بازخورد گزارش تهران تایمز در سالروز«آمیا» در رسانه‌های بین المللی

اقتصاد ایران: مقاله‌ «تهران‌تایمز» در سی‌اُمین سالروز انفجار «آمیا» در آرژانتین، واکنش‌های زیادی را در محافل سیاسی و رسانه‌ای این کشور به همراه داشت.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در سی‌اُمین سالروز انفجار «آمیا» با انتشار مقاله‌ای در تهران تایمز، به آرژانتین هشدار داده شد که ایران سیاست‌های خصمانه بوئنوس‌آیرس را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. این مقاله با واکنش بسیار زیاد رسانه‌های این کشور مواجه شده است.

این پرونده مربوط به حادثه مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) است که در سال ۱۹۹۴ در یک بمب‌گذاری منفجر شد و طی آن ۸۶ نفر کشته شدند. علی‌رغم آنکه جمهوری اسلامی ایران بارها انفجار «آمیا» در بوئنوس آیرس را محکوم کرده‌است، عالی‌ترین دادگاه کیفری آرژانتین ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین ۱۴۰۳) بار دیگر ادعاهای واهی خود را درباره نقش‌آفرینی ایران در این حادثه تکرار کرد.

در این حکم، دادگاه تجدیدنظر آرژانتین مدعی شده‌است که ایران و حزب‌الله لبنان، این حمله را با یک وَن مملو از مواد منفجره که باعث کشته شدن ۸۵ و زخمی شدن ۳۰۰ نفر دیگر از شهروندان یهودی‌تبار آرژانتین شد، انجام داده‌اند.

این دادگاه همچنین مدعی شده که حمله مذکور در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ (۲۷ تیرماه ۱۳۷۳) به تلافی عقب‌نشینی آرژانتین از توافق همکاری هسته‌ای با ایران صورت گرفته‌است!

در بخشی از مقاله تهران‌تایمز با اشاره به بیانیه کاخ ریاست جمهوری آرژانتین که در آن مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، گروه تروریستی خوانده شده (!)، آمده است: کاخ ریاست جمهوری آرژانتین با برجسته کردن روابط حسنه حماس و جمهوری اسلامی، بر ادعاهای بی‌اساس خود مبنی بر دخالت ایران در حملات علیه سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس و بمب‌گذاری در مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) تاکید کرده است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: همزمان با نزدیک شدن به سی‌اُمین سالروز انفجار آمیا، به نظر می‌رسد که در آستانه تحولی جدید پس از سه دهه ابهام و انحراف در پرونده یک جنایت هستیم. شماری از کارشناسان، جنایات پرونده آمیا را «خودزنی» یهودیان و برخی دیگر، آن را «انتقام و مجازاتی از جانب دولت "مِنم" علیه صهیونیست‌های آرژانتین» توصیف کرده‌اند. نحوه مدیریت پرونده آمیا در آرژانتین و اجرای عدالت علیه خاطیان حقیقی این اقدام تروریستی، همچون سایر پرونده‌هایی که در آنها سیاستمداران یا جنبش‌های سیاسی دخیل هستند، به رازی سربه‌مهر بدل شده است. روال رسیدگی به این پرونده بیش از ۳۰ سال طول کشیده و در این مدت طولانی، هیچکدام از رویه‌های تحقیقات فنی پلیس به نتیجه‌ای قابل اتکا منجر نشده است. به اذعان دادستان ویژه پرونده «آمیا»، این پرونده میلیون‌ها صفحه دارد اما اسناد موجود نه تنها به روشن شدن زوایای پنهان آن کمکی نمی‌کند بلکه به ابهام و پیچیدگی آن می‌افزاید!

رسانه‌های آرژانتین البته بدون توجه به محتوای اصلی بخش پایانی این مقاله را پررنگ کرده و به انتشار مقاله‌هایی درباره آن پرداخته‌اند. روزنامه «لا ناسیون» با انتشار بخش پایانی این گزارش نوشت: تهدیدی جدی از جانب رسانه ایرانی علیه دولت میلی؛ «تهران در زمان مناسب، دشمنان ایران را از دشمنی با ایران پشیمان می‌کند»

بازخورد گزارش تهران تایمز در سالروز«آمیا» در رسانه‌های بین المللی

بوئنوس‌آیرس تایمز نیز با این تیتر سراغ این گزارش رفت و نوشت: مقاله جنجالی تهران‌تایمز به آرژانتین درباره «دشمنی با ایران» هشدار داد.

بازخورد گزارش تهران تایمز در سالروز«آمیا» در رسانه‌های بین المللی

روزنامه «آمبیتو فینانسیِرو» چاپ بوئنوس‌آیرس نیز آنچه که تهدید خوانده است را با «تهدید» پاسخ داد! این روزنامه به نقل از لوئیز پِتری، وزیر دفاع آرژانتین نوشت که «هیچ‌کس آرژانتین را تهدید نمی‌کند»

بازخورد گزارش تهران تایمز در سالروز«آمیا» در رسانه‌های بین المللی

شبکه تلویزیونی / آنلاین «C۵N» مستقر در آرژانتین نوشت: ایران از طریق مقاله‌ای در تهران‌تایمز، رویکرد خاویر میلی، رئیس جمهور آرژانتین نسبت به «خط مقدم سناریوی ضد ایرانی شبکه بین‌المللی صهیونیستی» را زیر سوال برد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که «کاسا روسادا» (کاخ ریاست جمهوری آرژانتین) حماس را «سازمان تروریستی» اعلام کرد.

بازخورد گزارش تهران تایمز در سالروز«آمیا» در رسانه‌های بین المللی

«کادنا دل مار/ cadenadelmar» با این ادعا که تهران‌تایمز بلندگوی دولت ایران است، نوشت: تهران‌تایمز مقاله‌ای بسیار تند منتشر و در آن ادعا می‌کند که «بدون شک تهران سیاست‌های بوئنوس‌آیرس را فراموش نکرده و در زمان و مکان مناسب، بازی خودمان را تحمیل خواهیم کرد.»

بازخورد گزارش تهران تایمز در سالروز«آمیا» در رسانه‌های بین المللی

خبرگزاری اسپانیایی‌زبان «اِفه/efe» مستقر در مادرید نیز در واکنش به این گزارش، مقاله‌ای با این تیتر منتشر کرده است: دولت آرژانتین به تهدید ایران پاسخ داد؛ «هیچ‌کس آرژانتین را تهدید نمی‌کند»

بازخورد گزارش تهران تایمز در سالروز«آمیا» در رسانه‌های بین المللی

برخی دیگر از رسانه‌های آرژانتین از جمله elcancillerm و mediosred نیز با انتشار گزارش‌هایی مشابه، مقاله پرسروصدای تهران‌تایمز را بازتاب و به آن واکنش نشان دادند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ