اظهارات ضد و نقیض مسوولین وزارت بهداشت درباره تب دنگی

اقتصاد ایران: ساعاتی بعد از انتشار خبر شناسایی نخستین بیمار مبتلا به تب دنگی در تهران، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر ورود تب دنگی به تهران را تکذیب کرد. وی درباره خبری مبنی بر ورود بیماری تب دنگی به تهران اظهار کرد: خبر ورود تب دنگی به تهران واقعیت ندارد؛ برخی اخبار وارونه منعکس شده‌اند. وی افزود:‌ «حدود یک ماه قبل، یک فرد که در امارات مبتلا به تب دنگی شده بود در تهران تشخیص داده شده است که این به معنای ورود تب دنگی به تهران نیست؛ بنابراین مورد ابتلای محلی در تهران نداشته‌ایم.» اما این سوال پیش می آید که اگر این فرد یک ماه قبل به تب دنگی مبتلا شده است چرا این خبر اکنون رسانه ای شده است؟ آیا وزارت بهداشت در این مورد پنهان کاری کرده است یا بیماری این فرد به موقع تشخیص داده نشده است؟ که در این صورت با توجه به گفته های دکتر عشرتی هر پشه نهایتا تا ۱ ماه میتواند زنده بماند لذا از زمان ابتلای فرد شناسایی شده در تهران یک ماه می گذرد باید دید آیا خطر انتقال این بیماری به صفر رسیده است؟ آیا قرنطینه این بیمار به درستی صورت گرفته است؟

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز در حالی که صبح امروز دکتر بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مصاحبه ای با صداو سیما از شناسایی نخستین مورد تب دنگی در تهران که یک مسافر بوده، خبر داده است اما معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه ای با ایسنا گفته است که پشه آئدس به استان تهران نرسیده و فقط یک بیمار (مسافر) شناسایی شده است. به نظر می رسد که این صحبت ها فقط بازی با کلمات است چرا که اگر با توجه به اظهارات دکتر بابک عشرتی:« اگر فردی مبتلا به تب دنگی شود تا ۹ روز از شروع علائم، هر پشه عادی که خونخواری کند به ویروس آلوده میشود و در صورت تخم گذاری پشه‌های به وجود آمده هم دارای ویروس خواهند بود.» پس باید منتظر افزایش آمار مبتلایان در تهران باشیم و این مسئله که پشه آئدس به تهران نرسیده است چیزی از نگرانی ها درباره ابتلا به تب دنگی کم نمی کند و با توجه به گفته های دکتر عشرتی این بیماری از طریق پشه های عادی آلوده نیز منتقل می شود.

البته ساعاتی بعد از انتشار خبر شناسایی نخستین بیمار مبتلا به تب دنگی در تهران، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز خبر ورود تب دنگی به تهران را تکذیب کرد. وی درباره خبری مبنی بر ورود بیماری تب دنگی به تهران اظهار کرد: خبر ورود تب دنگی به تهران واقعیت ندارد؛ برخی اخبار وارونه منعکس شده‌اند. وی افزود:‌ «حدود یک ماه قبل، یک فرد که در امارات مبتلا به تب دنگی شده بود در تهران تشخیص داده شده است که این به معنای ورود تب دنگی به تهران نیست؛ بنابراین مورد ابتلای محلی در تهران نداشته‌ایم.» اما این سوال پیش می آید که اگر این فرد یک ماه قبل به تب دنگی مبتلا شده است چرا این خبر اکنون رسانه ای شده است؟ آیا وزارت بهداشت در این مورد پنهان کاری کرده است یا بیماری این فرد به موقع تشخیص داده نشده است؟ که در این صورت با توجه به گفته های دکتر عشرتی هر پشه نهایتا تا ۱ ماه میتواند زنده بماند لذا از زمان ابتلای فرد شناسایی شده در تهران یک ماه می گذرد باید دید آیا خطر انتقال این بیماری به صفر رسیده است؟ آیا قرنطینه این بیمار به درستی صورت گرفته است؟

اظهارات ضد و نقیض درباره تب دنگی ما را به یاد دوران تلخ ورود کرونا به کشور می اندازد که در همان زمان هم مردم به دلیل اظهارات ضد و نقیض سرگردان بودند و این بیماری را چندان جدی نگرفتند.

با توجه به هشدارهای کارشناسان درباره احتمال اپیدمی شدن تب دنگی در ایران باید دید سیستم بهداشت و درمان کشور آیا درس های لازم را از دوران کرونا گرفته است و آیا آمادگی لازم را در برابر احتمال افزایش آمار مبتلایان به این بیماری دارد یا خیر؟ آیا تست کافی برای شناسایی مبتلایان داریم؟ آیا بیمارستان ها و مراکز درمانی آمادگی لازم برای قرنطینه مبتلایان را دارند؟ از همه مهمتر آیا می توان انتظار جانفشانی دوباره از کادر درمان را داشت؟ با توجه به بدعهدی وزارت بهداشت در استخدام پرستارانی که در دوران کرونا خدمت کرده بودند آیا اگر این بیماری تبدیل به بحرانی دیگر برای کشور شود می تواند پرستاران را با وعده های جدید در سیستم جذب کند؟ با توجه به اینکه برای پیشگیری از این بیماری نیاز به سم پاشی وجود دارد و به دلیل تحریم ها دچار کمبود هستیم و واقعا تاسف آور است که برای یک مسئله به این سادگی تحریم ها اثرگذار است برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ بدتر آنکه در دوره کرونا تهیه وسایل پیشگیری کننده مانند ماسک و ژل ضدعفونی کننده و الکل( که ابتدای شیوع بیماری کمبود وجود داشت) با وجود قیمت نه چندان بالای آن برای بسیاری از مردم میسر نبود و برخی برای صرفه جویی از یک ماسک در چندین نوبت استفاده می کردند حال باید به این مسئله دقت داشت که تهیه اسپری ضد حشره آن هم با قیمت بالای 100 تومان و 200 هزار تومان برای همه مقدور نیست از طرف دیگر هم اکنون این محصولات در اکثر داروخانه های آنلاین و آنلاین شاپ ها ناموجود اعلام شده است مردم باید چه کنند؟

مسئله دیگر مربوط به واکسیناسیون در برابر این بیماری است که البته بنا به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واکسن تب دِنگی در جنوب‌شرقی آسیا و آمریکا، مراحل مطالعات بالینی را سپری می‌کند. عرشی با اشاره به اینکه:«واکسن تب دِنگی برای شرایط کنونی کشور مناسب نیست؛ چراکه واکسن باید با خصوصیات پشه متناسب باشد، می‌گوید: «این موضوع فقط مختص ایران نیست و واکسن تب دِنگی در دسترس تمام کشورها نیست و برخی کشورها مطالعات بالینی آن را سپری می‌کنند.» اما فرض را بر این بگیریم که این واکسن در دسترس همگان قرار گرفت با واکسن هراسی که بعد از واکسیناسیون کرونا بوجود آمد و مردم فریب خورده توسط مدعیان طب سنتی بسیاری از مرگ و میرها را ناشی از واکسیناسیون می دانند و متاسفانه وزارت بهداشت سعی در شفاف سازی در این مورد نکرده است، چطور می توان مردم را مجددا برای واکسیناسیون قانع کرد؟

شیوع تب دنگی در کشور امتحانی دیگر برای وزارت بهداشت و سیستم بهداشت و درمان کشور است و انتظار می رود مسوولان وزارت بهداشت از تجربیات تلخ دوره کرونا درس های لازم را گرفته باشند تا با اطلاع رسانی های به موقع و پرهیز از هرگونه پنهانکاری مانع بروز یک بحرانی دیگر در حوزه سلامت برای کشور شود.

البته نباید تمامی مسوولیت جلوگیری از گسترش این بیماری را متوجه وزارت بهداشت بدانیم و باید دستگاه های مربوطه وظایف خود را به درستی انجام دهند.

بنا به اظهارات دکتر عرشی، تعداد کارشناسان بهداشت محدود است و مه پاشی هم به طبع محدود صورت می‌گیرد لذا بهسازی محیط و پیشگیری از گزش افراد توسط پشه، مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه است که باید توسط سازمان‌ها و مردم انجام شود. وی گفته است:«اگر دستگاه‌ها اقدامات لازم را انجام ندهند ممکن است در آن واحد با هزاران بیمار در همه گیری گسترده مواجه شویم.» باید دید آیا با توجه به اینکه چیزی به پایان وزارت دکتر عین الهی باقی نمانده است آیا به مسائل مربوط به این بیماری توجه کافی می شود یا خیر؟ آیا وزارت بهداشت تا روی کار آمدن وزیر جدید به وظایف خود به درستی عمل خواهد کرد؟

از سال ۹۵ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه امسال ۷۵ مورد ابتلا به این بیماری گزارش شد، اما بنا به گفته دکتر حسین فرشیدی از 26 اردیبهشت‌ماه تا همین حالا 151 نفر بیمار قطعی تب دنگی شناسایی شده است که نشان از سیر صعودی بیماری دارد لذا توجه بیشتر تمامی دستگاه های مربوطه به ویژه وزارت بهداشت را می طلبد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ