انویدیا نسخه‌ای از پردازنده هوش مصنوعی جدید و قدرتمندش را برای بازار چین آماده می‌کند

اقتصاد ایران: انویدیا برای رقابت با شرکت‌های چینی، نسخه‌ی ویژه‌ای از تراشه‌ی هوش مصنوعی پرچمدارش را برای این کشور توسعه می‌دهد.

انویدیا درحال توسعه‌ی نسخه‌ی خاصی از نسل جدید تراشه‌های هوش مصنوعی بلک‌ول (Blackwell) برای بازار چین است تا بدین‌ترتیب با محدودیت‌های صادراتی آمریکا کنار بیاید.

به گزارش رویترز، انویدیا به‌عنوان غول حوزه‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی، در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) از سری تراشه‌های بلک‌ول رونمایی کرد و قصد دارد تولید انبوه آن‌ها را نیز در سال جاری میلادی آغاز کند. تراشه‌ی B200 از این خانواده در برخی از وظایف مانند پاسخ‌گویی چت‌بات‌ها تا ۳۰ برابر سریع‌تر از نسل قبل عمل می‌کند.

انویدیا برای عرضه‌ی تراشه‌ی B200 که فعلاً با اسم رمز B20 شناخته می‌شود، با شرکت Inspur به‌عنوان یکی از شرکای اصلی توزیع‌کننده‌ی خود در چین همکاری خواهد کرد. گفته می‌شود عرضه‌ی B20 از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

دولت آمریکا در سال ۲۰۲۳ کنترل صادرات تراشه‌های پیشرفته به چین را تشدید کرد تا از پیشرفت‌های نظامی و دستیابی این کشور به فناوری‌های حوزه‌ی ابررایانه جلوگیری کند. تیم سبز از آن زمان سه تراشه‌ی سفارشی برای بازار چین توسعه داده است. اعمال محدودیت‌های صادراتی آمریکا، به هواوی و استارتاپ‌هایی مثل Enflame که تحت حمایت Tencet قرار دارند کمک کرد در بازار داخلی پردازنده‌های هوش مصنوعی پیشرفته، نفوذ پیدا کنند.

عرضه‌ی نسخه‌ی چینی تراشه‌های سری بلک‌ول به انویدیا کمک می‌کند حتی در سایه‌ی تحریم‌ها با شرکت‌های چینی رقابت کند. سهم چین از درآمد انویدیا در سال منتهی به ژانویه‌ (دی و بهمن ۱۴۰۲) حدود ۱۷ درصد بود که درمقایسه‌با سهم ۲۶ درصدی سال قبل از آن، کاهش قابل‌ توجهی را نشان می‌دهد.

H20 به‌عنوان پیشرفته‌ترین تراشه‌ی انویدیا برای بازار چین، در زمان عرضه‌ با استقبال ضعیفی مواجه شد و انویدیا را وادار کرد آن را با قیمتی کمتر از تراشه‌ی رقیب هواوی به‌فروش برساند. البته گفته می‌شود فروش این تراشه درحال‌حاضر رشد چشمگیری را تجربه می‌کند.

مقالات مرتبط:
  • اپل و انویدیا ظاهرا بدون اطلاع یوتیوبرهایی مثل MKBHD از ویدیوهایشان برای تعلیم هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند
  • انویدیا احتمالاً تا دهه آینده ۵۰ تریلیون دلاری می‌شود

براساس برآوردهای گروه تحقیقاتی SemiAnalysis، انویدیا در سال جاری می‌تواند بیش‌ از یک میلیون تراشه‌ی H20 در چین بفروشد که درآمدی ۱۲ میلیارد دلاری برای این شرکت به‌ارمغان خواهد آورد.

انتظار می‌رود آمریکا همچنان فشار بر محدودیت‌های صادراتی مرتبط با تراشه‌ها به چین را حفظ کند. برخی منابع قبلاً اعلام کرده بودند که دولت بایدن تصمیم دارد هلند و ژاپن را برای اعمال محدودیت‌های بیشتر بر صادرات تجهیزات مورد نیاز برای ساخت تراشه به چین، تحت‌فشار قرار دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ