روند خودمراقبتی در دوران افسردگی تشریح شد

اقتصاد ایران: کرمان- مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: چنانچه اختلال افسردگی شدید باشد در ابتدا درمان دارویی و در کنار آن بایستی مانند سایر بیماری ها، خودمراقبتی نیز انجام شود.

علی بهرام نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص خودمراقبتی در بیماری افسردگی، اظهار کرد: نخستین مقوله در کنترل و درمان بیماری افسردگی، تغییر سبک زندگی است.

بهرام نژاد ادامه داد: بسیاری از افراد در شرایط افسردگی، تمایل به خواب زیاد داشته و از سوی دیگر به انجام فعالیت‌های اجتماعی علاقه‌ای ندارند.

وی گفت: مفهوم این حالات این است که تا وقتی فعال سازی رفتاری انجام نشود به درمان بیماری افسردگی کمکی نخواهد کرد.

نخستین اقدام جهت درمان افسردگی فعال شدن است

بهرام نژاد ادامه داد: نخستین اقدام جهت درمان بیماری افسردگی، فعال شدن است و در این راستا بایستی اولین اقدام بیداری به موقع باشد، چراکه خواب نیز تنظیم خواهد شد.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: انجام کار به صورت هدفمند در درمان بیماری افسردگی بسیار کمک کننده است.

بهرام نژاد تاکید کرد: توصیه می‌شود بیماران فسرده حتی تلویزیون را با کنترل روشن و خاموش نکنند و از جای خود بلند شده و با دست این کار را انجام دهند تا وادار به تحرک شوند.

این روانشناس بالینی بیان کرد: نخستین بحث در خودمراقبتی افسردگی، فعال سازی رفتاری و در مرحله بعد فعال سازی اجتماعی و صحبت کردن با دیگران است.

وی به اصطلاح لم دادن اجتماعی نیز اشاره و بیان کرد: این حالت در زمانی ایجاد می‌شود که فرد افسرده با دیگران قطع ارتباط کرده و منزوی شده است.

بهرام نژاد تاکید کرد: نکته مهم این است که فعال سازی جسمی و اجتماعی اولین قدم در بحث خودمراقبتی افسردگی است و چنانچه این فعال سازی ها انجام نشود، بیماری شدت خواهد گرفت.

فعالیت‌های بدنی منظم و اجتناب از اقدامات خودآسیب رسان ضرورت دارد

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: انجام فعالیت‌های بدنی منظم و اجتناب از اقدامات خودآسیب رسان مانند؛ موادمحرک، مخدر و الکل در کنترل روند افسردگی ضروری است.

وی ادامه داد: بایستی دقت کرد که بسیاری از مواد بخصوص موادمخدر و الکل خلق را تشدید می‌کنند، یعنی به حالت‌هایی مانند اضطراب و افسردگی شدت می‌بخشند.

بهرام نژاد گفت: طبق بررسی‌ها، افرادی که تمایل به آسیب رساندن به خود و یا افکار خودکشی دارند، با مصرف مواد محرک، مخدر و الکل این خُلق در آنها تشدید شده و متأسفانه به خود آسیب رسانده‌اند.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در حالی که برخی از این افراد از روی ناآگاهی و در حالی در شرایط غمگین و افسرده روی به مصرف این مواد آورده‌اند که قصدشان تبدیل خلق غمگین به مثبت و شاد بوده است.

بهرام نژاد خاطرنشان کرد: از دیگر موارد مهم در افسردگی، رعایت رژیم غذایی سالم در دوران بیماری است، یعنی کسانی که دچار افسردگی بوده‌اند با تغییر رژیم خود شروع به دوست داشتن خود و آغاز خومراقبتی کرده‌اند.

وی افزود: حتی وقتی فرد افسرده قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کند در حال کمک به خود است.

خُلق غمگین موجب فاصله گرفتن از ارزش‌ها می‌شود

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه خلق غمگین موجب فاصله گرفتن از ارزش‌های خود می‌شود، گفت: نخستین ارزش سلامتی است که در افسردگی به آن توجهی نمی‌شود.

بهرام نژاد ادامه داد: توجه به ارزش‌های اجتماعی، نقش‌های شهروندی و رعایت رژیم رفتاری در درمان افسردگی بسیار کمک کننده است.

وی گذراندن وقت با افراد امن وقابل اعتماد را بسیار با اهمیت دانست و گفت: ارتباط با دوستان، والدین، فرزندان و حتی ایجاد ارتباط اجتماعی در محیط کار در درمان افسردگی کمک قابل توجهی خواهد کرد.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: چنانچه وقت کافی برای ارتباط با دیگران وجود نداشت می‌توان از ارتباط تلفنی، پیامک و سایر مسیرها استفاده کرد.

رعایت بهداشت خواب در کنترل بیماری افسردگی نقش کلیدی دارد

وی، یکی دیگر از موارد خودمراقبتی در افسردگی را داشتن خواب باکیفیت عنوان و تاکید کرد: رعایت بهداشت خواب و به موقع بیدار شدن نقش کلیدی در کنترل بیماری افسردگی خواهد داشت.

بهرام نژاد اظهار کرد: عدم استفاده از کافئین‌ها و داروهای محرک، بیدار نبودن‌های طولانی مدت و خود را به خواب نزدن، برای موفقیت در کنترل بیماری افسردگی ضروری است.

وی ادامه داد: در کنار روان درمانی و دارو درمانی، پرداختن به فعالیت‌های خیرخواهانه و داوطلبانه و افزایش مشارکت اجتماعی نیز در درمان افسردگی بسیار تأثیرگذار است.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان، غذا دادن به حیوانات، پرورش گل‌ها و گیاهان را نیز در کنترل افسردگی مؤثر دانست.

بهرام نژاد گفت: خَلق کردن و افزودن چیزی به جهان یا گرفتن چیزی از جهان در درمان افسردگی کمک شایانی خواهد کرد.

افسردگی ناشی از ضعیف بودن اراده نیست

این روانشناس بالینی سپس تاکید کرد: همه ما در طول عمرمان ممکن است تجربه افسردگی را داشته باشیم و این یک پدیده طبیعی بوده که ناشی از ضعف یک شخص یا ضعیف بودن اراده و بد بودن او نیست.

بهرام نژاد در پایان تصریح کرد: نوع نگاهی که به دنیا و پیرامون خود داریم در درمان افسردگی کمک کننده است به گونه‌ای که اگر هدف خودمان را کمک به یک فرد در نظر بگیریم، نجات همان یک نفر حس خودکارآمدی و عدم پوچی را به انسان منتقل می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ