صف انتظار دریافت مستمری معلولان و زنان سرپرست خانوار برداشته شد

اقتصاد ایران: مستمری پایه جامعه هدف سازمان در دو گروه معلولان و زنان سرپرست خانوار تا پایان سال 1402 به صفر رسیده است، به طوری که با برقراری مستمری بیش از 300 هزار خانوار از بین جامعه هدف واجد شرایط دریافت مستمری پایه، صف انتظار برداشته شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، از اولین روز استقرار دولت سیزدهم، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین درآمدی جامعه یکی از رویکردهای جدی دولت شهید رئیسی برای تحقق عدالت به شمار می‌رفت، برای همین گسترش پوشش‌ نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی برای کاهش فقر و برخورداری افراد از حداقل‌های زندگی در دستور کار جدی دولت قرار گرفت؛ به طوری که از 600 هزار خانوار پشت‌نوبتی باقی‌مانده از دولت‌های گذشته که در نوبت دریافت خدمات سازمان بهزیستی قرار داشتند به گفته رئیس سازمان بهزیستی طی سه سال گذشته کسی باقی نمانده و این آمار به صفر رسیده است.

علی‌محمد قادری، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به اینکه ما دیگر در سازمان بهزیستی پشت‌نوبتی خدمتی نداریم، گفت: ۶۰۰ هزار خانوار از دولت‌های گذشته در نوبت دریافت خدمات سازمان بهزیستی قرار داشتند ولی اکنون همه خدمات را دریافت می‌کنند و پشت نوبت دریافت خدمات دیگر وجود ندارد.

یعنی مستمری پایه جامعه هدف سازمان در دو گروه معلولان و زنان سرپرست خانوار تا پایان سال 1402 به صفر رسیده است، به طوری که با برقراری مستمری بیش از 300 هزار خانوار از بین جامعه هدف واجد شرایط دریافت مستمری پایه، صف انتظار برداشته شد. البته بــه منظور کیفیت‌بخشی و ارتقای خدمات سازمان، تعدادی از خدمات از جمله حق پرستاری و... بـه منظور جبران بخشی از هزینه‌های خانوار در دستور کار قرار دارد.



ظرفیت‌سازی و مسئولیت اجتماعی


رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه نشاندار کردن خدمات توانبخشی جزئی از نگاه‌هایی بوده که در این دولت اتفاق افتاده است، ادامه داد: موضوع ظرفیت‌سازی اجتماعی از اهداف ماست و اکنون به جای اینکه مردم به ما مراجعه کنند مراجعه‌محوری از سوی سازمان بهزیستی صورت می‌گیرد به‌طوری که در این راستا محلات هدفی به عنوان ظرفیت‌سازی در استان‌های کشور مشخص شد و با دقت و سرعت، خدمات را در محلات هدف شهری و روستایی ارائه می‌دهیم و در این راه و هدف جدی بوده‌ایم. فاز اول رویداد ملی ظرفیت‌سازی اجتماعی بــا محوریت 100 محله کم‌برخوردار در قالب نشست تخصصی در سال 1402 برگزار شد کـه این امر در فاز دوم بـا محوریـت 500 منطقه کم برخوردار در دستور کار است.


وی افزود: آیین‌نامه اجرایــی ایــن رویــداد بازنگــری و بــر اســاس تجربیـات فـاز اول بازبینی و اصـلاح شد. احصـای نظـام مسـائل و بهـره‌مندی صحیـح و بـر اسـاس مطالبـه موضوعـی از دسـتگاه‌های اجرایــی دولتــی، حاکمیتــی، نهادهــای انقلابــی، اصنــاف خیریــه و گروه‌هــای جهــادی و مردمــی و داوطلبــان از برنامــه فــاز دوم ایــن رویــداد ملــی اســت کــه بــا ابــلاغ آن بــه اســتان‌ها در دســتور کار قــرار گرفتــه اســت.


قادری ادامه داد: بر همین اساس بـا توجه به رویکـرد دولـت سـیزدهم، موضـوع مسـئولیت اجتماعـی بـر اسـاس رایزنـی بـا وزیـر محتـرم تعـاون، کار و رفـاه اجتماعــی، موضــوع اجــرای مســئولیت اجتماعـی مجموعـه‌های اقتصـادی تابعه شســتا بــه تعــداد 57 هلدینــگ مبلغــی بالــغ بــر 1.600.000.000.000 ریــال (یکصــد و شــصت میلیــارد تومــان) بــه حســاب مشـارکت مردمـی بهزیسـتی واریز شـد که ایــن اقــدام بــه نوعــی آغــاز مطالبه گـری در موضــوع مســئولیت اجتماعــی از دسـتگاه‌های دولتـی، نهادهـای انقلابـی و حاکمیتــی و... اســت.



تسهیل خدمات فرزندخواندگی


رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه امروز اعلام می‌کنیم اگر روزی در شیرخوارگاهی تعداد قابل توجهی شیرخوار و کودک فاقد سرپرست مؤثر وجود داشت اما اکنون این شیرخوارگاه خالی از کودک است و این یعنی بهره‌وری در فرآیندهای سازمان بهزیستی اتفاق افتاده، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات این دولت در این زمان کوتاه تفاهم و تعامل با قوه قضائیه جهت تسهیل خدمات بویژه در امر فرزندخواندگی بوده است، بر همین اساس ارتباطات گسـترده‌ای بــا بخش‌های مختلــف قــوه قضائیــه بــرای هماهنگــی بیشــتر صــورت گرفت.


به گفته رئیس سازمان بهزیستی، ایــن تعاملات منجــر بــه انعقــاد تفاهمنامه جامــع بیــن ســازمان بهزیســتی و دادسـتانی کل کشـور شـد و ثمراتـی چـون کاهــش زمــان فرزندخواندگــی در سراســر کشــور و ثبــت رکــورد افزایــش 15درصــدی تعــداد فرزندخواندگــی در ســال گذشته و حضــور بیــش از 550 کــودک نیازمنــد درمــان در خانواده‌های فرزندپذیــر وکاهــش مشــهود و ثبــت رکــورد حضــور 610 کـودک در شـیرخوارگاه‌های کشـور درپایــان اســفندماه 1402 را در پــی داشــت.


چهار جلسه با حضور معاون اول برای قانون حمایت از حقوق معلولان


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برگـزاری 4 جلسـه کمیتـه هماهنگـی و نظـارت بـر اجـرای قانـون حمایـت از حقوق معلــولان بــا حضــور معــاون اول رئیس‌جمهـور بـا 52 مصوبـه گفت: این جلسات برای تدویــن اســتانداردهای خودروهــای مناســب‌سازی شــده خــاص افــراد دارای معلولیـت جسـمی حرکتـی در سـال 1402 برگزار شد. بیمــه شــدن خدمــات توانبخشــی بـرای افـراد دارای معلولیـت از سـال 1401 (موضــوع مــاده 6 قانــون)، ایجاد مجدد ردیف اعتباری خاص برای این قانون در قانون بودجه 1403 کشور و تدویــن گــزارش نهایــی عملکــرد دسـتگاه‌ها در زمینـه قانـون حمایـت از حقــوق معلــولان و... از جمله موضوعات این جلسات بود.

حذف پشت‌نوبتی لوازم کمک توانبخشی


معاون وزیر با اشاره به حذف پشت نوبت لوازم کمک توانبخشی گفت: در سـال 1400 سـازمان بهزیسـتی همـراه بـا سیاسـت‌های فقرزدایـی و در حمایـت از زندگــی مســتقل و بهداشــت افــراد دارای معلولیــت که در مــاده 19 و 25 کنوانســیون بین‌المللی حمایت از حقوق معلولان به آن اشاره شده است، پرداخـت کمـک هزینـه بهداشـتی با سـرانه 3 میلیون ریال را مورد توجه قرار داد و بـا شناسـایی بی‌وقفـه واجدیـن شـرایط، توانســت طــی 3 ســال، تمامــی افــراد نیازمنـد لـوازم بهداشـتی را تحـت پوشـش قـرار داده و همچنیـن سـرانه آن را، در سـال 1402 بــه میــزان دو برابــر افزایــش دهــد.
وی افزود: درحـال حاضـر 473 هزار و 162 نفـر با رشـد 265 درصدی نسـبت بـه سـال پایـه تحـت پوشـش قـرار دارنــد و افزایــش ســرانه ایــن خدمــت از دغدغــه‌های اصلــی حــوزه توانبخشــی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ