نیمی از خاویار ایران به صورت چمدانی صادر می‌شود

اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان با بیان اینکه خاویار ایرانی به ۳۸ کشور دنیا صادر می شود، گفت: در سال قبل ۴.۵ تن از مسیر گمرک و به همین اندازی نیز به صورت چمدانی از کشور صادر شده است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ناصر کرمی‌راد مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز خاویار ایرانی اظهار داشت: سال قبل مشکلاتی برای صادرات به گوشت ماهی خاوریاری به  روسیه داشتیم اما امیداریم به رفع این مشکل در سال جاری، میزان صادرات افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم  افزود: خاویار ایرانی به 38 کشور دنیا صادر می شود، در سال قبل 4.5 تن از مسیر گمرک و به همین اندازی نیز به صورت چمدانی از کشور صادر شده است.

کرمی‌راد  گفت: صادرات خاویار به صورت مسافری تا 125 گرم امکان صادرات دارند و در اکثر کشور ها منعی برای صادرات این محصول به صورت چمدانی وجود ندارد.

دیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران گفت:بسیاری از شرکت های خارجی حتی خاویار تولیدی ایران با پیش خرید ی کنند و مشکلی برای صادرات خاوایر وجود ندارد.

وی افزود: در صورت حل مشکلات تجاری، هدفگذاری ما برای استحصال خاویار پرورشی و گوشت ماهیان خاویاری در سال جاری محقق می‌شود.

کرمی‌راد گفت: سال گذشته بیش از 21 تن خاویار پرورشی و 4766 تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور استحصال شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 3593 نفر در حوزه پرورش ماهیان خاویاری در 22 استان کشور مشغول به کار هستند و 90 درصد مزارع پرورش ماهیان خاویاری با آب شیرین فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان تصریح کرد: در این برنامه، استحصال 20 هزار تن گوشت خاویاری هدفگذاری شده است که به الزاماتی نیاز دارد.

وی اختصاص و پرداخت تسهیلات کم بهره، افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات بانکی به هفت تا هشت سال به دلیل دیربازده بودن پرورش ماهیان خاویاری و تعیین حرایم بهداشتی با توجه به محدودیت منابع آبی را از جمله الزامات برای محقق شدن برنامه هفتم توسعه در این حوزه برشمرد.

کرمی‌راد با بیان این که برای حفظ ذخایر ژنتیکی سالانه دو تا سه میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در دریای خزر رهاسازی می‌شود، گفت: عمده این بچه ماهی‌ها از گونه تاس ماهی ایرانی هستند.

وی اضافه کرد: رهاسازی بچه ماهی‌های خاویاری در آب‌های منتهی به دریای خزر از اواسط خرداد آغاز و اواسط مرداد با توجه به تنوع مراکز بازسازی ذخایر ژنتیکی به اتمام می‌رسد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: در گذشته ایران و روسیه بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری را انجام می‌دادند و امروزه آذربایجان و برخی دیگر از کشورهای حاشیه دریای خزر در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی در همین حال از آغاز فاز دوم طرح پرورش ماهیان خاویاری در کشور خبر داد و اذعان داشت: در این طرح 10 ساله، استحصال 20 هزار تن گوشت خاویاری و 140 تن خاویار پرورشی هدفگذاری شده است.

وی درباره قیمت گوشت ماهیان خاویاری گفت: هر کیلوگرم گوشت این گونه ماهیان با قیمت عمده فروشی و سر مزرعه بین 300 تا 350 هزار تن به فروش می‌رسد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار داشت: در مزارع پرورش ماهیان خاویاری کشور از ماده شیمیایی ضدعفونی کننده مالاشیت گرین استفاده نمی‌شود، زیرا استفاده از آن به معنای ورشکستگی تولیدکننده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ