شرکت‌های بیمه با موجی از دعاوی خسارت‌های تجاری ناشی از قطعی جهانی IT مواجه هستند

اقتصاد ایران: اختلال در عملکرد کامپیوترهای ویندوزی با صفحه‌ی آبی مرگ موجب خواهد شد تا موجی از ادعای خسارت، شرکت‌های بیمه‌ را دربرگیرد.

به گزارش رویترز، از دسترس خارج شدن هزاران کامپیوتر ویندوزی در سراسر جهان با صفحه‌ی آبی مرگ در روز جمعه، باعث فلج شدن بخش‌هایی از جمله حمل‌ونقل هوایی و امور مالی شد. کارشناسان صنعت بیمه هشدار می‌دهند شرکت‌های بیمه‌ با حجم زیادی از ادعای خسارت در زمینه‌ی توقف کسب‌وکار مواجه خواهند شد. انتشار به‌روزرسانی نرم‌افزاری توسط شرکت امنیت سایبری CrowdStrike عامل اصلی بروز اختلالات سیستمی بود.

رایان گریفین، شریک بخش سایبری کارگزاری بیمه‌ی McGill and Partners، می‌گوید: «شرکت‌های بیمه‌ خود را برای دریافت صدها و حتی هزاران درخواست خسارت از سازمان‌هایی که تحت‌تأثیر حادثه‌ی CrowdStrike قرار گرفته‌اند، آماده می‌کنند.»

به گفته‌ی کارشناسان، همه‌ی کسب‌وکارها نمی‌توانند برای زمان و پول ازدست‌رفته‌ی خود تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. مارکوس آلوارز، رئیس بخش بیمه در DBRS Morningstar، می‌گوید: «یک برنامه‌ی بیمه‌ی تجاری معمولی، خسارت‌های ناشی از قطعی روز جمعه را پوشش نمی‌دهد.»

همچنین به گفته‌ی نیر پری، مدیرعامل CyberWrite: «همه بیمه‌های سایبری لزوماً پوشش توقف کسب‌وکار را ارائه نمی‌دهند؛ این پوشش باید به‌صورت جداگانه و با هزینه‌ی اضافی خریداری شود. خسارت‌های مالی این دست رویدادها می‌تواند به چند میلیارد دلار برسد. قطعی یادشده باید به‌عنوان نمونه‌ای از یک حادثه‌ای که می‌تواند یک فاجعه‌ی بیمه‌ای محسوب شود، در نظر گرفته شود.» حادثه‌ی رخ‌داده همچنین می‌تواند به دعاوی حقوقی علیه CrowdStrike و مایکروسافت منجر شود.

سام لوین، از کارگزاری بیمه‌ی تخصصی CAC، می‌گوید: «شرکت‌های هواپیمایی (و سایر صنایع) ممکن است بر اساس قراردادهای خود حق دریافت غرامت مالی یا سایر جبران خسارت‌ها را به‌دلیل قطعی CrowdStrike داشته باشند.»

شرکت بیمه‌ی مسافرتی InsureMyTrip اعلام کرد که انتظار افزایش قابل توجه در ادعای خسارت بیمه‌ی مسافرت را دارد که بیشتر آن‌ها مربوط به تأخیر در سفر و جا ماندن از پروازها است. طبق گفته‌ی این شرکت احتمالاً بیش‌ از ۱٬۶۰۰ مسافر در این روز دچار مشکل شده‌ باشند.

مقالات مرتبط
  • هرج‌و‌مرج غیرمنتظره؛ آپدیت معیوب یک شرکت، صفحه آبی مرگ را به جان کامپیوترهای سراسر دنیا انداخت
  • آژانس امنیت سایبری آمریکا: هکرها از قطعی جهانی پیش‌آمده، سوءاستفاده می‌کنند

کارشناسان صنعت همچنین تأکید کرده‌اند که بند «فورس ماژور» در این رویداد قابل اعمال نیست. بندهای فورس ماژور در قراردادها، مسئولیت ناشی از حوادث غیرقابل پیش‌بینی و اجتناب‌ناپذیری را که مانع از انجام تعهدات طرفین می‌شود، رفع می‌کند.

مریدیت شنور، از کارگزاری بیمه‌ی Marsh، می‌گوید: «این همان چیزی است که بیمه‌های سایبری برای پوشش آن طراحی شده‌اند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ