رهاسازی آب سدهای حوضه آبریزکارون بزرگ طبق برنامه ابلاغی سالانه

اقتصاد ایران: رییس حوضه آبریز کارون بزرگ گفت: برنامه منابع و مصارف سدهای زنجیره‌ کارون بزرگ، همانند سال‌های گذشته در ابتدای سال‌آبی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، فراز رابعی رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ اظهار کرد: سابقه برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از مخازن حوضه کارون قدمت پنجاه ساله دارد و تجارب بسیار خوبی توسط کارشناسان این حوضه در طول این سال‌ها به‌دست آمده است.

وی افزود: مدل‌های متنوع و به‌روز شبیه‌سازی و بهینه‌سازی مخازن سدها و مدل‌های پیش‌بینی جریان در این حوضه، توسعه داده شده و مطابق آن‌ها هر ساله برنامه‌ریزی خیلی خوبی چه در بخش مدیریت سیلاب چه در بخش مدیریت تنش خشک‌سالی و چه در تدوین برنامه منابع و مصارف انجام می‌شود.

رابعی خاطرنشان کرد: می‌توان اطمینان داد که در صورت رعایت این برنامه، قطعاً بهینه‌ترین حالت رهاسازی از مخازن صورت خواهد گرفت.

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ با بیان اینکه برای میزان رهاسازی از مخازن سدها ملاک، برنامه منابع و مصارف ابلاغی است، گفت: در نیمه نخست سال آبی گذشته، به‌خصوص در فصل پاییز با کمترین بارش‌ها و به‌طبع کمترین آوردها در مخازن سدها مواجه بودیم؛ به‌طوری که در ۶ ماه نخست سال آبی گذشته، میزان ورودی به مخازن حوضه حدود ۵ میلیارد مترمعکب یعنی حدود ۴۰ درصد کمتر از نرمال بود.

وی اضافه کرد: با وجود این اتفاق با برنامه‌ریزی که صورت گرفت، از سال گذشته مخازن سدها را در شرایطی آبگیری کردیم که در ابتدای سال آبی، موفق شدیم با کمترین مشکل و چالش، کشت پاییز و زمستانه را به سرانجام برسانیم.

رابعی گفت: با این‌که آورده‌های ما کمتر از ۴۰ درصد زیر نرمال بود اما سطح کشت گندم که کشت غالب در این حوضه است حدود ۴۰۰ هزار هکتار بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ که ۲۷۵ هزار هکتار بود، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های که صورت گرفته و میزان رهاسازی به شکلی بوده که هم نیاز پایین دست به‌طور کامل تأمین شد و هم بدون اعمال تنش و کمبود به نیازهای پایین دست، سایر نیازهای شرب و صنعت در حوضه را نیز تأمین کرده است.

رابعی، انحراف از برنامه را در ۶ ماه نخست بسیار ناچیز خواند و گفت: در ۶ ماه نخست سال میزان رهاسازی کاملاً مطابق برنامه صورت گرفته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ