نتیجه‌ی چینش فعلی شورای راهبری، عملی شدن شعارهای پزشکیان نیست

اقتصاد ایران: دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در رابطه با تشکیل دولت فراجناحی و تقویت وفاق ملی توسط پزشکیان گفت: از داخل چنین چینشی که شورای راهبری دارد، آن چیزی که آقای پزشکیان می‌گوید برنمی‌آید.

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در رابطه با اعضای شورای راهبردی تشکیل کابینه چهاردهم بیان کرد: جایگاهی را که هم اکنون آقای پزشکیان در آن قرار گرفته است حساس می‌دانم و فکر می‌کنم این موقعیت برای شخص او تاریخی است. با توجه به این‌که در صحبت‌های خود خطاب به مردم گفت برای تشکیل دولت از نظر کارشناسان کمک می‌گیرد، اجرای برنامه هفتم را عملیاتی می‌کند، همچنین خود را متعهد به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری معرفی می‌داند، حالا انتظارات همه را بر روی رفتار خود متمرکز کرده است.

وی شورای راهبری را که رئیس جمهور منتخب تعیین کرده است مهم دانست و ادامه داد: تا زمانی که آقای پزشکیان اعضای کابینه خود را معرفی نکرده است، هیچکس نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد. الان به طور دقیق نمی‌توانیم بگوییم که آیا رفتار او متناسب با حرف‌هایی که در مناظره‌ها می‌گفت هست یا خیر.

پزشکیان خود را در موقعیت حساسی قرار داد

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی رفتارهای رئیس جمهور منتخب پیرامون مشکلات روز جامعه را موجب برانگیختگی حساسیت‌ها نسبت به تصمیم‌های مسعود پزشکیان خواند و افزود: او در بین مردم می‌رود و در رابطه با مطالبات مردم نظیر گرانی، اشتغال، مسکن، همین‌طور مباحثی نظیر دلار صحبت می‌کند. فکر می‌کنم این بحث‌ها او را در موقعیت حساسی قرار می‌دهد. او هم‌اکنون آقای ظریف را به کاری گماشته است که موضوع بسیار حساسی است و همه ما تجربه آقای ظریف را در موضوع برجام داریم. راجع به افشاگری‌هایی که انجام داده بود و تنش‌هایی به وجود آورد، حرف‌هایی راجع به حمله نکردن ایران به رژیم صهیونیستی و نزدیکی او و افرادی که شعار نه غزه نه لبنان سر می‌دادند به خاطر داریم.

ممکن است در پس انتخاب ظریف حکمتی نهفته باشد

شاکری همچنین در رابطه با انتخاب و حضور ظریف توسط پزشکیان، گفت: من باور نمی‌کردم آقای پزشکیان چنین تصمیمی بگیرد. البته ممکن است در پس آن حکمت‌هایی نهفته باشد که بعدها مشخص شود. اما شخص آقای ظریف و تک تک افرادی که نوشته و راهبرد آن‌ها در روزنامه‌ها و شبکه‌های رسانه‌ای مشخص است؛ بعید می‌دانم بتوانند خواسته‌های آقای پزشکیان را برآورده کنند و به طور بی‌طرفانه در تعیین کابینه نظر دهند.

وی ادامه داد: بار آقای پزشکیان بسیار سنگین است اما از آن‌جایی که باید صبر انقلابی پیشه کنیم و قبل از آن‌که او کابینه خود را معرفی کند لازم است که همه دوستان خودنگهدار باشند، انتظاراتشان را بر اساس صحبت‌های مقام معظم رهبری که برای موفقیت رئیس جمهور در پیام تبریک به او اعلام داشتند، تنظیم کنند. ممکن است این شورای راهبری صرفاً نظر مشورتی دهند و منشأ تصمیم سازی و اثر برای دولت چهاردهم نباشد.

پزشکیان در نهایت اعضای کابینه را معرفی می‌کند

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی به قدرت شخص رئیس جمهور منتخب تاکید کرد و گفت: در مورد این‌که آیا شورای راهبری می‌تواند برای تحقق تشکیل دولت فراجناحی عمل کند، باید به قدرت آقای پزشکیان توجه کنیم که اگر خودش به این مجموعه اشراف داشته باشد، می‌تواند و در نهایت او تعیین کننده است. هم اکنون جریان اصلاح طلبی می‌خواهند حداکثر مطالبات خود را که گنگ هم نیست و بسیار مشخص است، محقق کنند. برخی از این‌ها طیفی هستند که اصلاً انقلاب را بیهوده می‌دانند و برخی نیز مکتب امام را ناقص می‌دانند. حتی برخی از آن‌ها اصل ولایت فقیه را موضوعی مازاد و اضافه می‌دانند که مانع مدنیت، عدالت و آزادی است.

شاکری افزود: برخی از این افراد نظرات خود را پنهان هم نمی‌کنند. همچنان که راجع به نظارت استصوابی شورای نگهبان، که امام و مقام معظم رهبری به آن قائل هستند و در خود قانون اساسی قید شده است که تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است این را به نوعی دیکتاتوری و مهندسی تشبیه می‌کنند در حالی که در تمام مجالس و شوراهای شهر و ریاست جمهوری‌هایی که تا کنون تشکیل شده‌؛ تعداد موقعیت‌هایی که آن‌ها کسب کرده‌اند بیش از رقبایشان که نیروهای انقلاب هستند، بوده است. کارنامه‌شان مشخص است با وجود این همه مطالب و مسائلی که راجع به اعتماد نکردن به غرب گفته شده است.

روحانی در مورد لغو تحریم‌ها با برجام با صدای بلند دروغ گفت

وی صحبت‌های روحانی رئیس جمهور اسبق را که گفته بود با برجام همه تحریم‌ها لغو می‌شود را دروغ دانست و گفت: روحانی گفته بود با برجام تمامی تحریم‌ها فرو خواهد ریخت و این یک دروغ بزرگ تاریخی بود که رئیس جمهور با صدای بلند گفت. الان این آقایان می‌گویند ما همین که بیاییم به دنبال همین قضیه هستیم در حالی که یک کار عبث است و گزیده شدن چندباره از یک سوراخ است.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در رابطه با ترکیب شورای راهبری، اظهار کرد: به نظر می‌رسد آقای پزشکیان در اضطرار این تصمیم‌ها را گرفته است و یا به نوعی می‌خواهد یک میدان را باز کنند که همه حرف‌ها رو بشنوند ولی از داخل چنین چینشی، آن چیزی که آقای پزشکیان می‌گوید بر نمی‌آید و برای ما قابل فهم نیست. افرادی هستند که نه نوشته‌های ۵ سال قبل آن‌ها، بلکه صحبت‌های امروزشان در روزنامه‌ها و احزابی که دارند گویای این است که آمدند که دعوا کنند. آقای پزشکان می‌توانست از چهره‌های ناشناخته صاحب نظر در عرصه‌های کارشناسی استفاده کند و این‌طور جلب اطمینان می‌کرد.

پزشکیان می‌توانست ۴۰ لایحه مورد نیاز برنامه هفتم را آماده کند

شاکری ضرورت نیاز امروز جامعه را کاری شبانه روزی معرفی کرد و ادامه داد: باید کار شبانه روزی انجام شود تا به لوایح مورد نیاز برسیم چرا که دولت باید ۴۰ لایحه را طبق برنامه هفتم توسعه آماده کند. جا داشت آقای پزشکیان عده‌ای را می‌گمارد تا آن‌ها ۴۰ لایحه را آماده کنند که به محض این‌که دولت تنفیذ شد، این را به مجلس ارائه دهند. به جای آن در بحث معرفی وزرا ورود کردند.

وی برخی از اعضای شورای راهبری را دارای سابقه مشخص و حرف‌های مشخص دانست و گفت: در تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی و مسائل نظیر آن همین‌طور زیر بار فشارهای آمریکا رفتن؛ پذیرش تحمیل‌های غرب؛ برخی از این افراد سابقه مشخص دارند. انتظار داریم آقای پزشکیان با درایت و شفافیتی که دارد طبق فرمایش حضرت آقا که فرمودند «افرادی را که با مکتب امام زاویه دارند به کار نگیرید، آن‌هایی که اهل رعایت مسائل شرعی نیستند، همین‌طور کسانی که هنوز در مورد آمریکا و صهیونیست تردید دارند را به کار نگیرید»، عمل کند.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد در این ایام عاشورا و کربلا که آقای پزشکیان هم بسیار به این مسائل مقید هست، موضوع تشکیل کابینه را به درستی پیگیری کند و محبوبیت متراکمی را که در اثر وعده‌ها و پیامی که مقام معظم رهبری برای انتخاب او دادند، ایجاد شده است به عنوان یک سرمایه بزرگ حفظ کند. سرمایه به راحتی به دست می‌آید اما به سادگی هم به آتش کشیده می‌شود و بر باد می‌رود. امیدوارم که این اتفاق نیفتد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ