اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با پشه آئدس در خوزستان آغاز شده است

اقتصاد ایران: اهواز - با توجه به گزارش‌هایی از حضور پشه آئدس مهاجم در برخی نقاط کشور،دانشگاه علوم پزشکی اهواز اقدامات پیشگیرانه گسترده‌ای را درسطح خوزستان آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، همایون امیری مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان خوزستان ظهر امروز شنبه در گفت و گویی رسانه‌ای اظهار کرد: از زمان شناسایی اولین موارد پشه آئدس مهاجم در کشور، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در راستای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، اقدامات مراقبتی و پایش دقیقی را در حیطه‌های انسانی و حشره‌شناسی در سطح استان آغاز کرده و این اقدامات همچنان ادامه دارد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: برای ارتقای آگاهی کارکنان بهداشت و درمان، پزشکان و افراد درگیر در مراقبت بیماری، جلسات آموزشی متعددی به صورت حضوری و وبیناری برگزار شده است.

وی اضافه کرد: به منظور بررسی وضعیت ناقل و عدم استقرار پشه آئدس، اقدامات مراقبت حشره‌شناسی از جمله "اویترپ گذاری" و "بررسی‌های لاروی" در نقاط پرخطر مانند فرودگاه‌ها، بنادر، پایگاه‌های مرزی، ایستگاه‌های راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری انجام شده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان خوزستان بیان کرد: همچنین برای شناسایی زودهنگام بیماران احتمالی، مراقبت انسانی در پایگاه‌های مرزی و شهرستان‌های هدف بر اساس نظام مراقبت سندرمیک انجام می‌شود و چنانچه بیماری شناسایی شود، در بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار خواهد گرفت.

امیری با بیان اینکه پشه آئدس مهاجم ناقل بیماری‌های خطرناکی مانند تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا است، تصریح کرد: این بیماری‌ها می‌توانند علائم شدیدی مانند تب، سردرد، درد عضلانی و مفصلی و بثورات پوستی ایجاد کنند و در موارد شدید، کشنده باشند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از گزش پشه آئدس و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آن در کشورها یا استان‌هایی که پشه آئدس در آنها مستقر شده است باید اقداماتی نظیر استفاده از لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند، استفاده از پشه بند در هنگام خواب، استفاده از مواد دافع حشرات و از بین بردن آب‌های راکد را انجام داد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان خوزستان اظهار کرد: پراکندگی پشه آئدس مهاجم در کشور رو به گسترش است و در برخی از استان‌های همجوار خوزستان نیز شناسایی شده است. این نوع پشه علاقه زیادی به محیط‌های سیاه مانند لاستیک‌های فرسوده دارد بنابراین این لاستیک‌ها باید جمع‌آوری شوند. این پشه در مانداب‌ها تخم‌گذاری و تکثیر پیدا می‌کند؛ لذا ماندآب‌ها نیز باید حتماً خشک شوند.

امیری افزود: به منظور مقابله با گسترش آئدس‌های مهاجم، شرح وظایف مفصلی در سطح ملی برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط از سوی کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور تعیین شده که توسط استانداری خوزستان به متناظران استانی آنها ابلاغ شده است. به همین خاطر لازم است که همه دستگاه‌های اجرایی مذکور، اقدامات لازم را که عمدتاً فعالیت‌های مرتبط با بهسازی محیط برای از بین بردن زیستگاه‌های مساعد برای لارو پشه به شمار می‌رود به نحو مطلوب انجام دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ