پاریس با تدابیر شدید امنیتی به استقبال المپیک می‌رود

اقتصاد ایران: مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک در فرانسه در حالی از روز جمعه برای اولین بار در فضایی باز آغاز می‌شود که با وجود تدابیر شدید امنیتی نگرانی‌هایی درباره وقوع حملات تروریستی همچنان وجود دارد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "هامبورگر ابند بلات" در مطلبی به ترس و نگرانی فرانسه از تشدید ترور وناامنی در این کشور در جریان بازی های المپیک تابستانی پرداخته و نوشت: پاریس، پایتخت فرانسه با مراسم افتتاحیه المپیک در رود سن دست و پنجه نرم می‌کند.

در ادامه این مطلب آمده است: به آرامی اما به صورت مطمئن پایتخت فرانسه در حال تبدیل شدن به یک منطقه با امنیت بالا است. ایستگاه های مترو بسته هستند، پل ها محاصره شده‌اند. 45000 پلیس و ژاندارم از جمله واحدهای زبده آنها در دو هفته برگزاری بازی های المپیک برای انجام وظیفه مستقر شده‌اند. همچنین 15000 سرباز وجود دارد که توسط حدود 20000 گارد امنیتی خصوصی پشتیبانی می شود. آنها تا دورتر از مارسی یا نانت نیز مستقر هستند.

هوشیاری نیروهای پلیس فرانسه در سطح عالی ارزیابی می شود. در ماه مه، یک چچنی در سن اتین به دلیل برنامه ریزی برای حمله به یک مسابقه فوتبال المپیک در استادیوم محلی به نمایندگی از داعش دستگیر شد. در کولمار آلزاس هم چندی پیش پلیس یک جوان 19 ساله را دستگیر کرد که او نیز می خواست حمله‌ای تروریستی را انجام دهد.

فرد دستگیر شده این بار یک اسلام گرا نبود بلکه یک نئونازی از یک "بخش آریایی فرانسوی" که قبلاً ناشناخته بود و مهاجران و یهودیان را هدف قرار می داد بود.

این دو نمایه مجرمان بازداشت شده بسیار متفاوت یادآور حملات قبلی به بازی های المپیک است؛ از جمله حمله مونیخ در سال 1972 و حمله آتلانتا در سال 1996 که توسط یک افراطی راستگرا انجام شد. پاریس اکنون هر دو موقعیت خطرناک را با هم ترکیب کرده است و وضعیت نگران کننده‌ای دارد.

علاوه بر این، در چند روز گذشته دو حمله با چاقو - احتمالا بیشتر روانی تا تروریستی - در Ostbahnhof پاریس و شانزه لیزه و همچنین احتمالاً حملات سایبری روسیه رخ داده است که مستقیماً فرانسه را در انتخابات گذشته هدف قرار داده است.

گیوم پوپارد، مدیر آژانس ملی امنیت سیستم‌های اطلاعاتی فرانسه با تایید این مسئله گفته است: تلاش‌هایی برای نفوذ و سایر حملات دیجیتالی به سازه‌های المپیک وجود دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: علاوه بر شرایط بین‌المللی، در داخل فرانسه نیز مشکلاتی وجود دارد. کارشناسان حمل و نقل معتقدند که حمل و نقل عمومی می تواند به سرعت زیر بار سنگین 15 میلیون بازدید کننده المپیک دچار بحران شود به خصوص که اتحادیه CGT تهدید به اعتصابات و اعتراضات بیشتر کرده زیرا از پاداش هایی که قبلاً در مورد آنها مذاکره شده راضی نیست. همه اینها می تواند واحدهای پلیس زیادی را جذب کند.

در این میان مراسم افتتاحیه شامگاه جمعه (5 مردادماه) بیشترین نگرانی را به همراه دارد. این مراسم تا حدود شش کیلومتر در امتداد رود سن امتداد دارد. در جریان این مراسم در مسیری موازی با کلیسای جامع لوور و نوتردام، حدود 100 کشتی، قایق‌های تفریحی و قایق‌های خانگی به مدت چهار ساعت از رودخانه شهر به سمت برج ایفل حرکت می‌کنند. آنها تقریباً 7000 ورزشکار را حمل می کنند.

در این شرایط همه با اطمینان خاطر منتظر این "بزرگترین نمایش در جهان" همانطور که برگزار کنندگان آن را می نامند نیستند. آلن بائر، کارشناس امنیتی پاریس، اولین نمایش المپیک را که در یک استادیوم بسته برگزار نمی شود "جنون جنایتکارانه" می نامد. باوئر در این باره گفت که حتی ده ها هزار افسر پلیس و ماموران هم نمی توانند به اندازه کافی از یک صحنه یک کیلومتری با 300000 تماشاچی محافظت کنند.

لوران نونیز، از مقامات پلیس فرانسه البته با این اظهار نظر مخالف است و بر این باور است که یک "منطقه ضد ترور" با کنترل های بسیار سخت در امتداد رود سن وجود دارد.

نونیز به هر احتمالی فکر کرده است، از مین های زیر آب گرفته تا حملات هواپیماهای بدون سرنشین. به منظور جلوگیری از پروازهای کامیکازه مانند پروازهایی که در سال 2001 به برج های دوقلوی نیویورک برخورد کردند، حریم هوایی پاریس در شعاع 150 کیلومتری در طول مسابقات المپیک بسته خواهد شد. برای اولین بار، تمام فرودگاه های این کلانشهر دوازده میلیونی تعطیل خواهند شد.

خطر دیگری که به ندرت در انظار عمومی مورد بحث قرار گرفته است، امکان تک تیراندازها بر روی پشت بام یا آپارتمانی که مستقیماً در رود سن قرار دارد است. فیلم «شغال» (1973) که در پاریس اتفاق می‌افتد، بر اساس چنین سناریویی بود که در آن یک قاتل سعی می‌کند نخست وزیر را با تفنگ دقیق به قتل برساند که این تلاش برای ترور شکست می‌خورد زیرا شارل دوگل، نخست وزیر وقت سرش را موقع شلیک خم می کند.

حتی قبل از سوء قصد اخیر علیه دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده، فردریک پچنار، رئیس سابق پلیس فرانسه، این پرسش را مطرح کرده بود که آیا "صدها آپارتمان" در امتداد رود سن به اندازه کافی بررسی می شوند یا خیر.

البته با نزدیک شدن به زمان افتتاحیه بازی‌های المپیک پاریس تدابیر امنیتی بیشتری در محل برگزاری این رویداد اعمال می‌شود. قرار است 45هزار نیروی پلیس شامل نیروهای ویژه و مبارزه با تروریسم در محل مستقر شوند تا این مراسم با اولویت امنیتی بالایی برگزار شود. همچنین نیروهای پلیس ویژه و تک تیراندازها در بالای ساختمان‌ها در طول مسیر مستقر خواهند شد و یک سامانه ضد پهپاد در محل قرار خواهد گرفت تا در صورت هرگونه رفتار مشکوک، وارد عمل شوند.

با توجه به اینکه برای نخستین‌بار مراسم افتتاحیه المپیک در فضای باز برگزار می‌شود، مسئولان برگزاری المپیک پاریس در صدد هستند تا با تشدید تدابیر امنیتی، امنیت میهمانان و ورزشکاران این مراسم را تضمین کنند.

مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک جمعه هفته جاری برگزار می‌شود و قرار است در این مراسم یک نقاشی دیواری بزرگ از فرهنگ و هنر فرانسه در معرض دید عموم قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ