‌خواه و معلولان دستگاه‌های مختلفی دخیل هستند، ابراز می‌کند: ضوابط مناسب‌سازی به شهرداری‌های مناطق مختلف ابلاغ شده و مواردی مانند مبلمان شهری، ایجاد خطوط بریل در پیاده‌روها و تعبیه رمپ در مکان‌های مورد نظر اجرا می‌شود.

سعید نجفی با اشاره به اینکه کمیته مناسب‌سازی در شورا تشکیل شده است، ادامه می‌دهد: اعضای این کمیته از پروژه‌های در حال اجرا مثل بوستان شهر بازدید و نظراتی را در خصوص مسائلی مثل کف‌سازی ارائه می‌دهند.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌های جدید دارای رمپ متحرک هستند و افراد در صورت نیاز می‌توانند از راننده درخواست کنند که رمپ را برای آن‌ها باز کند، البته این امکان برای مینی‌بوس‌ها به دلیل کوچک بودن وسیله نقلیه فراهم نشد.

حقوق شهروندی معلولان اولویت فراموش شده مسوولان/راهی که هموار نیست

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان به کنترل نقشه‌ها در ساخت و ساز مکان‌های عمومی و لزوم رعایت ضوابط مناسب‌سازی اشاره کرده و می‌گوید: مسئولان از ساختمان‌های بزرگ و عمومی بازدید می‌کنند و چنانچه قوانین رعایت نشده باشد، گواهی پایان کار برای ساختمان صادر نمی‌شود.

وی در مورد پیاده‌روهای غیر همسطح، ایجاد پله یا رمپ برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری در عرض پیاده‌رو تصریح می‌کند: این کار غیر قانونی است و شهرداری باید از آن جلوگیری کند و به ساختمان‌های دارای تخلف پایان کار ندهد و اگر فردی به این موانع برخورد کند و آسیب ببیند می‌تواند شکایت کند.

بی شک مناسب کردن محیط کار، خیابان و مکان‌های فراغتی و مؤسسات ارائه کننده خدمات آموزشی، درمانی و فراغتی شرط لازم بهبود زندگی معلولان می‌باشد. اجرای قانون جامع حمایت از معلولین در جامعه می‌تواند ساختارهای عینی مساعدتری را برای زندگی کردن معلول فراهم سازد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ