چرا استانبول ترکیه از لندن گرانتر است؟

اقتصاد ایران: روند مهاجرت در استانبول معکوس شده و حالا بسیاری از خانواده‌ها، حتی نمی‌توانند در محلات فقیرنشین حاشیه شهر استانبول به اقامت خود ادامه دهند و به استان‌های دیگر می‌روند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شهر زیبا و ساحلی استانبول در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی ترکیه، به عنوان شهری نمایش داده می‌شود که برای همه مردم جهان، محل تفریحات به یادماندنی و غذاهای لذیذ و ارزان است. اما این تصور، کمترین انطباقی با دنیای واقعی ندارد و استانبولِ زیبا و دلفریب، حالا یک شهر بسیار گرانقیمت است. تورم روزافزون و گرانی مواد غذایی در این شهر به حد بی‌سابقه‌ای رسیده و دیگر نمی‌توان استانبول را یک قطب گردشگری ارزان دانست.

کشور ترکیه ,

آمار و ارقام روزانه نشان دهنده این است که بحران اقتصادی فراگیر و بی‌سابقه در ترکیه ادامه دارد و حالا قیمت هر 1 دلار آمریکا به 34 لیره رسیده و ارزش پول ملی ترکیه تنها در عرض یک سال، 60 درصد کمتر شده است.

تنها در عرض دو روز گذشته، قیمت سوخت‌های فسیلی در ترکیه به طرز چشمگیری بالا رفت و حالا قیمت 1 لیتر بنزین در این کشور به 45 لیره رسیده است! این یعنی میلیون‌ها خانوار ترکیه که کف حقوق و دستمزد ماهانه را به نرخ 17 هزار و 200 لیره دریافت می‌کنند، در ماه پولی دریافت می‌کنند که تنها معادل 382 لیتر بنزین است!

اگر چه تورم همه مناطق ترکیه را درنوردیده اما وضعیت برای مردم استانبول، به مراتب دشوارتر است. چرا که هزینه اجاره مسکن در این شهر بالاست و هر کالایی که بخرید، مالیات و هزینه حمل و نقل بالایی دارد. در نتیجه در چند سال گذشته روند مهاجرت در استانبول معکوس شده و حالا بسیاری از خانواده‌ها، حتی نمی‌توانند در محلات فقیرنشین حاشیه شهر استانبول به اقامت خود ادامه دهند و به استان‌های دیگر می‌روند.

تورم در بخش فروش و اجاره مسکن در استانبول، رکورد دو دهه گذشته را شکسته و به بالای 85 درصد رسیده است. اما این قیمت بالای مواد غذایی است که میلیون‌ها شهروند این کلانشهر 14 میلیون نفری را به ستوه آورده است.

حالا خرید اقلامی همچون گوشت و میوه جات برای بسیاری از شهروندان استانبول ناممکن است و کم نیستند شهروندانی که در صف می‌ایستند تا در مراکز دولتی ویژه توزیع نان ارزان برای فقرا در صف بایستند تا برای خرید یک قرص نان، به جای 8 لیره، 6 لیره پرداخت کنند.

موادغذایی در استانبول، گران‌تر از بازار لندن

انتشار گزارش اقتصادی جدیدی درباره مقایسه قیمت مواد غذایی در استانبول و لندن، توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی و اقتصادی ترکیه را به سوی خود جلب کرد.

این گزارش به وضوح نشان داده که زندگی در استانبول، حتی از اقامت در لندن هم گران‌تر است.

بوغرا گوکچه، رئیس «آژانس برنامه‌ریزی استانبول» (IPA) در یک گزارش اقتصادی، قیمت برخی اقلام غذایی در استانبول و لندن را با هم مقایسه کرده و نشان داده که قیمت مواد غذایی در استانبول، حتی از یک پایتخت گرانقیمت اروپایی یعنی لندن، گران‌تر است.

آژانس برنامه‌ریزی استانبول که به طور مستقیم تحت نظر شهرداری کار می‌کند نشان داده که هزینه های مسکن، حمل و نقل و بهداشت و درمان در لندن، به مراتب ارزان‌تر از استانبول است. اما اختلاف قیمت واقعی در بخش مواد غذایی است که برخی از آنها را با تبدیل ارزش معادل پوند به لیره، به این شکل دسته بندی کرده است:

یک کیلو گوشت چرخ کرده

قیمت لندن: 282 لیره.

قیمت استانبول: 420 لیره.

یک کیلو گوشت مرغ

قیمت لندن: 86 لیره.

قیمت استانبول: 99 لیره.

یک لیتر شیر پاستوریزه:

قیمت لندن: 28 لیره.

قیمت استانبول: 40 لیره.

یک کیلو کره پاستوریزه

قیمت لندن: 292 لیره.

قیمت استانبول: 525 لیره.

گفتنی است در لندن، قیمت میوه جات، سبزیجات و تخم مرغ، گران‌تر از استانبول است. چرا؟ به این دلیل که در بخش کشاورزی و مرغداری در انگلیس، از استانداردهای سختگیرانه‌ای تبعیت می‌شود و کشاورزان و مرغداری‌ها، برخلاف روال معمول در ترکیه، حق ندارند به شکل سرخود و بدون مجوز، از کودهای شیمیایی و مواد هورمونی استفاده کنند.

کشور ترکیه ,

بوغرا گوکچه، محقق اقتصادی و رئیس «آژانس برنامه‌ریزی استانبول» در پست خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته است: یک خانواده کارگری در لندن، برای لیست عادی و معقولی از مواد غذایی لازم، هر هفته مبلغی معادل 3 درصد از دستمزد ماهیانه را صرف می‌کند. اما تهیه و خرید همان اقلام در استانبول، هر هفته 19 درصد از کل حقوق ماهیانه را می‌بلعد! متاسفانه قیمت مواد غذایی در ترکیه بر خلاف سایر نقاط جهان به طور مداوم در حال افزایش است و قدرت خرید شهروندان روز به روز کاهش می‌یابد.

چرا استانبول گران است؟

در بیان دلایل گرانی هزینه‌های مسکن، مواد غذایی، حمل و نقل و پوشاک و خدمات در استانبول، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دراد. برخی از تحلیلگران می‌گویند نزدیک به یک و نیم میلیون نفر از پناهجویان سوری، اکنون ساکن استانبول هستند و این یک بار اضافی پیشبینی نشده بر دوش بخش بازار مسکن، خدمات و مواد غذایی استانبول قرار داده است. اما مخالفین می‌گویند، اولا سوری‌ها یک شبه به استانبول نیامدند و سالهاست در این شهر حضور دارند. دوم این که بسیاری از آنها در استانبول در حال کار و فعالیت هستند و سربار نیستند.

تحلیلگران اقتصادی ترکیه می‌گویند، اصلی‌ترین دلیل گرانی فزاینده در استانبول، جمعیت بالای این استان و همچنین هزینه‌های حمل و نقل است. اما یکی دیگر از دلایل روشن، عدم نظارت بر بازار کالا و خدمات است. در شهر شلوغ استانبول، ده‌ها هزار واحد فروشگاهی و خدماتی وجود دارد و عدم نظارت کافی، باعث شده که قیمت‌ها به شکل دلخواه بالا برود. ظاهراً سخنان مدیرکل بازرگانی استانبول نیز این دیدگاه را تایید می‌کند.

کشور ترکیه ,

اسماعیل منتشه، مدیر بازرگانی استانبول به طور رسمی اعلام کرده که در یک عملیات نظارتی گسترده، متوجه ده‌ها هزار مورد تخلف تعزیراتی شده است.

بازرگانی و تعزیرات استانبول، در عملیاتی یک هفته‌ای، با استفاده از صدها تیم بازرسی، سراغ مغازه‌ها و فروشگاه‌ها رفت تا ببیند چه خبر است و وضعیت قیمت کالاها و کیفیت و وزن محصولات بسته بندی چگونه است.

به گفته منتشه، در این عملیات 6 هزار و 498 مرکز فروش کوچک و بزرگ مورد بازرسی قرار گرفتند و 85 هزار و 464 محصول بررسی شد. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد که 9 هزار و 751 محصول مغایر با قانون بوده است.

این یعنی 10 درصد از محصولات فروخته شده به مردم، یا گران‌تر فروخته می‌شود، یا مغایرت وزن و کیفیت دارد. اگر چه جرایم مالی سنگینی معادل 35 میلیون لیره برای متخلفین در نظر گرفته شده اما همه می‌دانند که با این اقدامات موقتی و دفعتی، نمی‌توان قیمت‌های گران را در استانبول کنترل کرد.

تنها در ماه ژوئیه، 361 مورد شکایت مردمی در بخش روابط عمومی تعزیرات استانبول ثبت شده که 211 مورد آن منجر به صدور حکم جریمه مالی شده است. با این حال، تورم روز افزون ادامه دارد و کسی نمی‌داند آخر و عاقبت گرانی‌های بی‌سابقه استانبول به کجا منتهی خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ