دادگاه رسیدگی به پرونده عرضه خارج از شبکه آرد برگزار شد

اقتصاد ایران: نخستین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به پرونده عرضه خارج از شبکه آرد استان گلستان با ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مزیدی امروز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به پرونده عرضه خارج از شبکه آرد استان گلستان با ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مزیدی امروز برگزار شد.

قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین مزیدی در ابتدای جلسه دادگاه علنی رسیدگی به پرونده عرضه خارج از شبکه آرد استان گلستان گفت: این پرونده پس از صدور کیفرخواست در دادسرای گرگان به شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال‌گران نظام اقتصادی مستقر در استان گلستان در گرگان ارجاع شده است.

در ادامه جلسه دادگاه، محسن صداقت نماینده دادستان، کیفرخواست ۱۵ متهم این پرونده را قرائت کرد.

در این کیفرخواست متهمان ردیف اول تا پانزدهم به تحصیل مال از طریق نامشروع، اخلال کلان در نظام تولیدی کشور از طریق سوءاستفاده عمده از فروش غیرمجاز مواد اولیه در بازار آزاد خرید و فروش غیرمجاز در مجموع بیش از ۲ میلیون کیسه آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ و کسب عوائد کلان متهم هستند.

محسن صداقت در جلسه دادگاه گفت: این پرونده به عنوان یکی از مهم‌ترین پرونده‌های حوزه ارزاق عمومی در سطح استان گلستان است که طی چند سال گذشته تحقیقات گسترده‌ای برای کشف ابعاد مختلف این اقدامات مجرمانه انجام شده است.

وی افزود: گندم، آرد و نان از مهم‌ترین ارکان سفره غذایی مردم استان و کشور است که تخلفات این حوزه تأثیر مستقیم این تخلفات بر سفره مردم و نارضایتی‌های عمومی دارد به طوری که خروج غیرمجاز آرد یارانه‌ای توسط این افراد در سال‌های وقوع جرم، سبب شلوغی نانوایی‌ها و تشکیل صف‌های طولانی در نانوایی‌ها و فشار به مردم به ویژه اقشار کم درآمد استان شده بود.

نماینده دادستان ادامه داد: متهمان حواله‌های آرد خبازان را با قیمت توافقی می‌خریدند و پس از تعویض کیسه‌های آرد، از استان خارج و به عنوان آرد نول به کارخانه‌های کیک و کلوچه و همچنین نانوایی‌های آزادپز در سایر استان‌های کشور به ویژه مشهد و تهران به فروش می‌رفت.

صداقت ادامه داد: در یک مورد متهمان هزار تا سه هزار کیسه آرد را از چرخه توزیع دولتی خارج می‌کردند و در بازار آزاد می‌فروختند.

نماینده دادستان گفت: در تحقیقات مشخص شد این متهمان با دست کم ۵۰ نانوا از گلستان و ۱۵۰ نانوا از سایر استان‌های کشور از طریق یک گروه در فضای مجازی در ارتباط بودند.

وی ادامه داد: کد کاربری نانوایان متخلف در اختیار متهمان بود و کارهای مربوط به ثبت سفارش را انجام و از طریق هماهنگی با کارخانه‌های آرد، کیسه‌های آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای از چرخه توزیع دولتی خارج می‌شد و سر از بازار آزاد در می‌آورد.

نماینده دادستان گفت: شاید مبالغی که نانوایان به ازای هر حواله دریافت می‌کردند به نظر کم بیاید، اما اگر در مقیاس کلان ۲ میلیون کیسه محاسبه کنیم، عدد بزرگی می‌شود و این عدد جدای از مابه التفاوتی است که دلالان در بازار این آردهای دولتی را به قیمت آزاد می‌فروختند و به جیب می‌زدند.

صداقت در پایان این کیفرخواست از دادگاه برای متهمان، اشد مجازات را تقاضا کرد.

پس از پایان قرائت کیفرخواست، قاضی مزیدی با طولانی شدن زمان جلسه، ختم جلسه اول را اعلام کرد و جلسه دوم رسیدگی به یکشنبه ۷ مرداد موکول شد.

گفتنی است این پرونده مشتمل بر ۴۴ جلد و بیش از ۸ هزار صفحه است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ