پرده‌برداری از «گروه تپسی»؛ بازار رقابت سوپراپلیکیشن‌ها داغ شد

اقتصاد ایران: با رونمایی از گروه تپسی و یکپارچه‌شدن مجموعه‌ای از کسب‌وکارها در این پلتفرم، بازار سوپراپلیکیشن‌ها داغ‌تر از همیشه می‌شود.

مدیرعامل تپسی از تغییرات بزرگ در تپسی، رونمایی از سوپراپلیکیشن تپسی و یکپارچه‌شدن مجموعه‌ای از کسب‌وکارها در این پلتفرم خبر داد.

مصطفی سیدحسینی که از اسفندماه گذشته فعالیت خود را در این مجموعه آغاز کرده، در نشست خبری رونمایی از تغییرات جدید تپسی، در ابتدای سخنانش از پیشینه این شرکت گفت؛ اینکه تپسی از ۱۳۹۵ با تغییر مدل کسب‌وکار تاکسی‌های سنتی فعالیت خود را آغاز کرد و به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران تاکسی‌های اینترنتی مطرح شد.

به گفته‌ی او با ورود گروه صنعتی گلرنگ به تپسی که به‌دنبال تکمیل زنجیره ارزش خود بود، تپسی هم به چرخه پلتفرمی کسب‌و‌کارهای این گروه اضافه شد؛ چرخه‌ای که علاوه بر تپسی، اُکالا، اُفود، الوپیک، دارتیل، زپ‌ و موتوپیک تپسی را در خود دارد.

سیدحسینی با اشاره به تشکیل «گروه تپسی» گفت:

اغراق نیست اگر بگوییم از ابتدا به دنبال رسیدن به مجموعه‌ای یکپارچه بودیم. در این مسیر، سخت‌کوشی به یکی از ویژگی‌های تپسی تبدیل شد. حالا با یکپارچه شدن کسب‌‌وکارها از سوپراپلیکیشن تپسی پرده‌برداری می‌کنیم.
- مصطفی سیدحسینی ، مدیرعامل تپسی

او توضیح داد که در این سوپراپلیکیشن سرویس‌های مختلفی در حوزه حمل‌ونقل، سلامت، سفارش غذا و ارسال بسته، سوپرمارکت و فروشگاه، انواع نیازهای کاربران را در پلتفرمی واحد ارائه می‌کند و تمام تلاش گروه تپسی بر این است که تغییرات به مرور و به بدون آسیب به کاربران اعمال شود.

مدیرعامل تپسی در ادامه به استراتژی‌های این گروه برای گسترش بازارهای جدید و دوبرابر کردن درآمد اشاره کرد. زپ اکسپرس، الوپیک و موتوپیک اسنپ کسب‌وکارهایی بودند که سیدحسینی از آنها به‌عنوان اهرم‌های کلیدی لجستیک گروه یاد کرد. فیلم‌نت، اوزون، شب و همینطور تارا از زیرمجموعه‌های دیگر گلرنگ هستند که برای فعالیت در حوزه‌های سرگرمی، اتصال کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین، اقامتگاه و بخش مالی و اعتباری به‌وجود آمده‌اند. اکنون بناست در کنار سوپراپلیکیشن تپسی با توسعه‌ی همه‌ی بخش‌های جدید، حوزه‌ی تاکسی‌های اینترنتی را فراتر از گذشته دنبال کند تا سهم خود را در این بازار افزایش دهد.

جزئیاتی درباره‌ی سوپراپلیکیشن تپسی

مدیرعامل تپسی با اشاره به انجام مقدمات ایجاد سرویس سفارش غذا و فروشگاه گفت:

  • با تغییرات جدید سرویس «اُفود» به‌مرور از دسترس خارج می‌شود و «تپسی‌فود» جای آن را می‌گیرد. این سرویس فردا (دوشنبه) در مشهد و تا آخر تابستان در تهران قابل استفاده است.
  • در نیمه دوم سال بخش سوپرمارکت فعال می‌شود. انتقال «اُکالا» که لیدر بازار سوپرمارکت است به این سوپراپلیکیشن با ملاحظات بیشتر انجام می‌شود، چون نمی‌توانیم مثل بیگ‌بنگ همه‌چیز را خاموش کنیم و به سمت سوپراپلیکیشن برویم. نسخه‌ی جدید اکالا نسبت به رقیب ویژگی‌های بهتری دارد.
  • «دارتیل» پس از انجام تغییرات لازم به «تپسی‌شاپ» تغییر پیدا می‌کند. در تپسی‌شاپ تمرکزان را بر تحویل سریع سفارش‌ها از طریق تأمین‌کنندگان محلی گذاشته‌ایم.
  • قابلیت بخش موتور را هم شناسایی کرده‌ایم و به سمت این سرویس هم خواهیم رفت.

چالش قراردادهای انحصاری رقیب با رستوران‌ها

سیدحسینی درباره قراردادهای انحصاری اسنپ با رستوران‌ها هم چنین توضیحی داد:

این قراردادهای انحصاری که نتیجه‌ی شکل‌نگرفتن بازار رقابتی درست در سال‌های اخیر بوده، از چالش‌های جدی ما است. در اجرای تپسی‌فود در مشهد با این مورد مواجه شدیم و از راهکارهایی استفاده کردیم که حتی رستوران‌هایی با وجود داشتن این قراردادهای انحصاری به ما پیوستند. اگر رقابت درست از ابتدا شکل می‌گرفت، بازار انحصاری نمی‌شد. ما در این مورد برای ایجاد فرصت رقابت و برداشتن موانع از همه امکانات، حتی امکانات قانونی استفاده می‌کنیم.
- مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل تپسی

او با بیان اینکه مسیر تاکسی اینترنتی تپسی رو به رشد است، گفت: «استراتژی‌های روشنی برای رسیدن به سهم بالای ۳۰ درصدی از این بازار داریم و تمرکزمان این است که امسال در کل مجموعه به رشد دوبرابری درآمد برسیم.»

اُکالا چطور می‌خواهد رقابت کند؟

«سوپراپلیکیشن تپسی با وجود رقبای بزرگ چگونه می‌تواند در این بازار خود را مطرح کند؟ به‌طور مثال اُکالا با چه تغییرات و چه نوع سرویس‌دهی می‌تواند وارد فضای رقابت شود و از رقبایی که سهمی صد درصدی از بازار دارد، سهم بگیرد؟» این سؤالی بود که در نشست خبری از سوی «زومیت» مطرح شد و مدیرعامل تپسی اینطور پاسخ داد:

اکالا تغییر کرده است و اکنون نیمی از سهم بازار را در دست دارد. اگر کل اسنپ‌گروسری را در نظر بگیریم -یعنی اسنپ‌اکسپرس سابق، اسنپ‌مارکت و اسنپ‌مارکت ‌پرو را با هم جمع بزنیم- تقریباً اندازه اکالا سهم دارد. آمار عملکردشان در اسفندماه همین را نشان می‌دهد. اکالا در مقاطعی در سال گذشته لیدر این مارکت شد. حدس من این است که در حال حاضر هم سهم بازار برابری با اسنپ داریم.

او ادامه داد: «علت اینکه اکالا از سال ۱۴۰۱ توانست این تحولات را در خود ایجاد کند، تغییر نگرش بود. اگر اکالای امروز را با دو سال گذشته مقایسه کنیم، تقریباً چیزی از آن زمان به یادگار نمانده باشد. خیلی از موارد تغییر کرده است. تمرکز ما روی سطح سرویس و محصول بیشتر شد به‌طوری که امروز اکالا به سطح سرویس قابل قبولی رسیده است.»

سیدحسینی به تغییرات مختلفی در اکالا اشاره کرد:

  • از نظر سطح سرویس، نسخه جدید پلتفرم اکالا به‌مراتب رابط کاربری بهتری نسبت به رقیب ما دارد. سرویس جت هم همینطور.
  • به لحاظ متریک‌های عملیاتی هم تغییراتی ایجاد شده است؛ اکالا تا دو سال پیش سرویس تحویل فوری نداشت و اکنون تقریباً در تمام کشور این سرویس فراهم است. زمانی کل سرویس ما صرفاً فروشگاه‌های افق کوروش بود، امروز بسیاری از سوپرمارکت‌های محلی اضافه شده‌اند.
  • تجربه مشتری در اولویت ما است و سال گذشته در این مورد سرمایه‌گذاری خوبی کردیم به‌طوری که بیشترین رشد جذب متخصص ما در بخش خدمات مشتریان بود.

پیگیری گزینه‌ی «عجله دارم»

موضوع دیگری که در این نشست خبری از سوی یکی از خبرنگاران مطرح شد، سرنوشت گزینه‌های «عجله دارم» و «عجله ندارم» پس از تغییرات تازه در تپسی بود. این گزینه‌ها که از چند ماه پیش در تاکسی‌های اینترنتی حذف شده‌اند همچنان محل مناقشه‌اند.

در این مورد نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی توضیح داد: «این گزینه‌ها به‌دستور مراجع قضایی از پلتفرم حذف شدند و تا زمانی که دستور قضایی صریحی در این‌مورد به ما نرسد، نمی‌توانیم آنها را به تپسی برگردانیم. اما در حال پیگیری این موضوع هستیم.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ