اقدام تحریمی بورل علیه سفر نخست وزیر مجارستان به روسیه و چین

اقتصاد ایران: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به سفر بحث برانگیز اخیر ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در نقش رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا به مسکو و پکن نشست برنامه ریزی شده وزرای خارجه اروپا در بوداپست را تحریم کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تحریم نشست برنامه ریزی شده وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بوداپست در واکنش به سفر ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به مسکو و پکن خبر داد. این مقام اروپایی در بروکسل اعلام کرد که در عوض پس از پایان تعطیلات تابستانی، وزرا را به جلسه ای در بروکسل دعوت خواهد کرد.

بورل این تصمیم را پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل و برخلاف خواست کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا و لوکزامبورگ اتخاذ کرد. هنوز مشخص نیست که این تصمیم چه عواقب خاصی در پی خواهد داشت. بورل گفت که تلاش کرده است در مورد این رویکرد بین کشورهای اتحادیه اروپا توافق ایجاد کند که متاسفانه این امکان وجود نداشت.

در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل که امروز دوشنبه برگزار شد تعدادی از شرکت کنندگان در مخالفت با پیشنهاد بورل برای تحریم نشستی که ریاست فعلی شورای اتحادیه اروپا در مجارستان می خواست در پایان ماه اوت در بوداپست ترتیب دهد، صحبت کردند.

به عنوان مثال، خاویر بتل، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ، از طرحی "بیهوده" صحبت کرد و از سفر به بوداپست و ابراز نظر واضح خود به دولت مجارستان حمایت کرد.

کشورهایی مانند اسپانیا و اسلوونی نیز به وضوح با ابتکار بورل در این باره مخالفت کردند. به گفته دیپلمات ها، آنالنا بائربوک ، وزیر خارجه آلمان و نمایندگان کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا نیز اظهارات مشابهی را در پشت صحنه بیان کردند.

از سوی دیگر کشورهایی از شمال شرق اروپا مانند لهستان قرار داشتند. در واکنش به اقدامات انفرادی اوربان، لیتوانی و سوئد چند روز پیش اعلام کرده بودند که به طور موقت وزرای خود را به جلسات مجارستان نمی فرستند.

به گفته رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان، یک پیشنهاد مصالحه روز دوشنبه برای سازماندهی نشست وزرای خارجه برنامه ریزی شده توسط مجارستان در اوکراین که مورد حمله روسیه قرار گرفت، به طور خلاصه مورد بحث قرار گرفت. با این حال، این طرح با شکست مواجه شد، زیرا مجارستان باید با آن موافقت می کرد.

واکنش‌های احتمالی اتحادیه اروپا به دیدار اخیر اوربان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شی جین پینگ، رهبر چین و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، روزها مورد بحث قرار گرفته است. این سفرها به ویژه آزاردهنده تلقی می شوند زیرا مجارستان در حال حاضر ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. بیم آن می رود که این تصور در خارج از کشور ایجاد شود که اوربان به نمایندگی از اتحادیه اروپا در جلسات صحبت می کند. از نظر محتوایی، انتقاد اصلی این است که سفر به مسکو برای دیدار با پوتین به طور خاص می تواند به عنوان یک امتیاز تلقی شود.

از دیدگاه کمیسیون اتحادیه اروپا، اوربان همچنین به تلاش های اتحادیه اروپا برای ارائه یک جبهه متحد در سیاست اوکراین آسیب زده است.

در پاسخ به این تکروی های "اوربان"، اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که نمایندگان ارشد نهاد او دیگر به جلسات وزرای سازماندهی شده توسط ریاست شورای اتحادیه اروپا در مجارستان سفر نخواهند کرد.

اوربان در مقابل از این سفرهای خود در برابر انتقادها حمایت کرده و از نظر او مذاکرات صلح باید هر چه سریعتر انجام شود. مجارستان مدت‌هاست که این موضع را حفظ کرده است که مسیر سیاسی اتحادیه اروپا و ناتو می‌تواند منجر به گسترش جنگ فراتر از اوکراین شود. اما از دیدگاه اوکراین، تا زمانی که روسیه آمادگی خروج از سرزمین های اشغالی را نداشته باشد، مذاکرات بیهوده است.

پارلمان اروپا در قطعنامه ای سفرهای اخیر "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان را نقض فاحش معاهدات و سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا توصیف کرده و خواستار در نظر گرفتن عواقبی برای آن شد.

در این قطعنامه تاکید شده است که نخست وزیر مجارستان در صورت مخالفت با مواضع اتحادیه اروپا نمی تواند به نمایندگی اتحادیه اروپا تظاهر کند.

البته درخواست برای پایان زودهنگام ریاست شورای مجارستان غیرممکن تلقی می شود زیرا به گفته وکلای اتحادیه اروپا، چنین رویکردی قوانین اروپا را نقض می کند.

مجارستان از اول ژوئیه ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد که هر شش ماه یکبار بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به صورت چرخشی انجام می شود. این همچنین به این معنی است که مجارستان یک سری جلسات غیررسمی وزیران را در بوداپست برگزار خواهد کرد. به عنوان یک قاعده، وزرای مربوطه از هر کشور برای این منظور دور هم جمع می شوند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ