مدیرعامل شرکت خودروسازی ریویان از رابطه تجاری با اپل می‌گوید

اقتصاد ایران: مدیرعامل ریویان می‌گوید که با وجود رابطه‌ی حسنه‌ی این شرکت با اپل، به افزودن پشتیبانی از کارپلی به خودروهایش تمایلی ندارد.

ریویان، سازنده‌ی خودروهای برقی، درکنار تسلا و جنرال موتورز، از معدود خودروسازانی است که پشتیبانی از اپل کارپلی را به خودروهای خود اضافه نکرده است. آر.جی اسکارینج، بنیان‌گذار و مدیرعامل ریویان، در گفت‌وگویی صریح در پادکست Decoder، به دلایل این تصمیم و تمرکز ریویان بر ارائه‌ی «تجربه‌ی محصول خالص» و حفظ کنترل بر اکوسیستم دیجیتالی خودروهای ساخت شرکتش اشاره کرد.

اسکارینج بر اهمیت تجربه‌ی کاربری یکدست تأکید کرد: «دیدگاه ما این است که تجربه‌ی دیجیتال در خودرو باید در تمام نقاط تماس احساس یکدستی و هماهنگی همه‌جانبه داشته باشد.» او با اشاره به اختلال بالقوه هنگام جابه‌جایی بین کارپلی و عملکردهای خاص مربوط به خودرو گفت: «به‌عنوان مثال، اگر در کارپلی هستید و می‌خواهید صندوق جلو را باز کنید، باید برنامه را ترک کنید و به رابط دیگری بروید.»

آر جی اسکارینج مدیرعامل شرکت ریویان ایستاده از رو‌به‌رو درحال لبخند در خط تولید ریویان
آر.جی اسکارینج، بنیان‌گذار و مدیرعامل ریویان
Bloomberg

با وجود پشتیبانی‌نکردن از کارپلی، ریویان در حال پیاده‌سازی گزینشی ویژگی‌های مدنظر خود از این سیستم است. او با اشاره به افزوده‌شدن اخیر پشتیبانی از اپل موزیک به‌عنوان نمونه‌ای از این رویکرد، گفت: «ما رابطه‌ی خوبی با تیم اپل داریم. این همکاری با دالبی اتمس است.»

داشبورد و فرمان یک خودروی برقی ریویان
Rivian

اسکارینج با پذیرش شکایت‌های مشتریان درباره‌ی نرم‌افزار داخلی ریویان، به‌ویژه سیستم نقشه‌یابی، اطمینان داد که بهبودها در راه هستند: «فکر می‌کنم بزرگ‌ترین شکایت امروز درباره‌ی نبود کارپلی، بهبودهایی است که باید در سیستم نقشه‌یابی انجام دهیم، [این بهبودها] در راه هستند.»

او با بیان پیچیدگی‌های موجود گفت: «در نقشه‌یابی، می‌خواهیم مسیریابی و نقشه‌های پایه و نقاط دلخواه را جداگانه انتخاب کنیم و آن را با مسیریابی شارژ که بسیار اهمیت دارد و مختص به خود خودرو و شبکه‌ها[ی شارژ] و رتبه‌بندی این شبکه‌ها است، همپوشانی دهیم.» برای پشتیبانی از این تلاش‌ها، اسکارینج فاش کرد که ریویان شرکت برنامه‌ریزی مسیر را ازآن خود کرده است.

نمای جلوی کابین ریویان R2
کابین ریویان R2
Rivian

اسکارینج بر اهمیت ادغام ویژگی‌های جدید الهام‌گرفته‌شده از کارپلی با داده‌های مربوط به خودرو تأکید کرد و توضیح داد: «معتقدیم که این بخش بسیاری مهمی از اکوسیستم دیجیتالی است که می‌خواستیم آن را حفظ کنیم.» او ضمن درخواست صبوری از مشتریان افزود: «می‌دانیم که برای پوشش کامل تمام ویژگی‌های کارپلی به زمان نیاز داریم.»

افزون بر بهبود‌ سیستم نقشه‌برداری، اسکارینج از تلاش‌های این شرکت برای بهبود سیستم پیامک‌دهی درون خودرو پرده برداشت.

مدیرعامل ریویان تمایلش به کنترل اکوسیستم خودروهای این شرکت را به رویکرد اپل تشبیه می‌کند

مدیرعامل ریویان در مقایسه‌ای جالب بین رویکرد خود و فلسفه‌ی اپل درباره‌ی محصولاتش، تصمیم این شرکت خودروسازی برای توسعه‌ی اکوسیستم نرم‌افزاری مختص به خود را به تصمیم اپل برای ساخت macOS و iOS، به‌جای استفاده از نرم‌افزاری آماده مانند ویندوز تشبیه کرد.

مقالات مرتبط:
  • خودرو آفرود برقی با قیمت منطقی؛ ریویان R2 نفس را در سینه تسلا حبس کرد
  • مهندس باسابقه اپل پس از ۲۵ سال به شرکت خودروسازی «ریویان» پیوست

اسکارینج سناریویی فرضی را مطرح کرد: «اگر خودم را جای اپل بگذارم، تصور کنید اپل در حال توسعه‌ی مک است و کسی بود که نرم‌افزار کاربردی داشت. بیایید آن را ویندوز بنامیم ... آیا آن‌ها آن را در ماشین خود قرار می‌دادند؟ آیا آن‌ها iOS خود را توسعه می‌دادند؟» این مقایسه تأکیدی دیگر بر تمایل ریویان برای حفظ کنترل کامل بر اکوسیستم خودروهای خود است.

اسکارینج ضمن تمجید از محصولات اپل و تأکید بر رابطه‌ی حسنه‌ی ریویان با آن‌ها، روشن کرد که پشتیبانی از کارپلی اپل بعید است: «هرچقدر هم محصولاتشان را دوست داشته باشم، به‌دلیلی که به‌طور طعنه‌آمیزی با رویکرد اپل شباهت دارد، می‌خواهیم اکوسیستم [خود] را کنترل کنیم.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ