رکود هتل‌سازی در استانی گردشگرپذیر

اقتصاد ایران: اصفهان-صنعت هتل سازی در اصفهان بارکود مواجه شده وکمتر سرمایه‌گذاری حاضر می‌شود به این صنعت وارد شود،این در حالی است که اصفهان با جاذبه های فراوان،از مناطق بسیار گردشگرپذیر داخلی و خارجی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- عاطفه قلع ریز: سال ۹۶ بود که معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی اصفهان اعلام کرد که هتل سازی در اصفهان صرفه اقتصادی ندارد و دلیل آن را گرانی زمین عنوان کرد.

هتل‌ها در اصفهان قدمت بالایی دارند و نیاز به ساخت هتل‌های جدید در استان از دهه‌های گذشته مطرح شده است و این در حالی است که سال گذشته تنها یک هتل به مجموعه هتل‌های شهر اصفهان اضافه شد.

کریمی یکی از فعالان صنعت هتل سازی با بیان اینکه تنها ۳ هتل ۵ ستاره و ۴ هتل ۴ ستاره در اصفهان وجود دارد گفت: هتل سازی مثل هر صنعت دیگری نیازمند سرمایه گذاری‌های کلان است و از توان هر فردی بر نمی‌آید هر چند این تضمین باید برای هتل سازان باشد که در شهری اقدام به هتل سازی کنند که گردشگران بسیاری را جذب کند مسئله‌ای که در اصفهان به مرور با خشکی زاینده رود کاهش یافت.

وی با بیان اینکه افزایش هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در استان اصفهان جزو سیاست‌های یک دهه گذشته میراث فرهنگی استان بوده است، افزود: هتلداران تنها عامل تشویقی را حمایت استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی در مکان یابی و ساخت هتل‌های مجلل و ۵ ستاره که مطابق با استانداردهای بین المللی و دارای ۱۰۰ اتاق باشد، می‌دانند.

رکود هتل‌سازی در استانی گردشگرپذیر

وی ادامه داد: هزینه ساخت هر متر مربع هتل مانند هزینه ساخت مسکن بستگی زیادی به قیمت زمینی دارد که هتل در آن ساخته می‌شود. از آنجایی که هتل‌ها مساحت زیادی طلب می‌کنند و معمولاً باید در مناطق استراتژیک شهر باشند، لذا هزینه خرید زمین بسیار بالا خواهد بود و سرمایه‌گذاران آن باید توانایی مالی بالایی داشته باشند.

وی ادامه داد: معمولاً نیمی از این مبلغ سرمایه اولیه است و باقی آن نیز با حمایت‌های دولت از هتلداران و سرمایه داران به صورت تخصیص وام‌های کم بهره تأمین می‌شود و می‌تواند صنعت هتل سازی را به عنوان چهارمین صنعت درآمدزا در ایران پایدار کند.

وی تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی (دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲) را ۳.۹ میلیون نفر دانست و افزود: یکی از ارز آورترین گردشگران، گردشگران سلامت هستند که به ۳ تا ۵ هزار دلار به ازای هر گردشگر می‌رسد و با توجه به اینکه این گردشگران مدت اقامت طولانی‌تری نیز دارند، سود حاصل از ساخت هتل به منظور اقامت و رفاه حال این دست گردشگران بسیار بالا است. پس از آن گردشگران مذهبی قرار دارند که ارزآوری آن برای کشور بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است.

غلامی از دیگر فعالان حوزه صنعت هتل سازی بیان داشت: اصفهان که به جهت جذب گردشگر سالهای رو به افول رفت است هم پای آن نیز صنعت هتل سازی در این کلان شهر خوابیده است و هتلداران و سرمایه داران به جای اصفهان به مشهد رهسپار و ساخت هتل را در این شهر و حتی شهرهای خطه خلیج فارس همچون کیش که همواره شاهد ورود بسیاری از گردشگران بوده است، روی آورده اند.

وی گفت: امروزه اکثر هتل‌های اصفهان خالی از گردشگر است و در زمان‌های پیک گردشگری تنها بخشی از ظرفیت آنها پر می‌شود و این مسئله هتلداران را از اجرای برنامه‌های توسعه عقب نگه داشته است.

رکود هتل‌سازی در استانی گردشگرپذیر

هر ساله اصفهان یک قدم از صنعت هتل سازی به عقب بر می‌گردد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در عرصه صنعت هتل در سال‌های اخیر بسیار بد عمل کرده است و برخی واحدها که به اسم هتل ایجاد شده است در شأن و جایگاه استان نیست.

امیر کرم زاده افزود: شأن و جایگاه گردشگری اصفهان داشتن دست کم ۲۰ هتل پنج ستاره و چهار ستاره است.

اصفهان طی این سال‌ها نتوانسته همچون دیگر کلان شهرها روی یک محور از گردشگری و جذب یک طیف خاص از گردشگران اقدام عاجلی صورت دهد هر چند پیشنهاداتی برای جذب گردشگر ورزشی به اصفهان صورت گرفت و به ظرفیت مغفول مانده در حوزه گردشگری ورزشی در دهکده المپیک اصفهان اشاره شد یا ساخت بزرگترین چرخ فلک کشور در اصفهان اما عملاً اقدامی در این زمینه مشاهده نشد.

گفتنی است اصفهان هر ساله یک قدم از حوزه گردشگر نسبت به سایر شهرها عقب می‌رود البته که می‌تواند به جهت داشتن معادن بسیار و صنایع مختلف در این استان به جذب گردشگر صنعتی و صنعتگران از سراسر جهان اقدام کند همانگونه که در هر ساله شاهد برگزاری رویدادهای صنعتی در تراز کشوری و جهانی در استان اصفهان هستیم و غفلت متولیان حوزه گردشگری از این مسئله باعث شده که بیشتر به اصفهان نگاه مواصلاتی داشته باشند در حالی که می‌توان با برگزاری هر رویداد گردشگران صنعتی را در اصفهان پایدار کرد.

رکود هتل‌سازی در استانی گردشگرپذیر

اصفهان با ۱۰ هزار واحد صنعتی پایلوت گردشگری صنعتی در کشور شود

قابل ذکر است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهایی مانند ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، هلند و انگلستان ازجمله کشورهایی هستند که در عرصه گردشگری صنعتی، پیشگام و پیشرو بوده و با آگاهی از اهمیت این شاخه از گردشگری سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه کرده‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد این حوزه از گردشگری در ایران به‌رغم ظرفیت‌های بیشماری که در کشور وجود دارد، آن‌طور که باید و شاید، مورد توجه قرار نگرفته است.

اصفهان ۱۰ هزار واحد صنعتی دارد و رتبه اول را در کشور از این منظر به خود اختصاص داده است که می‌تواند در عرصه جذب گردشگران صنعتی به عنوان پایلوت در کشور معرفی و اقدام شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ