آپنه خواب احتمال ابتلا به بیماری قلبی را در جوانان افزایش می دهد

اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید هشدار می دهد که آپنه خواب به ویژه برای سلامت قلب جوانان خطرناک است، حتی بیشتر از افراد مسن تر.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان اخیراً گزارش دادند که ارتباط بین آپنه خواب و عوامل خطر بیماری قلبی در افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال نسبت به افراد ۴۰ ساله و بالاتر قوی‌تر است.

به عنوان مثال، نتایج نشان می‌دهد، بزرگسالان جوان مبتلا به آپنه خواب ۴۵ درصد بیشتر در معرض خطر فشار خون بالا هستند، در مقایسه با ۱۰ درصد افزایش خطر در افراد مسن.

به همین ترتیب، آپنه خواب خطر ابتلاء به دیابت را در بزرگسالان جوان ۳۳ درصد در مقایسه با ۱۲ درصد در افراد میانسال و مسن و خطر ابتلاء به سندرم متابولیک را ۲۵ درصد در مقابل ۷ درصد افزایش داد.

نتایج نشان می‌دهد که بزرگسالان جوان مبتلا به آپنه خواب سه برابر بیشتر از بزرگسالان جوانی که از این اختلال خواب رنج نمی‌برند، دچار یک رویداد قلبی عروقی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی، بیماری قلبی، درد قفسه سینه یا سکته می‌شوند.

«بهاسکار تاکور»، محقق ارشد و استادیار پزشکی دانشگاه تگزاس، در بیانیه‌ای گفت: «عموم تمایل دارند آپنه خواب را صرفاً بدخوابی تصور کنند که باعث خستگی می‌شود، اما پیامدهای آن بسیار جدی‌تر است.»

آپنه خواب زمانی رخ می‌دهد که مجرای هوایی فوقانی در طول خواب مسدود می‌شود و تنفس فرد را مختل می‌کند. در چنین وضعیتی فرد در طول شب به طور مداوم با نفس نفس زدن از خواب بیدار می‌شود و خوابش بهم می‌ریزد.

محققان خاطرنشان کردند که مهمترین عامل خطر آپنه خواب چاقی است.

تاکور گفت: «با افزایش نرخ چاقی، تعداد جوانان مبتلا به آپنه خواب در حال افزایش است و بدون مداخله مناسب، آنها خود را در معرض خطر بیشتر طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشکلات قرار می‌دهند.»

برای مطالعه جدید، محققان داده‌های نزدیک به ۱۰۰۰۰ نفر از افراد ۲۰ ساله و بالاتر را که به عنوان بخشی از یک نظرسنجی منظم سلامت فدرال جمع آوری شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که افراد مبتلا به علائم آپنه خواب شامل خروپف، نفس نفس زدن، قطع شدن تنفس در هنگام خواب و خستگی مفرط در طول روز، با احتمال بیشتر درد قفسه سینه، حمله قلبی و سکته مواجه بودند.

محققان خاطرنشان کردند که آنها همچنین دارای عوامل خطر مرتبط با بیماری قلبی هستند.

حدود نیمی (۵۱٪) از شرکت کنندگان در مطالعه علائم آپنه خواب داشتند. از این میان ۳۶ درصد فشار خون بالا، ۲۴ درصد دیابت، ۶۶ درصد کلسترول بالا و ۴۸ درصد سندرم متابولیک داشتند.

مشخص نیست که چرا آپنه خواب ممکن است منجر به بیماری قلبی شود، اما به گفته محققان، این اختلال خواب باید شناسایی و ردیابی شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ