آیا کناره گیری بایدن مانعی برای پیروزی ترامپ است؟

اقتصاد ایران: مقام‌های غربی در حالی از کناره گیری بایدن استقبال کرده و بار دیگر به شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امیدوار شده‌اند که همچنان مشخص نیست بعد از این کناره گیری چه سناریوهایی در انتظار حزب دموکرات و روند انتخابات در این کشور است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کناره گیری "جو بایدن"، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازتاب های گسترده‌ای را در رسانه ها به دنبال داشته و این پرسش مطرح است که حالا روند انتخابات ریاست جمهوری در این کشور چگونه پیش خواهد رفت؟

این کناره گیری واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را به همراه داشته است.

استقبال مقام‌های غربی از کناره گیری بایدن

چاک شومر، دموکرات پیشرو در سنای آمریکا، به خروج بایدن، رئیس جمهور آمریکا از مبارزات انتخاباتی احترام گذاشت. وی با استقبال از این مسئله گفت: بایدن نه تنها یک رئیس جمهور بزرگ، بلکه یک شخص واقعاً قابل توجه است. شومر در بیانیه ای نوشت: تصمیم او مطمئناً آسان نبود، اما او بار دیگر کشور، حزب و آینده ما را در اولویت قرار داد. امروز نشان می دهد که بایدن "یک وطن پرست واقعی و آمریکایی بزرگ" است.

"نانسی پلوسی"، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا به رئیس جمهور فعلی به عنوان "یکی از مهم ترین روسای جمهور تاریخ آمریکا" تبریک گفت.

مایک جانسون، رهبر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان هم از بایدن به عنوان رئیس‌جمهور کنونی خواست بلافاصله پس از اینکه تصمیم گرفت نامزدی را تحویل دهد از سمت خود استعفا دهد. جانسون در پلتفرم X نوشت: "اگر جو بایدن نتواند برای ریاست جمهوری نامزد شود، پس نمی‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور خدمت کند. او باید فورا از سمت خود استعفا دهد.

کایر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا هم به خاطر کناره‌گیری جو بایدن به او ادای احترام کرد. استارمر گفت که او تصمیم خود را در راستای منافع مردم آمریکا اتخاذ کرد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز تصمیم بایدن برای عدم کاندیداتوری مجدد بایدن را شایسته تقدیر دانست.

جمهوری چک و لهستان نیز از دستاوردهای بایدن تقدیر کردند. دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان در پلتفرم آنلاین X نوشت: "رئیس جمهور عزیز جو بایدن، شما اغلب تصمیمات دشواری گرفته اید که به لطف آن لهستان، آمریکا و جهان امن تر و دموکراسی و آزادی قوی تر هستند.

نخست وزیر چک هم نوشت: این بدون شک تصمیم یک دولتمرد است که دهه‌ها به کشورش خدمت کرده است.

سیاستمداران آلمان هم با شگفتی روزهای دراماتیک مبارزات انتخاباتی آمریکا را تماشا می کنند. واکنش‌ها به خروج جو بایدن، که به دلیل سن و ضعف از رقابت مجدد برای کاخ سفید کناره گیری کرد در آلمان هم مورد استقبال قرار گرفت. اما این پرسش مطرح است که آیا دموکرات‌های ایالات متحده آمریکا همچنان می‌توانند کارزار انتخاباتی را تغییر دهند و از دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید جلوگیری کنند؟

رابرت هابک، معاون صدراعظم آلمان هم به بایدن ادای احترام کرده و و فردریش مرز، رهبر حزب دموکرات مسیحی بیشترین احترام را شایسته وی دانست. مارکو بوشمان، وزیر دادگستری آلمان هم بایدن را به عنوان یک شخصیت استثنایی ستود.

در همین حال، یک مقام آلمانی این شوک را از نزدیک تجربه کرد: هوبرتوس هایل، وزیر کار آلمان که به آمریکا سفر کرده بود در جریان سفر خود به ایالات متحده با فعالان حزب ریاست جمهوری مشغول غذا خوردن بود که خبر کناره گیری بایدن از طریق تلفن های همراه منتشر شد. هیل در واشنگتن گفت: تصمیم جو بایدن دارای اهمیت تاریخی است. وی تاکید کرد: همچنین برای آلمان و اروپا مهم است که اکنون دوباره "یک رقابت باز ریاست جمهوری شکل می گیرد.

آیا کناره گیری بایدن شروع جدیدی برای دموکرات‌ها است؟

اکنون این موضوع در کانون توجه قرار گرفته است: گام های بعدی و شانس معاون بایدن و نامزد مورد نظر کامالا هریس چقدر است؟ سوال اصلی فعلی برای از جمله هایل، وزیر کار آلمان این است که آیا می توان انتظار داشت که دموکرات‌ها در چند روز آینده شروع جدیدی داشته باشند یا در حال حاضر درگیری‌ها در آنجا آغاز می‌شود؟

ان تی وی آلمان در مطلبی در این باره نوشت: دموکرات‌ها می‌دانند که رقیب جمهوری‌خواه ترامپ می‌خواهد آنها را به عنوان یک حزب هرج و مرج نشان دهد و این برای آن ها واضح است. آنها حالا می خواهند هر کاری که می توانند انجام دهند تا از آن جلوگیری کنند. حداقل در این گروه از مغز متفکران دموکرات، همه موافقند: با کامالا هریس می توان به این امر دست یافت.

کنوت دتلفسن، رئیس بنیاد فریدریش ایبرت وابسته به حزب سوسیال دموکرات آلمان معتقد است که هریس می تواند بجنگد، می تواند یک "بخش حمله" باشد - دقیقاً همان چیزی که اکنون در مبارزات انتخاباتی علیه ترامپ مورد نیاز است. یکی از همکارهای هایل آلمانی هم در این باره گفت: ما هنوز 102 روز تا انتخابات فرصت داریم. بنابراین هنوز زمان کافی وجود دارد.

نوربرت روتگن، کارشناس سیاست خارجی حزب دموکرات مسیحی هم در X نوشت که بایدن "اشتباه خود را که بار دیگر دیر نامزد شد، اما نه خیلی دیر، تصحیح کرد." این نیز سزاوار بزرگ ترین احترام است. به گفته وی حزب دموکرات آمریکا اکنون این فرصت را دارد که مبارزات انتخاباتی را دوباره به چرخش درآورد.

رالف اشتگنر، کارشناس سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات هم نوشت که این "یک انفجار مورد انتظار در ایالات متحده" بود. در نهایت هیچ جایگزینی برای شکست دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان وجود نداشت.

ان تی وی آلمان هم در مطلبی در این باره نوشت: دوره ریاست جمهوری جو بایدن در ژانویه به پایان می رسد. اکنون دموکرات ها باید رقیب دیگری برای ترامپ پیدا کنند. این حزب حالا می تواند پشت سر هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا متحد شود - یا با نامزدهای جدید و بازی های قدرت احتمالی درگیر شود.

اکنون که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصمیم به پایان کارزار انتخاباتی مجدد خود گرفته است، دموکرات ها دو روش ممکن برای یافتن جانشین دارند. از نظر فنی، معاون رئیس جمهور کامالا هریس به طور خودکار جایگزین او به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نمی شود. قانون اساسی ایالات متحده می گوید که معاون رئیس جمهور در صورت فوت یا ناتوانی رئیس جمهور رئیس جمهور جدید می شود. با این حال، قانون اساسی روند درون حزبی انتخاب نامزدها را تنظیم نمی کند.

با این حال، هریس قبلاً موافقت کرده است که نامزد جایگزین حزب دموکرات شود. هریس در بیانیه ای کتبی گفت: من افتخار می کنم که از حمایت رئیس جمهور برخوردارم و قصد دارم این نامزدی را کسب کنم و برنده شوم.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: تقریباً مسلم است که زمان پرتلاطمی برای دموکرات ها در پیش رو خواهد بود، زیرا زمان کوتاه است. برخی از ایالت ها مهلت ثبت نام در انتخابات عمومی تا ماه اوت دارند و رای گیری زودهنگام در ماه سپتامبر در برخی نقاط آغاز می شود. در نتیجه، رهبران حزب احتمالاً تلاش خواهند کرد تا نامزدی را قبل از کنوانسیون ملی دموکرات ها که از 19 اوت آغاز می شود، نهایی کنند.

روزنامه "دی ولت" آلمان هم در مطلبی با تیتر کناره گیری بایدن شانس یا خطری برای دموکرات ها نوشت: حدود سه هفته پس از مناظره فاجعه بار تلویزیونی، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از رقابت های ریاست جمهوری کناره گیری کرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: در 5 نوامبر 2024 مشخص خواهد شد که جمهوری خواهان یا دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری پیروز خواهند شد. در عین حال، این تصمیمی است که تأثیر مشخصی بر اروپا و از جمله آلمان نیز خواهد داشت.

در این میان مارتین هوبر، دبیر کل حزب سوسیال مسیحی آلمان نسبت به چالش های ریاست جمهوری جدید دونالد ترامپ در ایالات متحده هشدار داده است.

هفته نامه اشپیگل هم در واکنش به کناره گیری بایدن نوشت: جو بایدن با تصمیم خود برای کنار رفتن از رقابت های ریاست جمهوری خدمتی به کشور و جهان کرد. او کاری را انجام داد که دونالد ترامپ همیشه می گوید انجام داده است - رفاه کشور را مقدم بر جاه طلبی های خود قرار داده است. بایدن به آن دست یافته است.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا کناره گیری بایدن می تواند به نفع دموکرات ها تمام شود؟

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ