شناسایی هزار و ۸۳۰ شهید غریب دوران هشت سال دفاع مقدس در کشور

اقتصاد ایران: زنجان-دبیر کنگره ملی شهدای غریب گفت: تاکنون هزار و ۸۳۰ شهید غریب دوران هشت سال دفاع مقدس شناسایی و برای هزار و ۱۳۷ شهید پرونده تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد زمردیان ظهر شنبه در شورای هماهنگی امور ایثارگران و ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان، اظهار کرد: تاکنون یک هزار و ۸۳۰ شهید غریب دوران هشت سال دفاع مقدس که به اسارت رژیم بعثی درآمده بودند، شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد اطلاعات یک هزار و ۱۳۷ شهید آزاده در دسترس است، عنوان کرد: تشکیل پرونده برای یک هزار و ۱۳۷ شهید غریب انجام شده است و به دنبال بررسی، گردآوری مستندات و اطلاعات و تعیین تکلیف مابقی شهدای غریب هستیم.

دبیر کنگره ملی شهدای غریب با تأکید بر اینکه معرفی شهدای غریب ظرفیتی بی‌بدیل برای جریان‌سازی معنوی است، ابراز کرد: به دنبال کیفی‌سازی منابع، تحقیقات و پژوهش‌های علمی و یافته‌هایی برای تولید مقالات و آثار هنری جهت معرفی هرچه بهتر این شهدای مظلوم به جامعه هستیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های میدانی از خردادماه سال جاری با برگزاری ۱۰ اجلاسیه استانی آغاز شده است، یادآور شد: در ادامه نیز هرماه شاهد بزرگداشت مقام شهدای غریب در سطح استان‌ها خواهیم بود.

زمردیان تصریح کرد: هدف از برگزاری کنگره عمل به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جبران کم کاری‌های صورت گرفته در طول سالیان متمادی در حوزه گردآوری آثار و معرفی وقایع دوران اسارت به ویژه معرفی شهیدان مظلوم آن دوران است.

وی تأکید کرد: اگر هنرمندان آثاری از جمله داستان، فیلمنامه، پادکست، موشن گرافی و کلیپ در موضوع شهدای غریب دارند به دبیرخانه کنگره ارسال کنند و در اجر معنوی برگزاری این اتفاق مهم سهیم باشند.

دبیر کنگره ملی شهدای غریب با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید بیان کرد: رئیس جمهور شهید با تدبیر خود پیرامون ضرورت به تصویر کشیدن جانفشانی چهره‌های مقاوم و قهرمان آزاده، نقش مهمی در پیشبرد این طرح ایفا کردند.

وی با اشاره به تقارن امروز با سالروز رجعت پیکر برخی از شهدا به کشور و برگزاری بزرگترین تشییع پیکرهای مطهر شهدا در سال‌های دفاع مقدس عنوان کرد: بازگشت پیکر شهدا تحت عنوان شهدای غریب انجام شد که به دست دشمن به اسارت درآمدند و بر اثر شکنجه‌ها و رسیدگی نشدن به آنها شهید شدند.

شمار شهدای غریب استان از پنج به ۱۱ شهید رسیده است

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان نیز در این جلسه از برگزاری کنگره ملی شهدای غریب و تشکیل ستاد استانی خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته اختتامیه این کنگره ۲۵ مرداد سال جاری برگزار می‌شود که همکاری دستگاه‌های متولی امر در برگزاری بهتر آن ضروری است.

عباس برزگر یادآور شد: شهید غریب به شهیدی اطلاق می‌شود که حین اسارت مظلومانه و غریبانه در خاک عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وی با بیان اینکه با کارهای انجام گرفته شمار شهدای غریب استان از پنج به ۱۱ شهید رسیده است، اظهار کرد: با توجه به افزایش شهدای غریب می‌توان گفت آمار دقیقی در این خصوص وحود ندارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ