استقرار موکب‌های ایرانی در مسیر راه‌پیمایی اربعین آغاز شد

اقتصاد ایران: یک مقام مسئول در ستاد اربعین با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد موکب‌های اربعین به ۳۵۰۰ موکب برسد، گفت: ۱۸۴۸ موکب برای خدمات‌دهی در داخل خاک ایران و در مسیر حرکت زائران و ۲۰۴۰ موکب برای خدمات‌دهی در عراق اعلام آمادگی کرده‌اند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجید نامجو، جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات و دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین، در نشست خبری که دوشنبه اول مردادماه در محل این ستاد برگزار شد، جزئیاتی از برنامه موکب‌های اربعین و برنامه اسکان و تغذیه اربعین را تشریح کرد.

اعلام آمادگی موکب‌ها برای خدمت‌دهی در اربعین

نامجو از آغاز خدمات‌دهی موکب‌ها از اول ماه صفر خبر داد و گفت: بر اساس ابلاغ سرپرست ریاست جمهوری از اول ماه صفر برابر با 16 مردادماه، خدمات‌دهی موکب‌ها  شروع خواهد شد و تلاش شده تمامی موکب‌ها از پنجم ماه صفر در داخل ایران و کشور عراق به طور کامل مستقر شوند.

جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات از ثبت‌نام موکب‌داران از حدود دو ماه پیش یاد کرد و گفت: این ثبت‌نام ساعت 24 روز شنبه 30 تیر ماه ادامه داشت و امکان تمدید آن وجود ندارد.

او درباره تعداد ثبت‌نام موکب‌داران در سامانه اظهار داشت: حدود 5 هزار و 281 موکب در سامانه موکب‌داری ثبت‌نام کرده‌اند. اما ثبت‌نام‌های انجام شده به منزله حضور قطعی آنها در اربعین نیست. تاکنون 1200 موکب شناسه ملی دریافت کردند و زمانی که شناسه ملی صادر شود می‌توان پروانه صادر کرد.

نامجو با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد موکب‌های اربعین به 3500 موکب برسد، تصریح کرد: بر اساس خوداظهاری انجام شده 1848 موکب برای خدمات‌دهی در داخل خاک ایران و در مسیر حرکت زائران و 2040 موکب برای خدمات‌دهی در عراق اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

 

استقرار موکب‌های ایرانی در مسیر راه‌پیمایی اربعین آغاز شد

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین از همکاری با مردم کشور عراق در برگزاری پرشور مراسم اربعین خبر داد و اظهار داشت: با کسور عراق توافق شده است از 20 ماه محرم برابر با 30 تیرماه، کامیون‌های موکب‌ها از مرزهای خسروی، شلمچه و مهران خارج شوند.

او با این پیش‌بینی که خدمات در بخش اسکان نیز در اربعین امسال 10 درصد افزایش ظرفیت خواهد داشت، گفت: به خاطر ساخت و ساز در کربلا با محدودیت جا برای موکب‌ها روبه‌رو هستیم و تلاش بر این است که موکب‌ها زمین های پایداری را اختیار کنند، یا از طریق مشارکت با عراقی‌ها یا خودشان زمینی را بخرند. بهترین روش این است که موکب‌های مشترک بین ایران و عراق راه‌اندازی شود و با یکدیگر زمین ثابتی را اختیار کنند و حسینه‌های را بسازند.

جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات اضافه کرد: برای اسکان زائران اربعین امسال نیز همانند گذشته اجازه داریم در طبقات مختلف صحن حضرت زینب در چهار طبقه زائران را مستقر کنیم، که هر طبقه برای حدود 120 هزار نفر ظرفیت اسکان دارد.

نامجو درباره کمک‌های مردمی و نذوراتی که برخی از این موکب‌ها دریافت می‌کنند، گفت: قبلا موکب‌داران برای جمع‌آوری نذورات مردمی مجبور بودند شماره حساب شخصی بدهند و سازمان‌های مالیاتی نیز پیگیر این حساب‌های شخصی می‌شدند که امسال این موضوع حل شده است و موکب‌ها دارای شخصیت حقوقی شدند.

نامجو افزود: با شناسه ملی، موکب‌داران شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند و می‌توانند در بانک‌ها با عنوان حقوقی موکب، حساب باز کنند و ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات نیز بر گردش مالی موکب‌ها، نظارت کافی خواهد داشت و با گزارش‌هایی که ستاد از روند کاری آنها تهیه می‌کند، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند، اما اگر موکب‌ها کار اقتصادی انجام دهند و مشمول پرداخت غرامت شوند باید مالیات بپردازند. مدیر اجرایی و خزانه‌دار موکب نیز صاحب امضا برای موضوعات حقوقی هستند.

او در ادامه با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی موکب‌های مشارکتی با عراق، یادآور شد:‌ میزبان اصلی اربعین، مردم عراق هستند و ما فقط پشتیبان مردم و موکب‌داران عراقی هستیم. عراقی‌ها در اربعین حدود 40 هزار موکب دارند و دو هزار موکب ایرانی در مقابل آن عددی نیست. دوستان عراقی احساس مسئولیت سنگینی برای خدمات‌دهی به زائران غیرغراقی دارند و اقدامات خوبی را انجام داده‌اند.

تمهیداتی برای افزایش فضای اقامتی و خدمت‌رسانی به زائران اربعین

جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات با اشاره به وجود برخی مشکلات در اربعین سال گذشته از جمله کمبود فضای اقامتی و خدمات پذیرایی در بخش‌هایی از مسیرهای پیاده‌روی به ویژه در مرزهای خروجی و یا هنگام برگشت زائران از مراسم اربعین و یا محدودیت‌هایی که برای خروج برخی کالاهای موکب‌داران از مرزها اعمال شده بود، گفت: سال گذشته با مدیریت انجام شده رضایتمندی خوبی حاصل شد، نگاه این است که اربعین امسال بهتر از گذشته انجام شود. تلاش بر این است که مسائل و مشکلات برطرف شود، حتی قرار است خروج کامیون‌ها توسط سامانه برخط سامان‌دهی شود.

نامجو از نصب سایه‌بان‌هایی در مسیر پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: در گرما مهمترین موضوع تأمین آب و یخ است که وزیر کشور با حساسیت درباره آن جلسه‌ای داشت و سرپرست ریاست جمهوری این موضوع را پیگیر است و برای دستگاه‌هایی که باید تأمین آب کنند ابلاغ ویژه شده است. تا حد اطمینان آب و یخ را تأمین می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین درباره وضعیت موکب‌های در مرزهای شرقی که مسیر ترانزیت زائران کشورهای همسایه است، توضیح داد: سال گذشته حدود 400 هزار تبعه خارجی وارد ایران شدند، اما امسال عراق اعلام کرده تنها 50 هزار اتباع را پذیرش خواهد کرد و از ما درخواست کرده که بیش از این زائر خارجی پذیرش نکنیم.

او تصریح کرد: ما امکان پذیرایی از اتباع بیشتری را در حدود 500 هزار زائر را داریم، به ویژه آنکه بیشتر آنها در بازگشت به قم و مشهد می‌روند، اما عراقی‌ها اعلام کرده‌اند که تعداد بیشتری را پذیرش نمی‌کنند و بیشتر از این ظرفیت می‌توانند از مسیر هوایی وارد عراق شوند، که مسئولان ایرانی در حال رایزنی با طرف عراقی در این‌باره هستند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ