اهلی‌سازی بذور گیاهان دارویی در راستای توسعه صنعتی آن

اقتصاد ایران: مجری طرح ملی گیاهان دارویی گفت: دستاوردهای علمی وزارت جهاد کشاورزی در اصلاح و اهلی‌سازی بذور گیاهان دارویی به ثمر نشست و این دستاورد نویدبخش توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین زینلی، مجری طرح ملی گیاهان دارویی، گفت: دستاوردهای علمی وزارت جهاد کشاورزی در اصلاح و اهلی‌سازی بذور گیاهان دارویی به ثمر نشست و این دستاورد نویدبخش توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور است.

وی از ثبت و معرفی دو ژنوتیپ آویشن دنایی توسط مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال خبر داد و گفت: دو ژنوتیپ آویشن دنایی با نام‌های رایحه و شمیم توسط علی‌اشرف جعفری عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ارائه و در یکصد و پنجمین جلسه کمیته معرفی رقم مورد تأیید قرار گرفت.

زینلی افزود: از ویژگی‌های ژنوتیپ رایحه می‌توان به مواردی از جمله سازگاری وسیع آن به مناطق معتدل و سرد کشور اشاره کرد که این رقم دیررس و دارای عملکرد سرشاخه ۲۰۳۹ کیلوگرم در هکتار، بازده اسانس ۱.۹۵ درصد، تولید اسانس ۴۴ کیلوگرم در هکتار و درصد تیمول ۷۰ درصد با تولید تیمول ۳۰.۸ کیلوگرم در هکتار است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: همچنین رقم شمیم نیز متوسط‌رس بوده و دارای سازگاری وسیع به مناطق معتدل و سرد کشور است که دارای عملکرد سرشاخه ۱۷۸۰ کیلوگرم در هکتار، بازده اسانس ۲.۱۰ درصد، تولید اسانس ۴۲.۳ کیلوگرم در هکتار و درصد تیمول ۶۹ درصد و عملکرد تیمول ۲۸.۳ کیلوگرم در هکتار است.

زینلی ادامه داد: برخی از ژنوتیپ‌های گیاهانی مثل رازیانه، ماریتغال، گل محمدی و سایر گیاهان نیز در سنوات گذشته مورد تأیید واقع شده و معرفی شده‌اند و بسیاری از گونه‌های دیگر در دست انجام فرآیندهای قانونی ثبت و بررسی قرار دارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ