روابط ایران و چین باید بر اساس منافع متقابل سازماندهی شود

اقتصاد ایران: دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: امروز روابط ایران و چین باید بر اساس منافع متقابل سازماندهی شود و شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار و نایب رئیس خانه احزاب ایران در نشست مشترک خانه احزاب با سفیر جدید چین گفت: امیدوارم حضور شما در کشور ما موجب افزایش همکاری‌ها باشد، نوع تلاش و رفتاری که سفرای کشورها می‌توانند داشته باشند در افزایش روابط میان دو کشور همچنین در سطح بین‌الملل می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

وی ادامه داد: سفرای کشورها می‌توانند غه‌های ملت‌ها و حکومت‌ها را به یکدیگر منتقل کنند و نوعی تفاهم فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را میان کشورها برقرار کنند. این‌طور روابط می‌تواند پایدارتر باشد.

کمالی گفت: من دبیرکل حزب اسلامی کار هستم و ۳۷ سال پیش که نماینده پارلمان ایران بودم به دعوت اتحادیه کارگران چین به چین آمده بودم. نخست وزیر و وزیر خارجه وقت دیدار گفتگو داشتم. امروز چین به دلیل انتخاب سیاست‌های مناسب در سطح منطقه و بین‌الملل موقعیت خوبی قرار گرفته است.

وی افزود: امروز روابط ایران و چین بر اساس منافع متقابل باید سازماندهی شود و شکل بگیرد. روابط این دو کشور منحصر به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری نیست؛ زمینه برای همکاری بسیار زیاد است و برخی از کشورهای منطقه همکاری‌های متنوعی با کشور چین دارند و از ایران روابط بیشتری با چین برقرار کرده‌اند.

کل حزب اسلامی کار همچنین بیان کرد: سفرای دو کشور می‌توانند برای توسعه روابط ایران و چین تلاش کنند و این تلاش مؤثر واقع شود. اما گاهی مواضع از طرفین دیده می‌شود که می‌تواند بنا روابط اثر بگذارد. مثلاً موضع‌گیری که دولت چین در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی داشت. ما احزاب در گروه‌های سه‌گانه ایران در یک موضوع موضوع مشترک اتفاق نظر داریم. جزایر سه‌گانه تنب‌بزرگ تنب‌کوچک جزو لاینفک کشور ما است و قابل مذاکره نیست. دولت چین نباید حل و فصل اختلاف نظر ما با مدعیان این جزایر را به مجامع بین‌المللی حواله بدهد.

کمالی با بیان اینکه خواست ما عذاب این است که دولت چین و حق قانونی ایران بر جزایر سه گانه تاکید کند افزود: در غیر این صورت در مورد هر ادعایی می‌توان چنین گفت. مثلاً در مورد اختلاف شما با تایوان بنابراین وقتی ما به سیاست‌های شما احترام می‌گذاریم خواسته ما این است که شما هم به مسائل و موضوعات ما توجه خاص داشته باشید و از این گفتگوها در سطح بین‌الملل پرهیز داشته باشید.

حشمتیان رئیس خانه احزاب در ادامه نشست متذکر شد: در سفری که به چین داشتیم، وزیر بین الملل چین نقشه کشور چین را به ما نشان داد که در آن نقشه در نقشه جهانی جزایر سه‌گانه متعلق به ایران بود و خلیج فارس هم همیشه با نام خلیج فارس باقی خواهد ماند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ