اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در هند آغاز به کار کرد

اقتصاد ایران: چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو برای نخستین بار در کشور هند کار خود را آغاز کرد و قرار است از ایران نیز پرونده هگمتانه مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو آغاز شد و تا ده روز (۱۰ مرداد) ادامه پیدا خواهد کرد این برنامه در شهر دهلی نو برگزار شده است. در این نشست ۲۸ مکان برای ثبت در فهرست میراث جهانی مورد بررسی قرار می‌گیرد همچنین وضعیت حفاظت از ۱۲۳ مکان که قبلاً در این فهرست ثبت شده‌اند و وضعیت ۵۷ اثر در فهرست میراث در خطر نیز بررسی خواهد شد.

در این اجلاس در ابتدا پرونده‌های ثبتی گذشته و در خطر یونسکو بررسی می‌شود سپس از ۵ تا ۸ مرداد به بررسی پرونده‌های جدید ثبت جهانی کشورهای عضو پرداخته خواهد شد.

در اجلاس دهلی تیمی به سرپرستی معاون میراث‌فرهنگی کشورمان قرار است از پرونده ثبت جهانی همدان دفاع کند. در این نشست پرونده هگمتانه و مرکز تاریخی همدان از ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در بخش معرفی پرونده هگمتانه آمده که همدان زیرشاخه الوند و در رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و هگمتانه که تاریخ ناگسستنی بشری داشت با سه هزار سال سکونت در آن روی تپه‌ای درون شهر باستانی همدان است. در هگمتانه شواهد نادری از تمدن مادها در قرن ششم و هفتم قبل از میلاد مشاهده شده است و اگرچه نمی‌توان با قاطعیت گفت که پایتخت امپراتوری ماد است اما بعدها پایتخت تابستانی هخامنشیان شد.

این کمیته در اکتبر سال ۲۰۲۳ درخواست اطلاعات بیشتر درباره اصالت، اسناد حفاظت، مرزها، حمایت قانونی و جامعه محلی شهر همدان و بافت تاریخی هگمتانه را درخواست کرد که در فوریه ۲۰۲۴ انجام شد.

در کنار آن، پرونده‌هایی از جمله دادگاه سلطنتی بورکینافاسو، محور مرکز پکن در چین، شهر تاریخی و محوطه باستانی گدی در کنیا، غارهای پارک ملی نیا در مالزی، منظر فرهنگی منطقه باستان شناسی الفاو در عربستان سعودی، سایت‌های میراث نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی، پارک تاریخی فوفرابات در تایلند برای ثبت در فهرست جهانی به این نشست ورود پیدا کرده‌اند.

کمیته میراث جهانی یکی از دو نهاد حاکم بر کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان است. این شورا از نمایندگان ۲۱ کشور که از میان ۱۹۵ کشور عضو کنوانسیون انتخاب شده‌اند تشکیل شده است.

کمیته مسئول اجرای کنوانسیون، بررسی پیشنهادهای جدید برای ثبت در فهرست میراث جهانی و ارزیابی وضعیت حفاظت از مکان‌هایی است که قبلاً ثبت شده‌اند، بر اساس تحلیل‌های ارائه شده توسط نهادهای مشورتی و دبیرخانه یونسکو. سالی یک بار در یک جلسه عادی تشکیل جلسه می‌دهد.

کمیته میراث جهانی تا به امروز ۱۱۹۹ مکان در ۱۶۸ کشور را در فهرست میراث جهانی ثبت کرده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ