سالیوان: ایران اقدامی به سمت دستیابی به سلاح اتمی نکرده است

اقتصاد ایران: مشاور امنیت ملی کاخ سفید اذعان کرد که ایران تصمیمی که نشان دهد به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است، اتخاذ نکرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اذعان به اینکه ایران به‌دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست، مدعی شد که در صورت چنین تصمیمی، تهران با واشنگتن به مشکل جدی بر خواهد خورد!

اظهارات سالیوان در حالی مطرح شده که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی است ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به‌دنبال مواد شکافت‌پذیر بوده است!

سالیوان اما با ارائه نظری متفاوت از بلینکن گفت: در حال حاضر از جانب ایران اقدامی دال بر تصمیم به ساخت بمب اتمی، مشاهده نکرده‌ام.

وی در ادامه با تکرار ادعاهای قبلی مقامات آمریکایی و زیر سوال بردن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تهران، مدعی شد: اگر آنها چنین تصمیمی بگیرند، به مشکلی جدی با آمریکا برخواهند خورد.

با این حال، هم سالیوان و هم بلینکن به طور جداگانه در مجمعی امنیتی در کلرادو گفته‌اند که واشنگتن هر گونه نشانه‌ای مبنی بر تصمیم ایران جهت تسلیح برنامه هسته‌ایش را به دقت رصد می‌کند.

پس از خروج یک‌طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹، تهران روند پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را از سر گرفت.

بلینکن همچنین مدعی شده است که ایران پس از عملیات «وعده صادق» علیه تل‌آویو که ۱۳ آوریل انجام شد، بیشتر و بیشتر درباره سلاح هسته‌ای حرف می‌زند! وی بدون اشاره به برخورد دقیق موشک‌ها و پهپادهای ایران به اهداف و مواضع مشخص‌شده در تل‌آویو در نخستین حمله مستقیم تهران به رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدام تروریستی صهیونیست‌ها و حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، مدعی شد که عملکرد ضعیف تسلیحات متعارف ایران در این حمله آنها را بیشتر به سمت سلاح هسته‌ای سوق داده است!

این ادعا در حالی مطرح شده که پس از عملیات «وعده صادق»، رسانه‌های معتبر آمریکایی در گزارش‌هایی جداگانه به دقت و البته شدت «کنترل‌شده» این عملیات اشاره کردند.

بلینکن مدعی شد: در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که ایران عملاً به سمت تولید مواد شکافت‌پذیر حرکت کرده است!

وی تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج از برجام را مورد انتقاد قرار داد. ترامپ در آن برهه این توافق را «معیوب» خوانده بود.

بلینکن مدعی شد: ایران به جای اینکه دست کم یک سال تا داشتن ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله داشته باشد، حالا احتمالاً یک یا دو هفته با آن فاصله دارد؛ جایی که هم‌اکنون در آن قرار داریم، نقطه خوبی نیست!

وی در ادامه گفت: در حال حاضر آنها سلاح نساخته‌اند اما وقتی آن چیزها، مواد شکافت‌پذیر، وسیله انفجاری و.. را کنار هم بگذارید، یعنی یک سلاح هسته‌ای دارید!

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ