جنایت و توحش؛تاکتیک اسرائیل برای پنهان کردن شکست راهبردی

اقتصاد ایران: رژیم صهیونیستی که در میان یک جنگ فرسایشی، پرهزینه و بلاتکلیف در غزه گرفتار شده و دکترین امنیتی خود را نابودشده می‌بیند، با ارتکاب هرچه بیشتر جنایت ضد غیرنظامیان به دنبال دستاورد تاکتیکی برای پنهان کردن شکست راهبردی است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که نزدیک به 10 ماه از تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه بدون دستیابی به هیچ یک از اهداف مورد نظر این رژیم می‌گذرد، سوالاتی که درباره ابعاد شکست اسرائیل در این جنگ مطرح می‌شود، در میان جامعه صهیونیستی، سیاستمداران و نخبگان این رژیم همچنان در حال افزایش است و پاسخ‌هایی که به این سوال داده می‌شود، حاکی از آن است که بسیاری از اسرائیلی‌ها معتقدند باید از مرحله احساس شکست، به مرحله پذیرش آن وارد شوند تا بتوانند یک راهبرد مناسب برای مواجهه با این وضعیت اتخاذ کنند.

شکست دکترین امنیتی اسرائیل در طوفان الاقصی

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنان به دنبال تبلیغ توهماتی است که شامل دستاوردهای تاکتیکی از طریق کشتار بیشتر غیرنظامیان فلسطینی می‌شود.

در جریان عملیات بزرگ طوفان الاقصی که مقاومت فلسطین در 7 اکتبر گذشته رقم زد، رژیم صهیونیستی خود را در میان جنگ طولانی و فرسایشی یافت که هیچ گونه آشنایی با آن نداشت و از قبل پیش‌بینی نکرده بود. در نتیجه دکترین امنیتی که صهیونیست‌ها طی دهه‌های گذشته برای خود ترسیم کرده بودند به وضوح ناکارآمدی خود را نشان داد و اسرائیل مجبور شد طی 10 ماه بهای سنگینی در سطح نظامی، اقتصادی، دیپلماسی، سیاسی، اجتماعی و ... بپردازد.

این در حالی است که هنوز 10 ماه از جنگ گذشته و مشخص نیست جنگ تا چند ماه دیگر طول بکشد، به ویژه اینکه ائتلاف افراطی نتانیاهو و متحدان وی نمی‌خواهند شکست اهداف خود در جنگ غزه را بپذیرند و به این جنگ فرسایشی و بیهوده پایان دهند.

اما بر اساس معیارهای نظامی، نتایج جنگ با شمارش تعداد کشته‌ها و میزان ویرانی که یک طرف بر طرف مقابل تحمیل کند، محاسبه نمی‌شود. بنابراین همه جنایت‌های وحشیانه و ضد بشری که رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در نوار غزه به راه انداخته و قتل عام ده‌ها هزار انسان بی‌گناه، هیچ دستاوردی به اسرائیل در سطح نظامی نمی‌دهد و این جنایت‌ها تنها موجب شد، وجهه سیاه این رژیم در برابر افکار عمومی جهان کثیف‌تر از قبل گردد.

بر این اساس، صهیونیست‌ها امروز در یک بحران نظامی، اجتماعی، سیاسی و روانی بی سابقه گرفتار شده‌اند که تحمل بار ادامه آن را ندارند؛ به ویژه اینکه مشخص شده دکترین امنیتی اسرائیل پاسخگوی چالش‌های مرگباری که امروز صهیونیست‌ها با آن مواجهه‌اند، نیست.

دست و پا زدن‌های نتانیاهو برای فرار از واقعیت شکست در غزه

در این زمینه «یائیر آسولین» نویسنده و کارشناس صهیونیست در مقاله‌ای که روزنامه عبری هاآرتص منتشر کرده است، اعلام کرد: یکی از عمیق‌ترین اختلافات در جامعه امروز اسرائیل این است که بعد از گذشت 9 ماه از «شنبه سیاه» (اشاره به 7 اکتبر و عملیات طوفان الاقصی)، اسرائیلی‌ها به دو دسته تقسیم شده‌اند که یک دسته از آنها درک می‌کنند و این را می‌فهمند که ما شکست خورده‌ایم، اما دسته دوم نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند.

این نویسنده صهیونیست افزود: نتانیاهو در راس کسانی است که هنوز نمی‌توانند واقعیت شکست را بپذیرند و با وجود باتلاق بزرگ داخلی و خارجی که اسرائیل همزمان وارد آن شده، اصرار به ادامه جنگ دارند. در واقع نتانیاهو با اصرار بر ادامه کشتار غیرنظامیان فلسطینی، به دنبال افزایش طول عمر زندگی سیاسی خود است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه ,

برخی از تحلیلگران صهیونیست بر این باورند که ادامه جنگ غزه توسط نتانیاهو و با وحشی‌گری بیش از حد و بر هم زدن روند مذاکرات آتش بس، در چهارچوب تلاش برای فرار از شکست شخصی است و کشتار روزانه غیرنظامیان فلسطینی، بیانگر وضعیت شکست نظامی و سیاسی اسرائیل است که نتانیاهو همچنان می‌خواهد پذیرش این واقعیت را به تعویق بیندازد.

بعد از فروپاشی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و علنی شدن اختلافات میان مقامات این رژیم در جنگ، نتانیاهو در تلاش است تا مانع از رسیدن به هرگونه توافق جهت دستیابی به آتش بس و معامله تبادل اسرا شود. به عبارت دیگر نتانیاهو می‌خواهد بیشترین تلفات ممکن را از میان غیرنظامیان فلسطینی بگیرد، تا به این ترتیب مقاومت فلسطین را در مذاکرات تحت فشار قرار داده و مجبور به امتیاز دادن کند. نتانیاهو همچنین امیدوار به گرفتن امتیاز از جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا در سفر آینده خود به واشنگتن است، یا اینکه می‌خواهد تا زمان اعلام شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مذاکرات آتش بس را به تعویق بیندازد.

جنگ غزه بزرگترین شکست اسرائیل است

«زئیو معوز» محقق و پژوهشگر صهیونیست در این زمینه می‌گوید: نتانیاهو اکنون میان اسرائیلی‌ها به عنوان رهبر یک کابینه شکست خورده شناخته می‌شود و محبوبیت وی به شکل پیوسته در حال کاهش است. نتانیاهو به عنوان مردی شناخته می‌شود که اسرائیل را به بزرگترین شکست تاریخی خود رساند. حتی بدون در نظر گرفتن رسوایی نظامی در هفت اکتبر 2023، جنگ غزه بزرگترین شکست تاریخی اسرائیل به شمار می‌رود و همواره به عنوان شرم آورترین شکست اسرائیل در تاریخ ثبت خواهد شد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه ,

وی افزود:افشای ضعف ارتش اسرائیل و فروپاشی روحیه نظامیان در میان درگیری‌های فزاینده بین مقامات اسرائیلی که منجر به تشدید اختلافات سیاسی و اجتماعی اسرائیلی‌ها شده است، همگی نشانه‌هایی از شکست در محاسبات راهبردی اسرائیل هستند.

این پژوهشگر صهیونیست تصریح کرد: از منظر نظامی، مهم نیست که جنگ چگونه و چه زمانی به پایان می‌رسد. واقعیت این است که ما در این جنگ به شدت شکست خوردیم و مسئول یک فاجعه انسانی بزرگ در سایه واقعیتی هستیم که بیانگر انزوای عمیق و فزاینده بین‌المللی اسرائیل است و تنها دستاوردی که در این جنگ حاصل شده، ابقای نتانیاهو و باند افراطی او در قدرت است.

نتانیاهو با طولانی کردن جنگ می‌خواهد عمر سیاسی خود را بیشتر کند

«دوگلاس بلومفیلد» ناظر و تحلیلگر صهیونیست در روزنامه جروزالم پست در این زمینه می‌گوید: نتانیاهو فقط برای ماندن در قدرت می‌جنگد و جنگ را به شکلی فاجعه بار و غیر ضروری طولانی کرده است؛ زیرا هرچه جنگ طولانی‌تر شود؛ مدت زمان ماندن نتانیاهو در قدرت هم بیشتر خواهد بود و می‌تواند زمان رفتن خود به دادگاه و زندانی شدنش را به تعویق بیندازد.

وی افزود: بنابراین نتانیاهو یک بحران جدی سیاسی و امنیتی برای اسرائیل ایجاد کرده که بهای آن جان افراد، نابودی اقتصاد اسرائیل و آسیب شدید به جایگاه بین‌المللی آن است. علاوه بر مسائل داخلی، نتانیاهو خودش را درگیر اتهامات جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی می‌بیند که باید به خاطر آنها در دادگاه بین‌المللی پاسخگو باشد و بنابراین نمی‌خواهد که جنگ به پایان برسد.

بر این اساس، محاسبات غلط نتانیاهو که از طریق آنها سعی در نجات خود دارد، منجر به گرفتاری اسرائیل و ارتش آن در جنگی طولانی شده که شرایط لازم برای ادامه آن را ندارد. در این میان حمایت غربی‌ها از اسرائیل رو به کاهش است و ضعف ارتش در نبردها ثابت شده و افسانه «ارتش شکست ناپذیر اسرائیل» از بین رفته است.

تحلیلگران صهیونیست معتقدند: نتانیاهو تبدیل به نماد ضعف مدیریت سیاسی و نظامی شده و با همه این وجود هنوز به دنبال راه نجات و کسب یک پیروزی در غزه است؛ در حالی که کل جامعه اسرائیلی، حتی اگر نتوانند شکست را بپذیرند، حداقل احساس آن را دارند.

از نظر این تحلیلگران، غافلگیری و شکست بزرگ اسرائیل در هفت اکتبر، دیگر برجسته‌ترین عنوان شکست این رژیم نیست. آنها به سردرگمی ارتش اسرائیل در جنگ غزه طی ماه‌های گذشته، گسترش جبهه‌های جنگ و ناتوانی اسرائیل در مقابله با آنها اشاره و اعلام می‌کنند که در این شرایط، جرقه درگیری‌های داخلی هم به وضوح زده شده و شاهد سطح بالایی از ناامیدی و بدبینی میان اسرائیلی‌ها هستیم.

جنگ غزه و تسریع فروپاشی اسرائیل از درون

علاوه بر گزارش‌هایی که نهادهای صهیونیستی درباره مهاجرت نیم میلیون اسرائیلی از فلسطین اشغالی از زمان آغاز جنگ غزه منتشر کرده‌اند، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که از هر چهار اسرائیلی یک نفر به دنبال فرار از اراضی اشغالی است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه ,

این وضعیت بی‌سابقه بیانگر شکننده بودن ساختار رژیم صهیونیستی در مقابل مقاومت است. برای فهم بهتر این موضوع باید به آوارگی گسترده شهرک نشینان صهیونیست از شمال و جنوب فلسطین اشغالی، درگیری سیاسی و اجتماعی میان صهیونیست‌ها، فقدان احساس امنیت در جامعه اسرائیلی، فروپاشی اقتصاد، گسترش بیکاری و کاهش شدید درآمدها، کاهش قابل توجه حمایت‌های بین‌المللی و انزوای اسرائیل در سطح جهان اشاره کنیم که همه آنها اتفاقاتی بی سابقه هستند.

مورخان و تحلیلگران صهیونیست می‌گویند که روند تشکیل موجودیت اسرائیل بر مبنای یک شهرک سازی استعماری است که هدف آن، از بین بردن تمدن و فرهنگ مردم فلسطین و نابودی موجودیت آنها به روش‌های مختلف بود. از مهمترین این روش‌ها باید به وسوسه کردن یهودیان از سراسر جهان جهت مهاجرت به فلسطین اشغالی اشاره کنیم. اما امروز می‌بینیم هدفی که سران صهیونیسم دنبال می‌کردند، نتیجه عکس داده است و یهودیان اسرائیلی به دلیل عدم احساس امنیت، در حال بازگشت به کشورهایی هستند که اجدادشان از آنجا به فلسطین آمده بودند.

«دیوید بن گوریون» اولین نخست وزیر رژیم اشغالگر می‌گفت که «پیروزی و بقای اسرائیل تنها به وجود یک عامل بستگی دارد و آن مهاجرت گسترده یهودیان به اسرائیل (فلسطین اشغالی) است». راهبرد صهیونیست‌ها برای تحقق این امر، تشدید فشار علیه فلسطینیان جهت ترک سرزمین خود و آوردن یهودی‌ها از سراسر جهان به این سرزمین بود. اما اتفاقی که امروز شاهد آن هستیم عکس این حالت بوده و می‌بینیم که یهودیان ترجیح می‌دهند بروند و جان خود را در سرزمینی که متعلق به آنها نیست، از دست ندهند.

«ایلان پاپ» مورخ صهیونیست در این راستا معتقد است: وضعیت ترس و شکافی که امروز در جامعه اسرائیلی و همچنین ارتش و رهبری اسرائیل می‌بینیم، بیانگر آغاز نابودی پروژه صهیونیستی است که همه باید برای آن آماده باشند.

«گدعون لیوی» نویسنده صهیونیست هم در مقاله‌ای در روزنامه عبری هاآرتص با اشاره به پیامدهای مرگبار عملیات طوفان الاقصی برای اسرائیل، اعلام کرد: روند فروپاشی از درون و بیماری سرطان اسرائیل به مراحل پایانی خود رسیده و هیچ راهی برای درمان آن وجود ندارد و سامانه‌های گنبد آهنین، دیوارهای حائل و حتی بمب هسته‌ای هم نمی‌تواند اسرائیل را نجات دهد.

«سامی پرتز» دیگر نویسنده صهیونیستی در روزنامه عبری هاآرتص در این زمینه اعلام کرد: آنچه که امروز شاهد آن هستیم، نتیجه مستقیم جنگ نتانیاهو برای ماندن در قدرت به هر قیمتی است؛ حتی نابودی اسرائیل.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ