ساز و کارها و گزینه‌های جایگزینی جو بایدن

اقتصاد ایران: بعد از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی نام چندین سیاستمدار حزب دموکرات به‌عنوان گزینه‌های جانشینی او مطرح شده است با این حال تصمیم نهایی در همایش ملی حزب دموکرات که اواخر مرداد برگزار می شود، اتخاذ می‌شود.

- اخبار بین الملل -

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام بعد از گسترش فشارها علیه او در نتیجه عملکرد ضعیف در مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ سرانجام از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرد.

در این شرایط این سوال مطرح شده است که گزینه‌های جایگزینی بایدن چه کسانی هستند و با چه ساز و کارهایی مشخص خواهد شد. البته بایدن خودش «کامالا هریس» را به عنوان جانشین خودش معرفی کرده اما هنوز در میان دموکرات‌ها بر سر جایگزینی اتفاق نظر وجود ندارد.

شرایط جانشینی بایدن

در همایش ملی حزب دموکرات که روز 19 تا 22 اوت (29 مرداد تا اول شهریور) در شیکاگو برگزار می‌شود فردی که از حمایت اکثریت «وکلای انتخاباتی» (دلگیت‌ها) برخوردار شود به‌عنوان نامزد رسمی حزب برای رقابت با «دونالد ترامپ» به‌عنوان نامزد حزب رقیب یعنی جمهوری‌خواه معرفی خواهد شد.

وکلای انتخاباتی (دلگیت‌ها) مقام‌های حزبی هستند که به‌صورت رسمی با رأی در مجمع ملی نامزد حزب را انتخاب می‌کنند. دلگیت‌ها به‌تناسب نتایج مرحله مقدماتی به هر نامزد اختصاص می‌یابند.

با کناره‌گیری بایدن فضای رقابت برای همه نامزدهای احتمالی باز شده و مجمع ملی به نشستی تبدیل می‌شود که در آنها نامزدهای بالقوه معرفی می‌شوند و رأی‌گیری تا زمانی که یک فرد بتواند اکثریت آرا را از آن خود کند ادامه خواهد یافت.

در سال جاری جو بایدن تقریباً 99درصد از 4000 وکیل انتخاباتی حزب دموکرات را از آن خود کرده است. طبق قوانین حزبی این وکلا «متعهد» هستند با توجه به نتایج مرحله مقدماتی رأی خودشان را به بایدن بدهند.

با توجه به اینکه بایدن از کامالا هریس حمایت کرده او ممکن است از امتیازی نسبت به سایر رقبا برای دریافت رأی دلگیت‌ها برخوردار باشد، هر چند که آنها تعهدی برای دادن رأی به هریس ندارند.

در چنین شرایطی این سوال مطرح است که گزینه‌های جایگزینی بایدن چه کسانی هستند؟

کامالا هریس

کشور آمریکا , جو بایدن , انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ,

نام معاون جو بایدن این روزها بیش از هر فرد دیگر به‌عنوان گزینه مدنظر دموکرات‌ها برای نمایندگی این حزب در انتخابات نوامبر 2024 مطرح شده. بعد از اعلام حمایت بایدن عده‌ای از سیاستمداران حزب دموکرات از او حمایت کرده‌اند هر چند که بزرگان حزب در قبال او سکوت کرده‌اند. 

گزارش‌ها حاکی است روسای ایالتی حزب دموکرات از 50 ایالت حمایت خود را از نامزدی کامالا هریس برای حزب دموکرات در انتخابات 2024 و رقابت با دونالد ترامپ اعلام کردند.

تلاش هریس برای جلب دلگیت ها تقریبا بلافاصله پس از کناره گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی در روز یک شنبه آغاز شد. تمرکز بر حمایت آنها و حمایت روسای ایالتی حزب دموکرات برای تضمین جایگزینی بایدن با هریس در انتخابات 5 نوامبر ضروری است.

بر این اساس، حدود 4 هزار دلگیت دموکرات، در کنوانسیون ملی دموکرات ها در شهر شیکاگو از 19 تا 22 اوت شرکت خواهند کرد تا نامزد نهایی حزب را تعیین کنند. بسیاری از آنها پس از پیروزی بایدن در انتخابات مقدماتی درون حزبی، متعهد به رای دادن به بایدن شدند اما پس از اعلام کناره گیری وی، آنها از لحاظ قانونی یا با درنظر گرفتن قوانین حزب می توانند از هر کس دیگری حمایت کنند.

با وجود این برخی اعضای قدرتمند حزب از جمله نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا درباره حمایت از هریس، سکوت کردند.

پلوسی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس بدون اعلام حمایت از هریس نوشت: رئیس جمهور جو بایدن یک آمریکایی میهن پرست است که همیشه کشور ما را در اولویت قرار داده است. میراث او از دیدگاه ها، ارزش ها و رهبری، او را تبدیل به یکی از روسای جمهور بزرگ در تاریخ آمریکا کرد.

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا نیز همانند نانسی پلوسی، ضمن سکوت در حمایت از کامالا هریس، به عنوان نامزد جایگزین بایدن در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: جو بایدن یکی از بزرگ ترین روسای جمهور آمریکا و یک دوست و شریک خوب برای من است. تصمیم امروز بایدن یادآوری دوباره به ما بود که او یک میهن پرست درجه یک است.

با وجود این، در حال حاضر تردیدهای زیادی در بین دموکرات ها درباره اینکه آیا هریس می تواند ترامپ را شکست دهد، وجود دارد. همزمان برخی دموکرات ها پیشنهاد دادند که حزب باید پیش از برگزاری کنوانسیون ملی در ماه اوت، یک انتخابات مقدماتی درون حزبی کوچک را برگزار کند.

سناتور چاک شومر رهبر اکثریت سنا نیز ضمن ستایش از بایدن برای تصمیم به کناره گیری، در مورد فرد دیگری که می تواند نامزد حزب و جایگزین بایدن شود، سکوت کرد.

تحلیلگران می‌گویند کاملا هریس به‌دلیل فعالیت 4ساله‌اش به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور نامی آشنا میان رأی‌دهندگان به‌شمار می‌رود اما بزرگترین مشکل او پایین بودن مقبولیتش در نظرسنجی‌ها طی 4 سال گذشته بوده است.

پایگاه FiveThirtyEight در جدیدترین نظرسنجی گزارش داده است که 51 درصد از آمریکایی‌ها نظرشان نسبت به کامالا هریس منفی است در حالی که تنها 37 درصد او را تأیید کرده‌اند.

میشل اوباما

کشور آمریکا , جو بایدن , انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ,

همسر باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا یکی از گزینه‌هایی است که در تحلیل‌های رسانه‌ای نام او به عنوان تنها کسی که قادر به شکست دونالد ترامپ است مطرح شده است. پایگاه یاهونیوز نوشته همان‌نظرسنجی‌هایی که بایدن و کامالا هریس را عقب‌تر از ترامپ ارزیابی می‌کنند اختلاف بین میشل اوباما در برابر ترامپ را 11 درصد به نفع همسر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا محاسبه کرده‌اند. 

میشل اوباما با آنکه گفته که علاقه‌ای به پیشبرد منافع خودش ندارد اما از انتخابات نوامبر «وحشت‌زده» است. تحلیلگران می‌گویند با آنکه او ممکن است فعالانه برای کسب نامزدی حزب فعالیتی انجام ندهد اما چنانچه دلگیت‌ها در همایش ملی حزب دموکرات او را به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح کنند، رد کردنش برای او دشوار خواهد بود.

نام میشل اوباما از یک جهت دیگر هم حائز اهمیت است. بسیاری از رسانه‌های آمریکا بعد از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره انتخاباتی گزارش داده بودند کارزارها علیه بایدن از سوی باراک اوباما هدایت می‌شود.

گاوین نیوسام

کشور آمریکا , جو بایدن , انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ,

فرماندار کالیفرنیا، گاوین نیوسام یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی بایدن به‌شمار می‌رود. او از طرفداران سرسخت رئیس‌جمهور آمریکا هم به‌شمار می‌رود و در بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی به تمجید از او می‌پردازد.

تحلیلگران اغلب از نیوسام به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی در انتخابات 2028 نام می‌برند اما بعد از عملکرد ضعیف بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی نام او به‌کرّات به‌عنوان یکی از گزینه‌های جایگزین او مطرح شده است.

با این حال نیوسام در تازه ترین اظهارات بعد از اعلام حمایت بایدن از کامالا هریس حمایت خودش را از هریس اعلام کرده است.

گرچن ویتمر

کشور آمریکا , جو بایدن , انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ,

دموکرات‌ها روی «گرچن ویتمر» که دو دوره فرماندار ایالت میشیگان بوده است، برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2028 برنامه‌ریزی کرده‌اند. خود او هم در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز گفته است که دوست دارد فردی از نسل x در انتخابات 2028 رئیس‌جمهور ایالات متحده شود.

ویتمر سال 2022 رهبری کارزاری را به‌عهده داشت که به کنترل دموکرات‌ها بر مجلس ایالتی میشیگان منجر شد. این کنترل سیاسی به او برای اجرای برخی سیاست‌های جریان موسوم به «ترقی‌خواه» نظیر دسترسی به حق سقط جنین در میشیگان و تدابیری در خصوص امنیت حمل سلاح کمک کرد.

با وجود این، رسانه‌های آمریکا از جمله دیلی‌بیست گزارش داده‌اند گرچن ویتمر کامالا هریس را برای نامزدی به چالش نخواهد کشید.

جاش شاپیرو

کشور آمریکا , جو بایدن , انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ,

فرماندار پنسیلوانیا از زمان حضور در این سمت در سال 2022 توانسته است نظر شهروندان را جلب کند و از حمایت‌های بالایی در نظرسنجی‌ها برخوردار شود، این از آن جهت حائز اهمیت است که پنسیلوانیا جزو ایالت‌های کلیدی به‌شمار می‌رود و ترامپ در سال 2016 با اختلاف اندکی در آن پیروز شد.

این فرماندار که قبلاً دادستان‌کل ایالت پنسیلوانیا بود در دوران حضورش در این سمت عملکردی فراجناحی و فراحزبی داشته است. نام او به‌ویژه سال گذشته بعد از ترمیم سریع یک پل فروریخته در بزرگراه فیلادلفیا بر سر زبان‌ها افتاد.

شاپیرو هم بعد از بیانیه بایدن حمایت خودش را از هریس اعلام کرده است.

پیت بوتیجج

کشور آمریکا , جو بایدن , انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ,

او در زمان حاضر وزیر حمل‌ونقل آمریکا است اما برای ریاست‌جمهوری برنامه دارد. سال 2020 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد اما مارس انصراف داد و حمایتش را از بایدن اعلام کرد.

اوایل سال 2023 بوتیجج با انتقادهایی به‌دلیل وقوع برخی اتفاق‌های جدی در حمل‌ونقل هوایی ایالات متحده در دوران حضورش در قدرت روبه‌رو شد، به‌عنوان مثال روز 3 فوریه 2023 یک قطار باری که در حال حمل مواد شیمیایی بود در اوهایو از ریل خارج شد.

با وجود این، او به‌دلیل عملکرد خوبی که در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020 داشت به‌عنوان یکی از گزینه‌های جایگزینی بایدن مطرح شده است.

جی بی پریتزکر

کشور آمریکا , جو بایدن , انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ,

پریتزکر فرماندار ایالت ایلینوی در سال‌های اخیر با انتقادهای تند از دونالد ترامپ و دفاع از جو بایدن خودش را مطرح کرده است. این تاجر میلیاردر معمولاً به‌سرعت از ترامپ در شبکه‌های اجتماعی انتقاد می‌کند.

او بعد از نخستین مناظره ترامپ را «دروغگو» خطاب کرد و گفت که او یک مجرم با 34 جرم است که فقط به خودش اهمیت می‌دهد. پریتزکر همانند میتمر از حامیان جریان ترقی‌خواه در حزب دموکرات محسوب می‌شود.

پریتزکر بارها گفته است که بایدن را بهترین گزینه برای شکست دادن ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 می‌داند. با وجود این، برخی از حامیان مالی حزب دموکرات او را جزو گزینه‌های جایگزینی بایدن می‌دانند.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ