بررسی جزئیات افزایش نرخ جریمه‌های تخلفات رانندگی

اقتصاد ایران: دولت با هدف بازدارندگی نرخ جریمه مربوط به تخلفات رانندگی، مبالغ جریمه‌ها را در سال جدید مورد بازنگری قرار داد و سرانجام نرخ‌های جدید از ۲۳ تیرماه اجرایی شدند.

در جدول نرخ‌نامه جدید در مجموع نرخ ۱۷۴ عنوان تخلف رانندگی در سه سطح «کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری و صنعتی»، «سایر شهرها» و «روستاها و راه‌های روستایی» مورد بازنگری قرار گرفته‌اند. در ادامه جزئیات بیشتری از این طرح را می‌خوانید.

بیشترین میزان افزایش نرخ جریمه رانندگی ۱۴۰۳

نرخ جدید جریمه‌ تخلفات رانندگی از ۲۳ تیرماه در سراسر کشور اعمال شده است که بر اساس آن بیشترین مبلغ جریمه به رانندگی در حالت مستی و غیرارادی با رقم یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اختصاص دارد.

در نرخ‌نامه جدید، حرکات پرخطر در رانندگی، سبقت غیرمجاز، دنده عقب، سبقت غیرمجاز، رانندگی در حالت مستی و غیرارادی و نیز عبور از چراغ قرمز بیشترین مبالغ جریمه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. برای نمونه هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ و نیز حرکت به‌طور مارپیچ اگر در کلان‌شهرها صورت گیرد؛ ۵۰۰ هزار تومان، در سایر شهرها ۴۰۰ هزار تومان و در روستاها ۲۵۰هزار تومان جریمه دارد.

همچنین رانندگی با وسیله‌نقلیه دودزا ۲۰۰ هزار تومان، استفاده نکردن از کلاه ایمنی راکبان موتورسیکلت و نبستن کمربند ایمنی راننده و سرنشین وسایل نقلیه ۱۵۰هزار تومان و نداشتن بیمه‌نامه ۱۵۰هزار تومان جریمه تعیین شده است.

در تخلفات مربوط به سبقت نیز نرخ جریمه‌ای بین ۳۰۰هزار تا ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است یا عبور از چراغ قرمز اگر در روستاها صورت گیرد ۲۰۰ هزار تومان، در سایر شهرها ۳۰۰هزار تومان و در مراکز استانی و کلانشهرها ۴۰۰ هزار تومان جریمه دارد.

در این نرخ‌نامه، دنده‌عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ۵۰۰هزار تومان جریمه دارد و رانندگانی که در حالت بی‌ارادگی و مصرف داروهای روانگردان یا افیونی و همچنین در حالت مستی اقدام به رانندگی کنند، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. البته بالاترین جریمه رانندگی به افزایش ارتفاع خودرو اختصاص دارد که این جریمه در قوانین راهنمایی و رانندگی ذکر نشده است و زیرمجموعه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار دارد.

افزایش ارتفاع خودرو معمولا توسط شوتی‌ها برای قاچاق سوخت انجام می‌شود. بر اساس قانون، افرادی که ارتفاع خودروهای سواری خود را افزایش دهند، در مرتبه نخست حدود ۱۸میلیون تومان جریمه می‌شوند. در صورت تکرار تخلف نیز خودرو این افراد به نفع دولت مصادره می‌شود.

چند نمره منفی سبب ابطال گواهینامه می‌شود؟

همچنین در قانون جدید، ارتکاب برخی تخلفات سنگین منجر به توقیف خودرو و انتقال به پارکینگ می‌شود. در ادامه ۶ تخلف منجر به توقیف خودرو آمده است که عبارتنداز تصادفات منجر به مرگ یا آسیب جدی، ارتکاب دو تخلف به‌صورت هم‌زمان، همراه نداشتن مدارک، فرار از صحنه تصادف، استفاده از پلاک مخدوش یا غیرقانونی، داشتن شاکی، عدم پرداخت جریمه بالای ۳میلیون تومان، استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر.

لازم به یادآوری است اگر راننده متخلف دارای ۳۰ نمره منفی باشد، علاوه بر اینکه گواهینامه او به مدت سه‌ماه ضبط می‌شود، در پایان مدت مزبور باید ۵۰۰هزار تومان جریمه نقدی به خزانه عمومی دولت پرداخت کند.

چنانچه در اثر ارتکاب تخلفات جدید ۲۵نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهینامه او به مدت ۶ ضبط و پس از انقضاء مدت مزبور و پرداخت ۷۵۰هزار تومان به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود.

همچنین اگر پس از آن راننده متخلف در اثر ارتکاب تخلفات جدید ۲۰نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهینامه او ابطال می‌شود و بعد از یک‌سال می‌تواند برابر مقررات و پس از طی دوره آموزشی و پرداخت یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به نفع خزانه عمومی گواهینامه جدید اخذ کند.

برخی نمرات منفی گواهینامه برای وسایل‌نقلیه شخصی در سال ۱۴۰۳ عبارتنداز تجاوز از سرعت مجاز (بیش‌از ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۱۰ امتیاز منفی، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان و یا افیونی ۱۰امتیاز منفی، هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت روی یک‌چرخ ۸امتیاز منفی، عدم رعایت مقررات ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای مواد خطرناک ۸ امتیاز منفی، سبقت غیرمجاز در راه‎های دوطرفه، عبور از چراغ راهنمایی و رانندگی، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ، تجاوز از سرعت مجاز (بیش‌از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت) ، تجاوز به چپ از محور راه، عبور وسایل‌نقلیه از پیاده‌رو و عدم رعایت مقررات حمل بار ۵‌امتیاز منفی.

جریمه سرعت غیرمجاز چگونه محاسبه می‌شود؟

جریمه سرعت غیرمجاز در سال ۱۴۰۳ با توجه به میزان سرعت فرد متخلف محاسبه می‌شود. نحوه محاسبه جریمه سرعت غیرمجاز با جزئیات عبارت است از:

۱۰کیلومتر بالاتر از حد مجاز ۱۰۰هزار تومان جریمه

۳۰کیلومتر بالاتر از حد مجاز ۲۰۰هزار تومان جریمه

۴۰کیلومتر بالاتر از حد مجاز ۲۵۰هزار تومان جریمه

۵۰کیلومتر بالاتر از حد مجاز ۳۰۰هزار تومان جریمه

بیش‌از ۵۰ کیلومتر بالاتر از حد مجاز ۵۰۰هزار تومان جریمه.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ