مدیرعامل همراه ‌اول: دو سوم مشترکان همراه اول از فیلترشکن استفاده می‌کنند؛ تنها برنده فیلترینگ فیلترشکن‌فروش‌ها هستند

اقتصاد ایران: اخوان فیلترینگ را بازی دو سر باختی می‌داند که برنده‌ی آن فروشندگان فیلترشکن‌ها هستند. او امیدوار است دولت جدید در خصوص فیلترینگ تجدید نظر اساسی کند.

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول، امروز (۳۰ تیر ماه) در مجمع عمومی شرکت ارتباطات سیار ایران از وجود فیلترینگ و محدودیت برای اینترنت کشور انتقاد کرد؛ چراکه به گفته او، فیلترینگ روی سیستم اپراتورها چند تأثیر منفی می‌گذارد. او درباره تأثیر اول اعمال سیاست فیلترینگ چنین گفت:

اثر منفی اول آن روی کیفیت اینترنت کشور است، که بخشی از گلایه به‌حق مشترکین در خصوص کیفیت اینترنت نتیجه پیاده‌سازی سامانه‌های فیلترینگ است. این سامانه‌ها در شبکه ارتباطی کشور فعالیت می‌کنند و بعضاً با دقیق عمل نکردن و حجم پردازشی که برای فیلتر کردن انجام می‌دهند باعث کاهش کیفیت اینترنت کل اپراتورهای کشور می‌شوند.
- مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول

به گفته اخوان، اعمال فیلترینگ در نهایت باعث کاهش و افت کیفیت شبکه اینترنت کشور شده که باعث می‌شود همه اپراتورهای کشور با این موضوع دست به گریبان باشند.

دومین اثر تداوم سیاست فیلترینگ «فراگیرشدن فیلترشکن‌ها است که مدیرعامل همراه اول درباره آن می‌گوید: «الان در شبکه همراه اول حداقل دو سوم مشترکین از فیلترشکن استفاده می‌کنند.»

به این ترتیب، اخوان اعتقاد دارد وجود فیلترینگ در نهایت به‌جز فروشندگان فیلترشکن برای هیچ‌کس دیگری سود نخواهد داشت. او در این زمینه می‌گوید: «وقتی دو سوم مشترکین ما از فیلترشکن استفاده می‌کنند، تنها برنده این ماجرا و غائله دوستانی هستند که فیلترشکن می‌فروشند.»

مدیرعامل همراه اول هم مثل همه کارشناسان به پیامدهای استفاده از فیلترشکن اشاره می‌کند و در توضیح سومین تأثیر تداوم سیاست فیلترینگ به این تبعات مخرب می‌پردازد:

مشکل دیگری که فیلترینگ ایجاد می‌کند، مشکل امنیتی است، فیلترشکن گوشی مردم را آلوده می‌کند. در کنار این مسئله فیلترشکن‌ها گوشی مشترک را به بدافزار آلوده می‌کنند و هر کدام این گوشی‌ها، به‌عنوان یک حمله‌کننده سایبری به شبکه ارتباطی کشور عمل می‌کند. به این ترتیب، از نظر فنی هزینه بسیار بالایی به اپراتورها تحمیل می‌شود تا بتوانند امنیت شبکه را مجددا برقرار کنند. موضوع دیگر این است که وقتی فیلترشکن کار می‌کند، منابعی را از شبکه اپراتور اشغال می‌کند، چون نحوه اتصال از طریق فیلترشکن با نحوه اتصال عادی متفاوت است.
- مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول

فیلترینگ به اپراتورها هزینه تحمیل می‌کند و به غلط گفته می‌شود که درآمد اپراتورها با فیلترینگ بالا می‌رود

او در ادامه تشریح می‌کند که با فعالیت فیلترشکن‌ها، اپراتورها بخشی از منابع سخت‌افزاری و لایسنس‌های نرم‌افزاری خود را صرف اتصال و استفاده مردم از فیلترشکن می‌کنند.با بیان همه این نکات است که اخوان نتیجه می‌گیرد:

«چندین برابر بیشتر از درآمد دیتایی که وارد اپراتورها می‌شود، بابت هزینه فیلترشکن پرداخت و هزینه می‌شود. بنابراین به عقیده ما غائله و ماجرای فیلترینگ بازی دوسر باخت است.»

اخوان هم‌چنین تصریح کرد: «به غلط گفته می‌شود که درآمد اپراتورها با فیلترینگ بالا می‌رود؛ اصلا این طور نیست و فیلترینگ برای اپراتور جز هزینه هیچ فایده‌ای ندارد و ما به‌شدت مخالفش هستیم.»

مدیرعامل همراه اول با بیان این که «استمرار وضعیت موجود قطعا اوضاع را نابه‌سامان‌تر می‌کند» گفت: «امیدوار هستیم که در این حوزه در کشور تدابیری اتخاذ شود. آقای دکتر پزشکیان هم در شعارهای انتخاباتی‌شان اشاره کردند که در مورد فیلترینگ بازنگری خواهند داشت، به نظر من سیاست‌‌ها در دولت بالاخره باید یک بار دیگر حلاجی و حل‌وفصل شود تا روی اپراتور تاثیر منفی نگذارد.

جذب ۹ میلیون مشترک جدید در سال ۱۴۰۲

مهدی اخوان بهابادی در این نشست به دستاوردهای همراه اول نیز اشاره کرد. به گفته او، اپراتور همراه اول در حال حاضر ۱۰۲میلیون مشترک دارد که ۷۶ میلیون مشترک سیم‌کارت‌های اعتباری و ۲۵ میلیون مشترک سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول هستند. به گفته او،از کل بازار اپراتورهای کشور همراه اول سهم بازار ۵۵ درصدی دارد.

مدیرعامل همراه اول در ادامه اضافه کرد: «در سال گذشته بیش از ۹ میلیون مشترک جدید جذب شد. از کل ترافیک دیتای عرضه شده ۹۱ درصد سهم ترافیک LTE است. در سال ۱۴۰۳ نیز ۷۲۰۶۴ پتابایت دیتا مصرف شده که نشان می‌دهد ترافیک کل دیتا رشد ۲۴ درصدی داشته است.»

او هم‌چنین توضیح داد که اپراتور همراه اول بیش از ۳۰ هزار سایت لوکیشن 2G، بیش از ۴۸ هزار سایت تکنولوژی 4G و بیش از ۲۵ هزار سایت تکنولوژی 3G فعال دارد. به گفته اخوان، کیفیت شبکه دائما در حال بهبود است و در شبکه زیرساخت نیز توسعه قابل توجهی انجام شده است.

مدیرعامل همراه اول در خصوص دستاوردهای مالی این اپراتور نیز گفت: «سال گذشته درآمد عملیاتی ۵۱ هزار و ۴۲۱ میلیارد تومانی به ثبت رسید که ۳۱ درصد بیش از مدت مشابه دوره قبل است.» او در ادامه توضیح داد که این درآمد مربوط به شرکت اصلی است که ۵۸ درصد از این درآمد از محل خدمات دیتا و پیامک به دست آمده است.

دولت از درآمد سال گذشته همراه اول ۲۳ هزار میلیارد تومان سهم برده است

با توجه به حق‌السهمی که از محل درآمد اپراتورها به دولت می‌رسد، از درآمد سال ۱۴۰۲ همراه اول مجموعا بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان به دولت رسیده است که مدیرعامل همراه اول درباره این سهم قابل توجه گفت: «تصور نمی‌کنم در هیچ‌ جای دنیا چنین شرایطی باشد. اگر همراهی دولت اتفاق می‌افتاد و این رقم در حوزه ICT سرمایه‌گذاری می‌شد در زیرساخت‌های ارتباطی کشور شرایط متفاوتی رقم می‌خورد.»

طبق گفته اخوان، سود خالص شرکت اصلی در سال مالی ۱۴۰۲، ۶ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن ۲۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

درآمد عملیاتی گروه تلفیقی همراه اول در سال گذشته نیز به ۵۵ هزار و ۶۵۹ میلیارد تومان رسیده است که ۳۹ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است و بنابراین، سود خالص گروه بیش از ۸ هزار و ۱۱۸ بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ