ثبت سومین اثر طبیعی ملی اردبیل در زمره آثار کشوری

اقتصاد ایران: اردبیل- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از ثبت سومین اثر طبیعی ملی استان در زمره آثار کشوری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قاسم‌پور عصر دوشنبه در نشست معاونان حفاظت محیط زیست اردبیل، اظهار کرد: شورای عالی حفاظت محیط زیست بعد از بررسی پرونده ارسالی استان با عنوان «درختان فسیلی محوطه شیخ محمدلوی» مشگین‌شهر، این اثر را در ردیف آثار ملی و طبیعی به ثبت رساندند.

وی تصریح کرد: پیش از این قله سبلان و غار یخگان در مشگین‌شهر و خلخال به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده بود که این محوطه سومین اثر طبیعی استان است که به ثبت ملی می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: قرار است موزه طبیعی روباز در این منطقه راه‌اندازی شود تا درختان فسیلی محوطه شیخ محمدلو در معرض دید قرار گرفته و علاقه‌مندان از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

قاسم‌پور افزود: به دنبال آتشفشانی کوه سبلان در دهه‌های گذشته بر اثر فوران گدازه‌های آتشفشان این درختان دفن و یا به فسیل تبدیل شده که قدمت آنها به ۵۰۰ هزار سال قبل و دوره ماقبل تاریخی بر می‌گردد.

وی این درختان را شامل سوزنی برگ و از نوع کاج اعلام کرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر محوطه تاریخی شیخ محمدلو مورد توجه قرار گرفته و ضرورت حفاظت از آن در مقابل پدیده‌های طبیعی و شرایط آب و هوایی بسیار ضروری به نظر می‌رسید.

قاسم‌پور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌های متولی تصمیم گرفتیم تا پرونده این مجموعه ارزشمند را تهیه و برای تصویب به شورای عالی حفاظت محیط زیست ارسال کنیم.

وی به ظرفیت ژئوتوریسمی این پدیده اشاره کرد و گفت: با توجه به آثار کشف شده این منطقه می‌تواند در سال‌های آینده با تمهیدات و تدارک امکانات به محل مطالعه و بررسی اساتید و دانشجویان تبدیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است تا عناصر ارزشمند استان به ویژه در ردیف آثار طبیعی ملی به ثبت برسد که از جمله آن می‌توان به پدیده‌های طبیعی زمین، درختان کهنسال و تاریخی و سایر مجموعه‌های ارزشمند اشاره کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ