خاندوزی: ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌ها افزایش یافت

اقتصاد ایران: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌ها افزایش یافت. این سرمایه کل افزایش سرمایه در ۸ قبل دولت شهید رئیسی ۲۲۶ هزار میلیارد تومان بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم گفت: برای اولین بار خزانه داری هیچ تن خواهی را از بانک مرکزی دریافت نکرد. هر دستاورد مثبتی که داشتیم تحت لوای حمایت‌های رئیس جمهور شهید بود. تکمیل پروژه حساب واحد خزانه برای تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از ۷۶ هزار حساب به ۱۴ هزار حساب با فراگیری ۱۰۰ درصد انجام شد.

وی افزود: با تکمیل پروژه حساب واحد خزانه برای اولین بار خزانه داری هیچ تن خواهی را از بانک مرکزی دریافت نکرد. اجرای کامل پرداخت به ذی نفع نهایی حتی برای پیمانکاران طرح‌های عمرانی مانع از رسوب حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه در حساب‌ها شد. تکمیل شناسایی دو سوم املاک و مستغلات شرکت‌های دولتی به صورت سامانه‌ای که از ۴۰۰ هزار فقره ملک در ابتدای دولت به بیش از یک میلیون و ۱‌۰۰ هزار فقره ملک رسیدیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به سهم اوراق و استقراض از درآمدهای بودجه اشاره کرد و ادامه داد: سهم اوراق و استقراض از درآمدهای بودجه‌ای در ۱۳۹۹، ۳۲ درصد بود در ۱۴۰۲ به ۱۵ درصد کاهش یافت و در ۱۴۰۳ به ۱۰ درصد خواهد رسید و برای اولین بار ارائه صورت‌های مالی تلفیقی دولت انجام می‌شود.

خاندوزی به دستاوردهای حوزه مالیات پرداخت و گفت: در حوزه مالیات ستانی شناسایی بی سابقه مودیان جدیدی از طریق سامانه‌ها و افزایش کل مودیان مالیاتی کشور از ۵.۵ میلیون نفر در ۱۳۹۹ به ۱۲.۵ میلیون نفر در ۱۴۰۲ رسید. وصول ۳۵ درصد درآمدهای مالیاتی از طریق تمرکز بر ۷۰۰ شرکت بزرگ و وصول نیمی از مالیات مشاغل و اصناف کشور با تمرکز بر تنها یک درصد مودیان حقیقی انجام شد.

وی در همین رابطه بیان کرد: دو سال پیاپی کاهش نرخ مالیات بر شرکت‌های تولیدی از ۲۵ به ۱۸ درصد رسید و همزمان با ان افزایش میزان وصولی و سهم مالیات در تأمین هزینه‌های جاری دولت از ۴۰ درصد به ۵۶ درصد در پایان ۱۴۰۲ رسید. معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاری شرکت‌های بورسی موجب شد دو سال بیشترین میزان سرمایه گذاری مجدد در سرمایه بورسی کشور شکل بگیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: اجرای بدون حاشیه قانون مهم پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از پیشرفت ۱۰ درصدی تحویل به بالای ۹۵ درصد رسید. حذف فرایند کاغذ و رسیدگی در مالیات ارزش افزوده که ۳۷۰ هزار اظهارنامه در سامانه مودیان داشتیم. قطعی سازی مالیات ۸۸ درصد مودیان حقیقی با اعتماد به ابراز خود آنها محقق شد.

خاندوزی افزود: جهش سهم پرداخت شهرداری‌ها که در دولت شهید جمهور به متوسط ۱۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. کاهش زمان رسیدگی در مرکز عالی دادخواهی که ۴۲ ماه بود و به ۱۲ ماه کاهش یافت. ساده سازی و شفافیت تمام شروط برای ۴۷۰۰ عنوان مجوز کسب و کار کشور اتفاق افتاد. درگاه ملی مجوزها و صدور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مجوز الکترونیکی برای اولین بار بدون حضور و کاغذ فعال شد.

وی ادامه داد: ۳ میلیون پروانه و مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شد. ۱۱۰۰ شرط دشوار یا امضای طلایی از شروط مندرج در کسب و کار و اجرای ۳۴ مصوبه شورای گفت وگوی دولت، حذف شد.

تمام بانک‌های دولتی جز یکی سودآور شد / تکمیل اطلس سرمایه‌گذاری کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه بیان کرد: تمام بانک‌های دولتی جز یکی سودآور شد / تکمیل اطلس سرمایه‌گذاری کشور، کمک شد. انحصار کارگزاری‌های گمرک پس از ۷ سال شکسته شد که در تعداد کارگزاران گمرک در طول دولت مردمی ۱۰۰ درصد رشد داشتیم. انحصار چندساله مشاوران مالیاتی با ۱۷۵ درصد رشد در جامعه مشاوران رسمی هم شکسته شد.

خاندوزی ادامه داد: انحصار مربوط به نهادهای بورسی که تعداد نهادها از ۷۶۰ به بیش از ۱۰۰۰ نهاد رسید نیز شکست و زمان استعلام از دستگاه‌های مجاور گمرک، از ۱۱/۵ روز به ۶/۵ روز در پایان سال ۱۴۰۲ کاهش یافت. استقرار دستگاه‌های آشکارساز، معادل کل دوره دولت‌های قبل در این ۳ سال که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، کشفیات قاچاق در گیرمان را افزایش داد.

وی گفت: ترانزیت کالاها که به رکورد بیش از ۱۸/۵ میلیون تُن در سال ۱۴۰۲ رسید. رکورد ۱۶ ساله سرمایه‌گذاری خارجی نیز با رشد ۱۳ برابری به واسطه سرمایه‌گذاری‌های مصوب معتبر به نسبت دولت گذشته، شکست. ۷۵۰ طرح با ارزشی قریب ۱۲ میلیارد دلار در طول دولت مردمی آغاز به کار کرد؛ این آمار غیر از پروژه‌های بزرگ نفتی با دولت روسیه و چین است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: بسته دوم فایننس چین به صورت اهرمی و بازپرداخت اقساط ایران به توسعه اسلامی رسمیت یافت که توانستیم ۱۱ پروژه استانی را تأمین مالی کنیم. اطلس سرمایه‌گذاری کشور را تکمیل کردیم و صورت‌های مالی ۲۰۰۵ شرکت تحت یا مدیریت دولت یا دستگاه‌های دولتی را برای اولین بار منتشر کردیم. این عدد در آغاز به کار دولت شهید رئیسی، صفر بود.

خاندوزی با بیان اینکه تمام بانک‌های دولتی جز یک بانک سودآور شدند، افزود: ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌ها افزایش یافت. این سرمایه کل افزایش سرمایه در ۸ قبل دولت شهید رئیسی ۲۲۶ هزار میلیارد تومان بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ