کشف یک سیاه چاله معمولی در وسط کهکشان راه شیری

اقتصاد ایران: محققان یک سیاه چاله با اندازه متوسط در کهکشان راه شیری کشف کرده اند که تصور می شود پس از انفجار بزرگ ایجاد شده و رابط گمشده بین انواع مختلف سیاه چاله به حساب می آید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، گروهی از محققان بین المللی در دانشگاه کلن آلمان اخیرا یکی از نادرترین انواع سیاه چاله در جهان را کشف کرده اند. محققان هنگام رصد خوشه ای از ستارگان در نزدیک ابرسیاه چاله Sagittarius A در قلب کهکشان شیری، نشانه هایی از یک سیاه چاله با اندازه متوسط رصد کردند. گاهی اوقات این نوع از سیاه چاله «رابط گمشده» بین سیاه چاله ها نامیده می شود.

اندازه سیاه چاله ها از بسیار بزرگ تا حجم اولیه متغیر است و اندازه متوسط بزرگتر از اولیه است. کارشناسان معتقدند این اجسام آسمانی پس از انفجار بزرگ تشکیل شده اند و به عنوان دانه هایی برای خلق ابرسیاه چاله ها عمل می کنند.

خوشه ستاره ای که تصور می شود جدیدترین سیاه چاله متوسط را در خود جای داده، IRS13 نام دارد و به شکلی منظم حرکت کرده، حال آنکه تصور می شد به طور نامنظم و تصادفی تنظیم شده باشد. محققان به این نتیجه رسیدند که خوشه ستاره ای احتمالا با یک ابرسیاه چاله کنش و واکنش دارد و احتمالا چیزی درون خوشه وجود دارد که شکل فشرده آنها را هنگام رصد شدن، حفظ کرده است.

محققان تصمیم دارند مشاهدات بیشتری روی این سیاه چاله متوسط انجام دهند. آنها از تلسکوپ جیمز وب و تلسکوپ بسیار بزرگ در شیلی که هم اکنون درحال ساخت است، استفاده خواهند کرد.

محققان در سال 2020 میلادی با استفاده از تلسکوپ هابل نخستین سیاه چاله متوسط را کشف کردند. آنها هنگام مطالعه روی امواجی که سیاه چاله را به وجود آورده بود، توانستند آن را کشف کنند.

از آن زمان تاکنون سیاه چاله های متوسط رابط گمشده بین توده ستاره ای و ابرسیاه چاله ها قلمداد می شوند که می توانند اطلاعات بیشتری درباره تشکیل سیاه چاله و جهان فراهم کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ