علی‌اف: توافقنامه صلح با ارمنستان ۹۰ درصد پیشرفت داشته است

اقتصاد ایران: رئیس‌جمهور آذربایجان با اعلام اینکه حدود ۹۰ درصد متن توافقنامه صلح با ارمنستان مورد توافق طرفین قرار گرفته، تاکید کرد: در روابط باکو و مسکو هیچ مسئله‌ای که نیاز به حل و فصل داشته باشد وجود ندارد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان شب گذشته گفت که در روابط با مسکو هیچ مسئله‌ای که نیاز به حل داشته باشد وجود ندارد. 

او گفت: «مسائلی که نیاز به توجه و حل و فصل در روابط دوجانبه با روسیه دارند، وجود ندارند و این وضعیت از مدت‌ها قبل همین‌طور بوده است. به طور کلی حتی قبل از امضای اعلامیه همکاری متحدانه، ما تمام مسائل را بر اساس اصل تفاهم و احترام متقابل، در نظر گرفتن منافع یکدیگر و با توجه به تاریخ مشترک چند صد ساله و روابط میان مردم‌مان حل و فصل کرده‌ایم.»

رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین اعلام کرد که تا پایان سال 2024، احتمالاً چندین دیدار با رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، انجام خواهد داد.

او گفت: «در این اواخر شدت ملاقات‌ها در بالاترین سطح افزایش یافته و این مسئله مورد نیاز بود. ما ملاقات‌هایی با رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین داشتیم، هم در مسکو در ماه آوریل و هم در حاشیه رویداد سازمان همکاری شانگهای در ابتدای همین ماه. به احتمال زیاد تا پایان سال ملاقات‌های بیشتری نیز خواهیم داشت و موضوعات زیادی برای بحث وجود دارد.»

علی‌اف: توافق صلح با ارمنستان تا 90 درصد آماده است

الهام علی‌اف همچنین اعلام کرد که بخش اعظم متن توافقنامه صلح با ارمنستان مورد توافق قرار گرفته است.

او گفت: «در مورد توافق صلح، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط وزارت امور خارجه، 80-90 درصد متن توافقنامه مورد توافق قرار گرفته است.»

رئیس‌جمهور آذربایجان افزود که ارمنستان موافقت کرده که مفاد و اصطلاحات مربوط به قره‌باغ را از این سند حذف کند و «بدین ترتیب پیشرفت در فرآیند عادی‌سازی روابط باکو و ایروان حاصل شده است.»

علی‌اف همچنین اشاره کرد که دو مسئله همچنان باز مانده‌اند. او گفت: «اولاً ارمنستان و آذربایجان باید به طور مشترک به سازمان امنیت و همکاری اروپا پیشنهاد انحلال گروه مینسک را ارائه دهند؛ ثانیاً، باکو منتظر پاسخ مثبت ایروان به بسته پیشنهادی است.»

وی توضیح داد: در واقع اقدام دوم تغییر متن قانون اساسی ارمنستان است. طرف آذربایجانی نمی‌خواهد در امور داخلی ایروان دخالت کند، اما قانون اساسی ارمنستان به اعلامیه استقلال این کشور اشاره می‌کند که در آن به‌ صراحت درباره «اتحاد» ارمنستان با قره‌باغ کوهستانی صحبت می‌شود.

رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد که تا زمانی که این مفاد در قانون اساسی ارمنستان وجود داشته باشد، توافق صلح ممکن نیست، زیرا قانون اساسی «برتر از هر سند دیگری از جمله معاهدات بین‌المللی» است.

علی‌اف نتیجه‌گیری کرد: «ما نمی‌خواهیم با وضعیتی مواجه شویم که آنها یک روز نظرشان را تغییر دهند و ما مجبور شویم دوباره همان کاری را انجام دهیم که در سپتامبر سال گذشته انجام شد.»

در اواخر ماه مه اعلام شد که جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیروهای نظامی خود را از بخش مرزی در منطقه تاووش خارج کرده و حفظ امنیت آنجا را به نیروهای مرزبانی سپرده‌اند. در اواسط ماه آوریل، دیداری بین کمیسیون‌های دولتی ارمنستان و آذربایجان برای تعیین خطوط مرزی بین دو کشور برگزار شد. در آن زمان، ایروان و باکو تصمیم گرفتند که تصمیم خود در مورد مرزها را بر اساس اعلامیه آلماتی از سال 1991 بگیرند و در نتیجه این تصمیم، چهار روستای ارمنستان به کنترل آذربایجان درآمد.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ