۴۰ درصد مرگ های سرطانی مرتبط با سبک زندگی بد است

اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید نشان می دهد که تقریبا نیمی از مرگ و میر ناشی از سرطان و ۴ مورد از ۱۰ مورد ابتلا به سرطان با سبک زندگی افراد مرتبط است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، نتایج نشان می‌دهد که سیگار همچنان بزرگترین خطر سرطان زا است و در ۳۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان و ۲۰ درصد موارد ابتلاء به سرطان نقش دارد.

اما به گفته محققان، اضافه وزن، نوشیدن الکل، ورزش نکردن، و نادیده گرفتن واکسن‌های پیشگیری از سرطان نیز خطر ابتلاء به سرطان یا مرگ ناشی از سرطان را افزایش می‌دهد.

برای این مطالعه، محققان داده‌های سراسری سرطان در سال ۲۰۱۹ و عوامل خطر آن را برای تخمین تعداد موارد و مرگ و میر ناشی از عوامل خطر سبک زندگی تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج نشان می‌دهد که سیگار باعث بروز ۵۶ درصد از سرطان‌های بالقوه قابل پیشگیری در مردان و ۴۰ درصد در زنان می‌شود.

دکتر «فرهاد اسلامی»، محقق ارشد و مدیر علمی ارشد تحقیقات نابرابری سرطان در انجمن سرطان آمریکا، می‌گوید: «تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار نگران کننده است.»

اسلامی افزود: «این یافته بر اهمیت اجرای سیاست‌های جامع کنترل دخانیات برای ترویج ترک سیگار و همچنین افزایش تلاش‌ها برای افزایش غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه تاکید می‌کند چراکه درمان می‌تواند مؤثرتر باشد.»

اضافه وزن در حدود ۸ درصد از سرطان‌های بالقوه قابل پیشگیری، مصرف الکل در حدود ۵ درصد، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید حدود ۵ درصد و عدم فعالیت بدنی حدود ۳ درصد نقش داشته است.

اسلامی گفت: «مداخلات برای کمک به حفظ وزن سالم بدن و رژیم غذایی سالم می‌تواند به میزان قابل توجهی تعداد موارد سرطان و مرگ و میر را کاهش دهد، به ویژه با توجه به افزایش بروز چندین نوع سرطان مرتبط با اضافه وزن در افراد جوان.»

محققان دریافتند که از طریق انتخاب سبک زندگی سالم می‌توان از ابتلاء به برخی سرطان‌ها به طور کامل یا تا حدودی جلوگیری کرد.

محققان تخمین می‌زنند که با واکسیناسیون علیه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌توان از همه موارد سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.

محققان تخمین می‌زنند که نوع سبک زندگی همچنین با ۹۲ درصد از ملانوم ها (سرطان پوست)، ۹۴ درصد سرطان‌های مقعد، ۸۸ درصد از سرطان‌های ریه، ۸۵ درصد از سرطان‌های گلو و ۸۳ درصد از سرطان‌های دهان مرتبط است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ