هرج‌ومرج CrowdStrike باعث زمین‌گیر شدن هواپیماها و شاید تأثیرات غیرمعمول آب‌وهوایی شد

اقتصاد ایران: هرج‌ومرج CrowdStrike از طرفی هواپیماها را زمین‌گیر کرد و از طرف دیگر احتمالاً یک اثر غیرمعمول آب‌وهوایی ایجاد کرد.

ترافیک هوایی بسیاری از کشورهای جهان پس از آپدیت معیوب CrowdStrike و ظاهرشدن صفحه‌ی آبی مرگ، متوقف شد؛ به‌طوری‌که FlightAware، سامانه ردیابی پرواز، ادعا می‌کند نزدیک به ۳٬۵۰۰ پرواز در سراسر جهان زمین‌گیر شدند؛ اما این اختلال تأثیرات بیشتری در پی داشت.

به گفته‌ی دیوید تراویس، قطع IT علاوه بر اینکه باعث به دردسر افتادن مسافران و فرودگاه‌ها می‌شود، شاید تأثیرات غیرمعمول آب‌وهوایی هم ایجاد کند؛ آسمانی صاف و شاید دمایی پایین‌تر از حدمعمول. این اثر طولانی‌مدت نخواهد بود؛ اما نشان می‌دهد که چگونه هوانوردی به‌ روش‌های غیرمنتظره می‌تواند بر آب‌وهوا تأثیر بگذارد و چگونه یک فناوری (در این مورد به‌روزرسانی نرم‌افزاری) می‌تواند باعث هرج‌ومرج شود.

دیوید تراویس دانشمندی است که تحقیقات پیشگامانه‌ای در مورد چگونگی تأثیر جت‌ها بر آب‌وهوا انجام داد. همچنین زمانی که او استاد دانشگاه ویسکانسین-وایت‌واتر بود، روی اثرات کانتریل یا رد بخار آب مطالعه می‌کرد. کانتریل به به بخارآب و ذرات جامد بسیار ریز حاصل از سوختن سوخت هواپیما گفته می‌شود.

کانتریل‌ها در طول روز نور خورشید را به فضا منعکس می‌کنند؛ اما می‌توانند گرمای زمین را پایین‌تر از جو به دام بیندازند. این اثر باعث افزایش ۱ تا ۲ درصدی گرمایش جهانی می‌شود. اثر کانتریل آنقدر شدید است که بیل‌ گیتس سازمانی به نام Breakthrough Energy را برای رسیدگی به‌ آن تأسیس کرد.

Breakthrough Energy با همکاری ForeFlight، استارتاپ اپلیکیشن هوانوردی و با استفاده از داده‌های گوگل، مسیرهای پروازی را توصیه می‌کند که احتمال تشکیل کانتریل را به‌ حداقل برساند و محدودیت‌های پروازی را ایجاد کند؛ نتیجه‌ی این همکاری کاهش ۵۴ درصدی تعداد هواپیماها بود.

مقالات مرتبط
  • هرج‌و‌مرج غیرمنتظره؛ آپدیت معیوب یک شرکت، صفحه آبی مرگ را به جان کامپیوترهای سراسر دنیا انداخت
  • آژانس امنیت سایبری آمریکا: هکرها از قطعی جهانی پیش‌آمده، سوءاستفاده می‌کنند

تأثیر پرواز هواپیماها بر آب‌‌وهوا اولین‌بار پس از حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر خود را نشان داد؛ در آن زمان به‌مدت سه‌روز سفرهای هوایی بر فراز ایالات‌متحده متوقف شد؛ تراویس می‌گوید پس از توقف پروازها، روزها، گرمی کمتری نسبت به قبل داشت و حتی شب‌ها یک درجه‌ی سانتی‌گراد (حدود ۲ درجه فارنهایت) خنک‌تر بود.

اکنون تحقیقات آن زمان و نتایج پروژه‌های مشارکتی بین Breakthrough Energy و ForeFlight استفاده می‌شود؛ هرچند توقف پروازها در اثر آپدیت معیوب CrowdStrike با موارد پس از ۱۱ سپتامبر متفاوت است؛ اما هنوز به‌اندازه‌ی کافی قابل توجه هستند که بتوان اثراتی مشاهده کرد. در نهایت تراویس می‌گوید که شاید کاهش جزئی در اثر کانتریل باعث تغییر دمایی در چند روز آینده باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ