اسارت اهل بیت (ع) مکمل حادثه کربلا است

اقتصاد ایران: گناوه- امام جمعه گناوه گفت: کربلا، مدیون حضرت زینب (س) و اسرا و اهل بیت (ع) است که پیام رسان خون امام حسین (ع) و شهدا شدند و این اسارت علت ماندگاری و مکمل حادثه کربلا است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی شنبه شب در مراسم دهه دوم محرم در حسینیه ابوالفضل العباس (ع) گناوه اظهار داشت: هر حادثه‌ای در عالم بخواهد استمرار داشته باشد نیازمند علتی است که آن را زنده نگه دارد.

امام جمعه گناوه افزود: در تعابیر گفته می‌شود که پیامبر (ص) دین اسلام را آورد و امام حسین (ع) علت مبقیه دین اسلام و رمز ماندگاری حادثه کربلا نیز اسارت آل الله (ع) بیان شده است.

وی ادامه داد: دشمن بعد از جنایت‌های سخیفی که در سرزمین کربلا مرتکب شد، دست به جنایت دیگری زد و اهل بیت (ع) را به اسارت برد.

حجت الاسلام رکنی حسینی با اشاره به اهداف دشمن از به اسارت بردن اهل بیت (ع) و بالا بردن سرهای شهدا بر نیزه در شهرها یادآور شد: ایجاد رعب و وحشت در جامعه هدف نخست دشمن ا این اقدام بود و می‌خواست رعب و وحشت در جامعه ایجاد کند تا کسی جرأت قیام و حرکتی علیه حکومت آنها را پیدا نکند.

وی انتقام جویی، کینه و عداوت دشمن را دومین علت اسارت خاندان اهل بیت (ع) بیان کرد و ادامه داد: دومین علت به اسارت بردن اهل بیت (ع)، کینه و عداوتی بود که از زمان امیرالمومنین علی (ع) بر دل این دشمنان مانده بود و درصدد انتقام جویی بودند و می‌خواستند انتقام کینه و شکستی که در جنگ‌های بدر، خیبر، حنین خورده بودند را با این کار بگیرند.

امام جمعه گناوه تصریح کرد: حضرت زینب (س) به عنوان پیام رسان حادثه کربلا، با وجود مصائب و سختی‌ها بسیار زیاد و شهادت فرزندان و نزدیکان خود، اما پس از این حادثه به گونه‌ای عمل کرد که صبر ایشان ملائک آسمان را متعجب ساخته است.

وی با اشاره به نقش مهم اقدامات و روشنگری‌های اسرا کربلا در معرفی اهداف نهضت امام حسین (ع)، ادامه داد: ابزار تبلیغ، ابزار مهمی است و یکی از ابزار مهم تبلیغ اهل بیت (ع) بعد از حادثه کربلا رجز خوانی و شعر بود که به هر مناسبتی پیرامون حادثه کربلا شعر می‌خواندند و رجزخوانی می‌کردند.

امام جمعه گناوه با بیان اینکه خطبه‌های اهل بیت (ع) دومین ابزار تبلیغ پس از حادثه کربلا بودند، ادامه داد: در حالی که اسارت آل الله تهدید دشمن بود اما حضرت زینب (س) از این فرصت تهدید به خوبی استفاده کرد و با خطبه‌ها خود دشمن را رسوا کرد.

اسارت اهل بیت (ع)  مکمل حادثه کربلا است

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) در کوفه و شام خطبه‌های بسیار مؤثر خواند؛ افزود: این خطبه‌ها با فصاحت و بلاغت و در عالم بی نظیر بودند.

حجت الاسلام رکنی حسینی یادآور شد: امام سجاد (علیه‌السّلام) در حق حضرت زینب (علیها السلام) فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» و خطبه‌های آن حضرت همگی اقتباسی از آیات قرآن کریم است.

وی گفت: حضرت زینب (س) در کوفه خطبه‌ای خواند که همه را متحیر کرد و نقش مهم این خطبه‌ها، بلاغت‌ها، شجاعت و قدرت بیان باعث ماندگاری حادثه کربلا شد.

امام جمعه گناوه بیان کرد: دشمن تا ۱۹ محرم اسرا کربلا را در کوفه نگه داشتند و پس از آن با دست خود مبلغانی راستین و با فصاحت و بلاغت را به شام، قلب حکومت یزید بردند که باعث رسوایی بیشتر دستگاه ظالم دشمنان شد.

حجت الاسلام رکنی حسینی با بیان اینکه در شام نیز بر حضرت زینب (س) بسیار سخت و دشوار گذشت اما هرگز از اهداف قیام کربلا و امام حسین (ع) غافل نبود زیرا باید پیام رسان خون شهدا باشند.

وی خاطرنشان کرد: اسرا کربلا با استفاده مناسب از ابزارهای تبلیغی رجز و شعرخوانی و خطبه خوانی توانستند با روشنگری‌های خود نهضت عاشورا و اهداف قیام امام حسین (ع) را حفظ کنند.

امام جمعه گناوه گفت: کربلا، مدیون حضرت زینب (س) و اسرا اهل بیت (ع) است که پیام رسان خون امام حسین (ع) و شهدا شدند و این اسارت علت باقی ماندن و مکمل حادثه کربلا است.

وی گفت: به برکت خطبه‌های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و روشنگری‌های اسرا کربلا، امروز واقعه کربلا و ذکر و نام امام حسین (ع) در جهان زنده است و غوغایی به پا کرده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ