آشوب و قطعی جهانی فاجعه‌بار IT، باعث تجدیدنظر سرمایه‌گذاران و مشتریان CrowdStrike خواهد شد

اقتصاد ایران: قطعی گسترده‌ی IT در پی آپدیت معیوب شرکت CrowdStrike باعث شده است سرمایه‌گذاران و مشتریان به‌دنبال تجدید نظر در همکاری با این شرکت باشند.

شرکت امنیت سایبری CrowdStrike دیروز به‌دلیل انتشار به‌روزرسانی معیوب نرم‌افزارش باعث ایجاد اختلال در کسب‌وکارهای سراسر جهان شد.

سهام CrowdStrike پس از قطعی گسترده‌ی IT، بیش از ۱۱ درصد کاهش یافت. مشکل نرم‌افزاری CrowdStrike، خدمات عمومی را تعطیل، پروازها را متوقف و پخش برنامه‌های برخی از شبکه‌های تلویزیونی را دچار وقفه کرد.

CrowdStrike پیش از مشکل یادشده به ارزش بازار حدود ۸۳ میلیارد دلار رسیده بود. این شرکت با نزدیک به ۳۰ هزار مشترک در سراسر جهان، از محبوب‌ترین ارائه‌دهندگان سیستم‌های امنیت سایبری در جهان است و پیش از فاجعه‌ی دیروز به‌دلیل رشد و حاشیه‌ی سود بالا، مورد علاقه‌ی سرمایه‌گذاران بود.

به‌گزارش رویترز، قطعی گسترده‌‌ی IT باعث شده است تا مشتریان و سرمایه‌گذاران میزان وابستگی خود به CrowdStrike را دوباره ارزیابی کنند و جایگزین‌هایی مانند Palo Alto Networks و SentinelOne را که همگی با رشد ارزش سهام مواجه شده‌اند، بررسی کنند.

گیل لوریا، تحلیلگر ارشد نرم‌افزار می‌گوید: «مشکل CrowdStrike یادآور این است که سیستم‌های محاسباتی جهانی ما چقدر پیچیده و درهم‌تنیده هستند و چقدر در برابر اشتباه و خطا آسیب‌پذیرند. اکثر شرکت‌ها واقعاً جایگزینی برای مایکروسافت ندارند، اما برای امنیت سایبری جایگزین‌هایی وجود دارد. [قطعی IT] شاید باعث شود بسیاری از شرکت‌ها در مورد محصول امنیتی‌ای که استفاده می‌کنند تجدید نظر کنند.»

گفته می‌شود مسئولین امنیت در شرکت‌های مختلف، نارضایتی خود را از CrowdStrike ابراز کرده‌اند؛ اما برنامه‌ای برای قطع همکاری با این شرکت ندارند.

تحليلگران بر اين باورند که اگرچه وقايع ۲۹ تیر برای CrowdStrike مخرب بود، باعث نمی‌شود که رقبا به‌دليل اين حادثه سهم قابل توجهی از بازار را از آنِ خود کنند.

  • هرج‌و‌مرج غیرمنتظره؛ آپدیت معیوب یک شرکت، صفحه آبی مرگ را به جان کامپیوترهای سراسر دنیا انداخت

دن ایوز، تحلیلگر Wedbush Securities می‌گوید: «مشکل CrowdStrike به‌طور واضح یک رسوایی بزرگ برای این شرکت است و سهامش تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.»

او اشاره می‌کند که این حادثه ناشی از یک به‌روزرسانی فنی بوده است و نه یک حمله‌ یا تهدید سایبری.

جورج کورتز، مدیرعامل CrowdStrike ضمن عذرخواهی از مردم و کسب‌وکارها به‌خاطر ایجاد مشکل صفحه‌ی آبی مرگ عذرخواهی کرد و گفت: «ما عمیقاً بابت چالش پیش‌آمده برای مشتریان، مسافران و هر کسی که تحت‌تأثیر این موضوع قرار گرفته است، متأسفیم. اتفاق امروز یک حادثه‌ی امنیتی یا سایبری نبود. ما با همه‌ی مشتریان آسیب‌دیده همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم آن‌ها می‌توانند به مشتریان خود خدمات ارائه کنند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ