روش ابداعی محققان ایرانی برای کاهش آسیب‌های درمان سرطان

اقتصاد ایران: گروهی از محققان داخلی با همکاری یک پژوهشگر ایرانی خارج از کشور موادی نوین برای درمان سرطان با روش هایپرترمی به کار گرفتند که آسیب کمتری به بافت‌های سالم بدن می‌زند.

به گزارش خبرنگار مهر، روش هایپرترمی مایع مغناطیسی (MFH) به دلیل حداقل تهاجم و عوارض جانبی محدود، یک درمان نویدبخش برای سرطان است. این روش سلول‌های تومور را با گرم کردن آنها تا دمای خاص هدف قرار می‌دهد و از گرمای تولید شده توسط نانوذرات مغناطیسی (MNPs) در واکنش به یک میدان مغناطیسی خارجی استفاده می‌کند.

در همین راستا گروهی از محققان داخل ایران از جمله هادی سلطانی سرکش، سید امیررضا عبداللهی، حبیب بزلی، فرامرز طلعتی، سامان فرامرزی همراه مجید سلطانی محقق دانشگاه تورنتو یک تحقیق نظری انجام دادند که در آن نانوذرات مغناطیسی در بافت سرطانی ومواد تغییر فاز دهنده یا PCM در بافت سالم قرار گرفتند.

پژوهشگران از بین مواد مختلف، موم پارافین PCM را انتخاب کردند زیرا به عنوان یکی از کاربردی ترین انواع PCM مبتنی بر پارافین شناخته می شود و قابلیت ذخیره سازی حرارتی بالایی دارد. همچنین این ماده زیر مجموعه ای از مواد PCM آلی غیر سمی است.

بخش جالب و نوآورانه این تحقیق، استفاده از یک میدان مغناطیسی تولید شده توسط سلونوئید برای نزدیک شدن به شرایط واقعی و استفاده از مواد تغییر فازدهنده به عنوان مواد ذخیره انرژی برای محافظت از سلول های سالم است. از روش FEM توسط نرم افزار تجاری COMSOL Multi-physics برای حل معادلات استفاده شد و تاثیر استفاده از PCM بر توزیع دمای بافت به دقت مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج پژوهش نشان داد استفاده از نانو ذرات مغناطیسی، دمای بافت های سالم اطراف تومور را به طور قابل توجهی به یک محدوده دمایی قابل کنترل کاهش می دهد در نتیجه هنگامیکه این مواد گرما تولید می کنند، بافت سالم کمتری آسیب می بیند.

از نتایج این پژوهش می توان برای افزودن مواد تغییر فاز دهنده به روش هایپرترمی مایع مغناطیسی برای کنترل دقیق تر دمای بافت بدن استفاده کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ