پوست‌اندازی ادبیات دینی کودک با حضور روحانیون

اقتصاد ایران: در دورهٔ قاجار و با رواج صنعت چاپ یکی از گروه‌هایی که به تألیف کتاب برای کودکان و نوجوانان پرداختند، روحانیون بودند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «ادبیات دینی کودک و نوجوان در جهان پیشامدرن» نوشته سیدعلی کاشفی خوانساری که توسط انتشارات بین‌المللی جمال منتشر شده است. نویسنده در این کتاب طی یک مقدمه و هفت فصل، مصادیق و نمونه‌های ادبیات دینی کودک و نوجوان از روزگار کهن تا میانه دوره قاجار و آغاز صنعت چاپ را بررسی و تحلیل کرده است.

در کتاب «ادبیات دینی کودک و نوجوان در جهان پیشامدرن» پس از بحث درباره موضوع، حدود، دوره‌های تاریخی و درون‌مایه ادبیات دینی کودک و نوجوان، جلوه‌‌گری این آثار در دوره‌های گوناگون تاریخی بررسی شده است.

ادبیات دینی کودک و نوجوان در ایران پیش از اسلام، یونان، روم، چین و هند باستان، کتاب‌های دینی در قرون وسطی، کودکی در تمدن اسلامی و آموزه‌های دینی در متون فارسی از قرن سوم تا سیزدهم هجری از جمله عناوین این کتاب هستند.

فصل چهارم کتاب به قصص و حماسه‌های دینی برای کودکان و نوجوانان و فصل پنجم کتاب به ادبیات دینی در مکتب‌خانه‌ها اختصاص یافته است.

در بخشی از فصل سوم کتاب ذیل مبحث آموزه‌های دینی برای کودکان و نوجوانان در ادبیات فارسی می‌خوانیم: «از دیگر کتاب‌های دارای مضمون مذهبی و از معدود کتاب‌هایی که به طور مشخص دختران را مخاطب قرار می‌داد، «کلثوم ننه» است.

این کتاب را یکی از روحانیان به نام آقا جمال‌الدین خوانساری در دوره صفوی تألیف کرد و در حقیقت مضمون آن اصلاح‌طلبی دینی بود.

نویسنده در این کتاب به ذمّ و هجو اعتقادات خرافی زنان و پیرزنان که ظاهر مذهبی دارند، می‌پردازد و سعی دارد دین را از پیرایه‌ها و خرافات بزداید. در قرون اخیر برخلاف قرون اولیه تمدّن اسلامی، نوعی فاصله میان روحانیون و مردم دیده می‌شود، امّا برخی علما با عنایت به ضرورت تألیف کتاب‌هایی برای مردم، به ویژه کودکان و نوجوانان، سعی در تبلیغ صحیح دین کردند.

در دورهٔ قاجار و با رواج صنعت چاپ یکی از گروه‌هایی که به تألیف کتاب برای کودکان و نوجوانان پرداختند، روحانیون بودند.»

«ادبیات دینی کودک و نوجوان در جهان پیشامدرن» در 188 صفحه و با قیمت 48 هزار تومان از سوی انتشارات بین‌المللی جمال به بازار عرضه شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ